Bovenaan in Google en meer geïnteresseerde bezoekers naar je website halen? Voor veel (kleine) ondernemers lijkt dit een utopie, maar met een zoekwoordonderzoek kan ook jij die felbegeerde nummer 1 positie behalen.

In deze blog leg ik uit wat een zoekwoordenonderzoek is, waarom dit belangrijk is en hoe je in 3 stappen zelf een zoekwoordanalyse uitvoert. Ook leg ik uit waarom je je beter op onderwerpen kunt focussen (en niet op zoektermen an sich).

Hoger in Google

Voor we de diepte in duiken, eerst een belangrijke toelichting:

De term ‘hoger in Google’ moet eigenlijk zijn ‘hoger in Google op zoekterm x’. 

Als je iemand blij hoort zeggen dat hij bovenaan in Google staat met zijn website, mag je hier kritisch over zijn. Staat hij op de juiste zoektermen bovenaan en bereikt hij dan ook zijn ideale klanten? 

Je wilt namelijk niet zomaar hoog in Google komen met je website; je wilt dat jouw website op relevante zoektermen hoog scoort. Zo bereik je immers je doelgroep het beste.

Zo stond ik jarenlang met mijn reisblog in de top 3 op de zoekterm ‘Skyscanner’. Mocht je het niet kennen, dat is een vergelijkingssite voor vliegtickets en op dit zoekwoord wordt veel gezocht. Maar ik had hier helemaal niks aan. Mensen die op ‘Skyscanner’ googlen willen naar de website van Skyscanner en niet naar een reisblog. 

In dit artikel ga ik je uitleggen hoe je de voor jou relevante zoekwoorden vindt, zodat je echt geïnteresseerde bezoekers naar je website trekt. Maar eerst even terug naar de basis. 

Wat is een zoekwoordonderzoek?

Met een zoekwoordonderzoek kun je populaire zoekwoorden in Google achterhalen. Door verschillende technieken toe te passen, kun je de zoekwoorden bepalen die jouw potentiële klant en ideale bezoeker intypt in Google. 

Wat is een zoekwoord?

Een zoekwoord is de zoekopdracht die bezoekers in Google intypen. De term ‘zoekwoord’ is misleidend, want het suggereert dat het om één woord gaat. Dat was misschien in het verleden zo, maar inmiddels typen zoekers hele zinnen en vragen in. ‘Zoekterm’ zou dan ook beter zijn, maar ja, ‘zoekwoord’ is inmiddels ingeburgerd. In het Engels spreekt men ook van ‘keyword’ trouwens. 

Belang van een zoekwoordanalyse

Een keyword analyse is belangrijk, omdat je niet met losse flodders wilt schieten. Je wilt dat jouw website op belangrijke, relevante trefwoorden bovenaan in de zoekresultaten komt, zodat potentiële klanten jouw website daadwerkelijk vinden en bezoeken. 

En er is nog een bijkomstig voordeel: door alleen content te schrijven over zoekwoorden waar je ideale klant op zoekt, benut je je waardevolle tijd ten volste. Zonder een goede analyse zou je zomaar content kunnen schrijven waar niemand op zoekt. Zonde van je tijd.

Overigens is het soms tóch aan te raden om content te publiceren waar niet (veel) op wordt gezocht. Meer over verschillende contenttypes lees je hier.

Waarvoor gebruik je een keywordonderzoek?

Er zijn twee doelen of niveaus waarvoor je een zoekwoordonderzoek gebruikt, namelijk op websiteniveau en op blogniveau. Ik ga beide voor je toelichten, maar je zult later zien dat de werkwijze in de praktijk vrijwel hetzelfde is (dat scheelt weer).

Zoekwoordonderzoek voor je website

Bij het bepalen van je niche en doelgroep is het belangrijk om te achterhalen of er genoeg omzetpotentie zit in jouw business ideeën. Eén van de manieren om dit te onderzoeken is via zoekwoordanalyses. 

Je zou ‘websiteniveau’ kunnen kunnen omschrijven als ‘businessniveau’. Met een zoekwoordonderzoek achterhaal je of er wel gezocht wordt op onderwerpen waar jij je business op richt. En als er veel op wordt gezocht (en er dus vraag naar is) is de volgende vraag of je niet te veel grote concurrentie zou hebben. 

Stel je mindfulnesstrainer en je zoekt naar een niche en doelgroep. Onderwerpen als ‘mindfulness cursus’ en ‘mindfulness leren’ wordt veel gezocht, maar je hebt dan ook enorme concurrentie en als kleine of middelgrote ondernemer kom je op die populaire zoektermen niet bovenaan in Google. Een lage ranking betekent weinig tot geen bezoekers op je website en dus geen klanten. 

Door zoektermen verder te specificeren kun je een niche en doelgroep vinden waar wel potentie in zit. Denk aan ‘mindfulness cursus voor kinderen’ en ‘online mindfulness leren met coach’. Dit zijn overigens long tail keywords. De naam suggereert dat het altijd gaat om lange zoektermen met meerdere woorden, maar dat klopt niet. Long tails zijn zoektermen met weinig zoekvolume, oftewel er wordt weinig naar gezocht. Het voordeel is dat deze long tail zoekwoorden vaak weinig concurrentie hebben. Met een zoekwoordanalyse kun je long tails zoeken met weinig concurrentie (zodat jij wél bovenaan in Google komt) en voldoende zoekvolume (zodat er ook nog daadwerkelijk wat bezoekers op binnenkomen).

Bij een zoekwoordonderzoek op websiteniveau gaat het dus om een paar super relevante onderwerpen voor jouw business. Je zou het ook de pijlers van je bedrijf kunnen noemen.  Bij dit type onderzoek ga je onderwerpen analyseren en niet op specifieke zoekwoorden voor blogs (zie hieronder). 

Meer over het bepalen van je niche en doelgroep vind je hier. xxlinkxx

Zoekwoordonderzoek voor blogs

Bij een zoekwoordonderzoek voor blogs (‘blogpost’ of ‘artikel’) ga je wél meer de diepte in. Je hebt je belangrijkste onderwerpen, de kapstokken of pijlers van je business. Hier is vraag naar, de concurrentie is doable en je ontwikkelt producten en diensten die hierbij aansluiten. Maar dan wil je natuurlijk die echt geïnteresseerde bezoekers naar je website trekken. Hiervoor heb je content nodig, blogs dus, die relevant zijn voor je ideale klanten, waarin je hun vragen beantwoordt, hun problemen oplost en waarmee je laat zien dat jij de expert bent in je vakgebied.

Je kunt nu over van alles gaan bloggen, maar ik raad je aan om dit gestructureerd en heel strategisch te doen. Waarom? Je wilt je tijd niet verdoen aan het schieten met losse flodders. Strategisch bloggen begint met het ontwikkelen van een blogstructuur. Je leest er hier alles over, maar kort gezegd betekent dit dat je over je belangrijkste onderwerpen een artikel gaat schrijven.

Gerelateerde zoekwoorden clusteren

Per onderwerp (dus per artikel/blog) ga je zoekwoorden analyseren en clusteren. De tijd dat je per zoekwoord één blog schrijft is echt al lang ancient history. Bij een zoekwoordonderzoek op blogniveau ga je wel dieper dan alleen het onderwerp, maar je maakt per artikel een lijst van aan elkaar gerelateerde zoektermen die allemaal binnen dat ene onderwerp passen. Daarna verwerk je al die zoektermen (dit kunnen er wel 100+ zijn!) in één artikel. Je krijgt dus per onderwerp een monster blog. Hierin ben je uitgebreid, gedetailleerd en volledig. Je bezoekers hoeven nergens anders meer heen, want in jouw blog hebben ze alle antwoorden en oplossingen gevonden die ze zochten. Bam, jij bent expert, Google ziet dit, je bezoeker is blij. Het kan niet beter!

Negeer de groene bolletjes

Overigens is dit ook de reden waarom je de groene bolletjes van de Yoast SEO plugin niet al te serieus moet nemen. In één blog verwerk je 100+ zoektermen en Google is inmiddels zo slim dat je zelfs bovenaan in Google kunt staan op een zoekterm die je niet in je tekst hebt staan. Google ‘denkt’ namelijk ook in onderwerpen en herkent zoektermen die gerelateerd zijn of elkaars synoniem zijn. Ook hoef je zoekwoorden niet letterlijk te gebruiken als dit niet lekker loopt in je tekst. Google begrijpt het als er tussenwoordjes en hulpwerkwoorden staan zoals ‘te’ en ‘kunnen’ en het belangrijkste is dat je tekst goed leesbaar is. 

Focus op onderwerpen

Zoals je ziet ligt de focus op onderwerpen en niet op zoekwoorden. Dit is een belangrijke ontwikkeling in ‘seo land’ en het heeft voor jou als ondernemer ook gevolgen. Bloggen is niet meer kekke stukjes schrijven; bloggen is uitgebreide en informatieve artikelen schrijven, waarbij je per onderwerp één blog schrijft.

Neem dit artikel als voorbeeld. Ik leg hier uitgebreid uit wat zoekwoorden zijn, wat een zoekwoordanalyse is en ik ga je zo nog uitleggen hoe je stap voor stap zelf een zoekwoordonderzoek uitvoert. Omdat de focus nu op onderwerp ligt, in dit geval ‘zoekwoordonderzoek’, behandel ik alle facetten van zoekwoordonderzoek in één artikel. Voorheen had ik het opgesplitst en het stappenplan voor het uitvoeren van zo’n analyse in een aparte blog geplaatst.

Onderwerpen afbakenen?

Je onderwerpen afbakenen en bepalen welke subonderwerpen in één blog komen, is nog wel een subjectieve taak overigens. Want hoeveel subonderwerpen behandel je in één blog? Wat past goed bij elkaar en welk subonderwerp is net een te grote zijweg?

Hier is geen goed of fout antwoord op te geven, maar probeer vanuit je bezoeker te denken. Zo verwacht ik dat bezoekers die op ‘zoekwoordonderzoek’ zoeken (of een gerelateerde zoekterm) meer informatie willen over wat het is én over hoe ze het uitvoeren. Vandaar dat ik het stappenplan in dit artikel heb opgenomen. Anderzijds, ik link vanuit dit artikel naar mijn blog over long tail zoekwoorden. Ik leg het hier wel kort uit, maar ik ga niet de diepte in, dat doe ik een aparte blog. Ik verwacht namelijk dat mijn bezoeker dit too much info zou vinden als ik dat hier in dit artikel zou plaatsen. 

Focus dus op onderwerpen, probeer vanuit je bezoeker te denken en maak handig gebruik van interne links. xxlinkxx

Dan gaan we nu eens kijken hoe je zelf een zoekwoordonderzoek kunt uitvoeren.

In 3 stappen zelf een zoekwoordonderzoek uitvoeren

Kun je zelf goede zoekwoorden vinden? Absoluut! Sterker nog, ik vind dat kleine en middelgrote ondernemingen dit zelf het beste kunnen doen. Waarom? Omdat jij het gezicht van en het brein achter je business bent. Jij kent je bedrijf en je doelgroep het beste. Daarnaast is het geen hogere wiskunde. Wel moet je er even de tijd voor nemen.

1. Logisch nadenken

De eerste stap bij het zelf uitvoeren van een zoekwoordonderzoek is logisch nadenken. Geen enkele tool kan namelijk from scratch in kaart brengen wat een mens van vlees en bloed intypt in Google. Je moet een tool input geven en deze input (zoekwoorden) bepaal jij eerst door logisch na te denken.

Ga er even goed voor zitten en stel een lijst op met mogelijke zoekwoorden. Begin met je hoofdonderwerpen en ga dieper als je op blogniveau keywords wilt analyseren. 

Meer inspiratie opdoen

Ben je inspiratieloos? Verzamel dan wat suggesties via gratis tools, zoals: 

Niche bepalen

Hou hierbij het doel van je analyse in gedachten. Ben je bezig met het bepalen van je niche en doelgroep, wil je onderzoeken of er vraag is naar een bepaald(e) product/dienst of wil je kijken hoeveel concurrentie er is voor die concepten, ga dan niet te diep. 

Voor blogs

Ben je op artikelniveau aan het analyseren, dan kun je dieper gaan zodat je uiteindelijk een veel langere lijst hebt met gerelateerde zoekwoorden waar je goed op kunt ranken. 

2. SEO-tool raadplegen

Nu je een lijst hebt met minimaal 10 zoekwoorden (meer is ook prima!) kun je gaan analyseren. Hierbij maak je gebruik van een SEO-tool:

  • die meer relevante zoekwoorden voor je vindt;
  • die laat zien wat het zoekvolume is (dus hoeveel keer per maand er op die zoekterm wordt gezocht);
  • en die een indicatie geeft van je concurrentie (bijvoorbeeld door middel van domain authority of ‘DA’, hierover zo meer).

Gratis tool

Je kunt de gratis Google Keyword Planner gebruiken. Deze tool is echter gemaakt voor het opzetten van Adwords campagnes (advertenties) en is dus niet bedoeld om organische zoekwoorden van Google te checken. Daarnaast is het onhandig in gebruik. Wil je het toch proberen, lees dan hier hoe. xxlinkxx

Investeer in een keyword tool

Wil je serieus aan de slag met SEO, meer écht geïnteresseerde bezoekers op je website ontvangen en succesvol ondernemen zonder social media? Dan raad ik je aan om te investeren in een betaalde tool. Ik maak zelf al jaren gebruik van KeySearch. Je kunt de kosten hiervoor (circa € 140 per jaar) verlagen door je account te delen met een andere ondernemer. 

Zoekwoorden invoeren

Oké, je hebt dus een tool, betaald of de gratis Keyword Planner van Google. Je voert de woorden van stap 1 in. Er verschijnen honderden relevante zoektermen met hun zoekvolume en concurrentie. Kijk gerust eerst rond, voer een paar termen in, klik op suggesties en bekijk de top 10 van de zoekresultaten zodat je een feeling krijgt van de concurrentie. 

Incognito zoeken

Vind je het nog teveel gedoe met zo’n tool? Je kunt ook met een incognito venster de concurrentie bekijken. Open Chrome en klik op ctrl+shift+n. Een incognito venster verschijnt. Nu kun je zoeken zonder dat Google rekening houdt met je browsegeschiedenis. 

Zoekvolume en concurrentie

Zo’n tool is even wennen en al die gegevens kunnen overweldigend overkomen. Maar oefening baart kunst, zo is dat ook hiermee. Zeker als je net begint en nog niet goed bekend bent met de tool. Waar moet je naar kijken en wat betekenen al die cijfers?

Je hoeft maar naar een aantal gegevens te kijken, namelijk:

  • zoekvolume → in KeySearch ‘volume’ en in de Google Keyword Planner ‘gem. maandelijkse zoekopdrachten’
  • concurrentie → in KeySearch het beste weergegeven met ‘DA’ en in de Planner met ‘concurrentie’, maar pas op, dit is de concurrentie voor advertenties en niet organische zoekresultaten.

Domain authority

Om de resultaten verder te analyseren moet je eerst weten wat ‘DA’ betekent. DA staat voor ‘domain authority’ en is een graadmeter voor de autoriteit van die website. Grote merken en websites met een goede reputatie hebben een hoge autoriteit. Google meet dit aan de hand van backlinks (links van een andere website). Hoe meer backlinks van goede kwaliteit, hoe hoger de autoriteit van die website en hoe groter de kans dat die website hoog in Google rankt. Een website als de Nederlandse Wikipedia heeft een hoge DA, namelijk 91 (de max is 100) en het is dus heel lastig om daarmee te concurreren op een bepaald zoekwoord. Maar staan in de top 10 alleen websites met een lage DA, dan kun jij er met je website wél tussen komen!

Wat een lage DA is hangt af van de DA van jouw website. Die kun je opzoeken in de Link Explorer van Moz.

Meer over DA, autoriteit en linkbuilding lees je hier. Maar voor het zoekwoordenonderzoek heb je nu voldoende kennis.

3. Zoekwoorden analyseren

Nu je je lijst met zoekwoorden (hoofdonderwerpen) uit de eerste stap hebt ingevoerd in een SEO-tool (stap 2) is het tijd om de uitkomsten te gaan analyseren. 

Websiteniveau

Ben je op websiteniveau aan het kijken, bijvoorbeeld naar de concurrentie en het zoekvolume van je hoofdonderwerpen, dan kun je vrij snel zien of het potentie heeft of dat bijvoorbeeld de concurrentie veel te sterk is.

Kijk maar eens naar het resultaat dat KeySearch geeft op de zoekterm ‘mindfulness cursus’:

Op 17-1-2021 in KeySearch
Het zoekvolume staat links onderin achter ‘Volume’. Zoals gezien op 17-1-2021 in KeySearch.

Het zoekvolume is 590, dus er wordt gemiddeld 590 keer per maand op die term gezocht. Dat is een mooi aantal! De concurrentie is echter best wel hoog. KeySearch zegt ‘fairly easy’, maar KeySearch is heel optimistisch 😉 Kijk maar eens daar de DA’s van de websites die in de top 10 staan: die zijn bijna allemaal tussen de 30 en 48. Je moet dus al best een autoriteit op dit gebied zijn wil je met deze websites kunnen concurreren. 

We gaan dus nog even verder zoeken door de zoekterm specifieker te maken. Zo heeft het zoekwoord ‘mindfulness cursus Breda’ minder zoekvolume, maar ook beduidend minder concurrentie. ‘Mindfulness cursus kinderen’ heeft ook weinig concurrentie. Helaas ook weinig zoekvolume, dus je kunt je dan afvragen of alleen het aanbieden van mindfulness cursussen voor kinderen genoeg gaat opleveren (zowel qua bezoekers die met deze zoekterm je website vinden als qua klanten en omzet). Maar misschien bied je ook andere mindfulness cursussen aan of focus je je op cursussen voor kinderen en bied je ook yoga en meditatie aan voor kinderen. 

Door op deze manier zoekwoordonderzoek te doen naar je hoofdonderwerpen kun je je niche en doelgroep bepalen.

Vergeet de long tails niet

Om het nog wat ingewikkelder te maken: er is nog een ‘ja maar’ aan dit verhaal. Neem het voorbeeld van hierboven over mindfulness cursussen. Je zou nu kunnen concluderen dat er teveel concurrentie is en dus geen droog brood valt te verdienen. Ja, maar…. Je hoeft niet per se hoog in Google te staan op ‘mindfulness cursus’ om daadwerkelijk mindfulness cursussen te verkopen.

Dat zit namelijk zo: de pagina (blog) waarop bezoekers je website binnenkomen, dus de pagina die bovenaan in Google staat, kan ook over een subonderwerp gaan. Bezoekers zoeken vaak op problemen, in het geval van mindfulness zoeken ze bijvoorbeeld op ‘rust in mijn hoofd’. Dit is een long tail keyword met een zoekvolume van 70 per maand. Zoals je hieronder in de top 10 ziet is er niet zoveel concurrentie op deze zoekterm. Ja, van SoChicken, maar plek 2 en 3 kun je prima verslaan met goede content. En wie weet in de toekomst ook die SoChicken met z’n hoge DA.

Zoals gezien op 17-1-2021 in KeySearch
Volgens KeySearch (op 17-1-2021) wordt er gemiddeld 70 keer per maand op ‘rust in mijn hoofd’ gezocht.

Stel een bezoeker komt binnen nadat hij heeft gezocht op ‘rust in mijn hoofd’. Jij biedt supergoede content aan over dit onderwerp met natuurlijk praktische tips. De bezoeker is blij met je informatie en bekijkt je website verder. Hij leest nog een paar blogs en meldt zich aan voor je weggever. Misschien wordt deze bezoeker niet nu meteen klant, maar door het toepassen van goede emailmarketing blijf je onder zijn aandacht. Je bouwt een band op en zo maak je van een geïnteresseerde bezoeker een blije klant. Lees hier meer over conversie. xxlinkxx

Kijk dus nét even verder dan je hoofdonderwerpen voor je je product of niche ideeën doorschrapt.

Blogniveau

Op blogniveau kijk je naar zoekvolume en concurrentie, maar ook naar het totaalplaatje van relevante zoekwoorden. Dat zit namelijk zo:

één onderwerp = één artikel/blog = 100+ zoekwoorden

Content piramide en long tail blogs

Je bepaalt eerst de onderwerpen waarover je wilt schrijven. Dit doe je strategisch door gestructureerd een blogindeling te maken. Hoe je dit precies doet leg ik uitgebreid en stap voor stap uit in mijn blog over steengoede content schrijven, maar ik ga het hier voor de volledigheid kort (!) toelichten.

Content piramide
Deze content piramide heb ik gebaseerd op de piramide van Yoast. Je leest er meer over in mijn blog over content creëren.

Zoals je in de piramide ziet bestaat je blogstructuur uit drie lagen, namelijk cornerstone content, ondersteunende content en long tail content. Als ondernemer met een (relatief) kleine website en waarschijnlijk nog niet zo’n hoge DA, zijn de long tail blogs de artikelen waar je op gaat ranken in Google. Dat zijn immers de blogs met zoekwoorden die weinig concurrentie hebben. De ondersteunende en cornerstone content zijn net zo belangrijk, maar dit zijn vaak blogs met zoektermen waar veel concurrentie voor is. 

Voorbeeld

Kijk maar naar het mindfulness voorbeeld. Deze ondernemer schrijft uiteraard ook een blog over wat mindfulness is. Dat kan niet ontbreken op zijn website omdat hij daarmee het totaalplaatje van zijn website compleet maakt. Hij wil immers als expert in zijn vakgebied worden gezien (door bezoeker en Google!). Maar deze pagina zal niet hoog in Google komen, want het zoekwoord ‘mindfulness’ heeft heel veel concurrentie (Wikipedia op 1, au). Maar een blog over ‘rust in mijn hoofd’, daar kan hij wel mee scoren in Google. In zo’n blog verwerkt hij een hele rits aan gerelateerde zoektermen, vrijwel allemaal long tails zoals ‘tips voor rust in mijn hoofd’, ‘hoofd zit vol zorgen’ en ‘rust in je hoofd krijgen’. 

Zoekvolume optellen

Dat deze zoektermen een laag zoekvolume hebben maakt niet zoveel uit. Stel dat hij op deze drie genoemde long tail zoekwoorden bovenaan in Google staat en dat ze alledrie een zoekvolume van 50 per maand hebben. Dan is dat toch 150 zoekopdrachten per maand. En dat is dan voor 3 long tail keywords in één blog. 

Als hij met dit ene artikel bovenaan in Google staat met 10 long tails waar 50 keer per maand op wordt gezocht, dan is dat 500 zoekopdrachten per maand. En als hij 10 van dat soort blogs heeft geschreven met hetzelfde resultaat, dan zit hij al op een zoekvolume van 10 * 500 = 5000 per maand. 

Stel dat de helft van die gebruikers doorklikt en daadwerkelijk zijn website bezoekt, dan heeft hij 2500 oprecht geïnteresseerde bezoekers per maand op zijn website.

Je autoriteit groeit

En dit is pas het begin van een positieve spiraal: als je website het goed doet in Google op long tail zoekwoorden, krijg je een groeiend aantal bezoekers die langer op je website blijven. Dit is een signaal naar Google dat je goede content publiceert. Ondertussen blijf je publiceren, ook uitgebreide en knallend goede cornerstone content waarbij je je focust op zoekwoorden met een veel hoger zoekvolume. Deze short tails (= zoekwoorden met een hoog zoekvolume) hebben meestal veel concurrentie, maar jouw website groeit in autoriteit doordat je long tail blogs het zo goed doen. Je gaat dan langzaamaan ook in Google stijgen op short tail keywords en dat levert nóg meer bezoekers via Google op.

Nog wel een belangrijke kanttekening: je komt niet bovenaan in Google als je op je website maar 10 long tail blogs publiceert. Het gaat om het grotere geheel van blogs waarbij je het volledige verhaal vertelt over jouw hoofdonderwerpen. Meer hierover lees je hier.

Terug naar het zelf doen van zo’n zoekwoordanalyse op blogniveau.

Zoekwoorden filteren

Je hebt dus een (lange) lijst met onderwerpen waarover je wilt bloggen (en die lijst heb je gestructureerd en hiërarchisch weergegeven, aka je blogstructuur xxlinkxx). Het is vooral belangrijk om goed zoekwoordonderzoek te doen naar long tail blogs, want zoals je net hebt kunnen lezen zijn dat de blogs waarmee je als ondernemer (in het begin) kunt scoren.

In KeySearch, maar ook in de Google Keyword Planner, kun je lijsten met gerelateerde zoekwoorden exporteren naar Excel. Maak hier gebruik van! Je moet een beetje handig worden in filteren, sorteren en analyseren, maar de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.

Cluster de zoekwoorden op onderwerp

Per onderwerp schrijf je één blog, cluster daarom de zoekwoorden die binnen één onderwerp passen. 

Ik vind het makkelijk om een kolom toe te voegen vóór het zoekwoord waarin ik aangeef bij welk onderwerp (dus welke blog) het zoekwoord hoort. Je zult zien dat dit soms niet zo makkelijk te bepalen is want hoe baken je onderwerpen af? Verplaats je in je ideale klant en vraag je af wat voor hem of haar logisch zou zijn. En je kan het altijd later aanpassen als dat nodig blijkt.

Sorteer op onderwerp

Je kunt nu per onderwerp gaan bekijken welke zoekwoorden hier bij horen. Voer gerust nieuwe zoektermen in in je tool als je nog meer gerelateerde zoektermen wilt. Als over een bepaald onderwerp weinig te vertellen valt, wat heel goed kan bij een specifieke long tail blog, dan heb je misschien maar 10 zoektermen. Maar bij een onderwerp waarover je uitgebreid en heel veel kunt vertellen (wat vaak zo is bij cornerstone content), heb je misschien wel een paar honderd zoektermen. 

Dit hoeft overigens niet zo te zijn, want dit artikel over zoekwoordonderzoek is voor mij een long tail blog maar jeetje, wat heb ik hier veel over te vertellen zeg 😉 En er zitten stiekem enorm veel keywords in verwerkt!

Bekijk per onderwerp/blog welke zoekwoorden belangrijk zijn

Beoordeel de keywords op zoekvolume en concurrentie. Simpel gezegd werkt dat zo:

  • Zoektermen met een (relatief) hoog zoekvolume en weinig concurrentie gebruik je op prominente plekken in je tekst (tussenkoppen bijvoorbeeld).
  • Zoektermen met een (relatief) laag zoekvolume en/of met veel concurrentie verwerk je met name in de lopende tekst.

Het analyseren van de zoekwoorden is vrij subjectief en het hangt ondermeer af van het onderwerp en de DA van jouw website. Ook maakt het verschil of je zoekwoorden voor een cornerstone blog of long tail blog analyseert. Als de verschillen tussen zoektermen qua zoekvolume en concurrentie klein zijn, dan maakt het niet zoveel uit welke zoektermen je in bijvoorbeeld je titel, tussenkoppen en metadata zet. 

Bonus tips

Nog een paar aandachtspunten bij het filteren en analyseren:

  • Zorg ervoor dat je geen overlap krijgt. De ondernemer met mindfulness cursussen zal het woord ‘mindfulness’ op iedere pagina gebruiken, dat is onvermijdelijk. Maar een long tail keyword zoals ‘mindfulness tips voor rust in mijn hoofd’ mag maar op één pagina komen. En als hij die term op een andere pagina gebruikt, dan alleen mét link naar die specifieke long tail blog daarover.
  • Het kan zijn dat je lijsten krijgt met duizenden zoekwoorden. Schrik hier niet van. Je zult zien dat een groot deel niet eens relevant is. Verwijder ze dan ook snel uit je Excellijst. Helaas is dat handwerk.

En dan? Content schrijven!

Na het doen van zoekwoordonderzoek is er maar één volgende stap: ga die blogs schrijven!

En niet zomaar blogs! Jouw blogs worden tig keer beter dan die van je concurrenten (ongeacht hun DA). En met beter bedoel ik uitgebreider, vollediger en met meer/pakkendere voorbeelden.

Denk aan je blogstructuur

Zoals al eerder genoemd, maar ik vind het zó belangrijk dat ik het nog een keer noem, hou bij het schrijven van blogs je blogstructuur in de gaten. Pak dit strategisch aan, anders verdoe je je tijd aan het schrijven van niet zo belangrijke content. 

SEO-teksten schrijven

Wil je meer weten over hoe je de zoekwoorden precies in je tekst verwerkt? Lees dan mijn blog over zelf SEO-teksten schrijven. Hierin leg ik onder andere uit wat dingen als meta-omschrijving en alt-text is, maar ik geef je ook tips over het schrijfproces. Ook als je nog geen ervaren schrijver bent, kun je zelf je teksten schrijven en optimaliseren voor Google. 

Conclusie

Zoekwoordonderzoek doen kun jij als ondernemer zelf. Je gebruikt de resultaten van een zoekwoordanalyse voor het bepalen van je niche en doelgroep en voor het vinden van honderden gerelateerde zoektermen die je in je blogs verwerkt. Belangrijk om te onthouden is dat het bij zoekwoordonderzoek draait om onderwerpen. Je schrijft namelijk per onderwerp één blog en in één blog verwerk je 10 tot wel 100+ zoektermen die allemaal bij dat ene onderwerp horen. 

Ontwikkel een gestructureerde lijst van blogs/onderwerpen xxlinkxx, verzamel honderden gerelateerde zoekwoorden met een SEO-tool en analyseer ze op basis van zoekvolume en concurrentie. Zo kom jij – ook als kleine ondernemer – bovenaan in Google op de voor jou belangrijkste keywords en krijg je meer en meer écht geïnteresseerde bezoekers op je website.