fbpx

Als ondernemer wil je natuurlijk met je website bovenaan in Google komen. Hiervoor heb je SEO-teksten op je website nodig. Deze teksten kun jij gelukkig helemaal zelf schrijven, ook als je nog niet veel ervaring hebt met webteksten schrijven. 

Twijfel je nog tussen zelf schrijven en je SEO- tekst laten schrijven? Lees dan deze blog over de voor- en nadelen van SEO zelf doen en uitbesteden.

Wil je zelf een SEO-tekst schrijven voor je website? Dan is deze blog voor jou! Je vindt hier stap voor stap uitleg over SEO-schrijven voor het web, zodat je de beste SEO-proof teksten krijgt waarmee je bovenaan in Google komt en écht geïnteresseerde bezoekers naar je website haalt.

Laten we eerst eens teruggaan naar de basis.

Wat zijn SEO-teksten?

SEO-teksten zijn teksten op websites, blogs en/of webshops die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines (aka Google). Doe je dit op de juiste manier, dan zorg je ervoor dat je website bovenaan in Google komt op de voor jou relevante en belangrijke zoekwoorden.

Wat is SEO-schrijven?

SEO-schrijven is teksten schrijven voor websites en die teksten optimaliseren voor zoekmachines. Bij het opstellen van SEO-webteksten houd je rekening met onder meer zoekwoorden.

Keyword stuffing is not done

De meesten denken ook meteen aan zoekwoorden als het over SEO-teksten gaat. Laat ik hier maar meteen duidelijk over zijn:

SEO-schrijven voor het web is niet je teksten volstoppen met zoekwoorden.

Je tekst wordt onleesbaar en het helpt niet bij het hoger scoren in de zoekmachine. Sterker nog, je website kan er een penalty voor krijgen en daardoor zelfs uit de zoekresultaten van Google verdwijnen.

Wat moet je dan wel doen?

Eerst schrijven voor je bezoeker en daarna pas schrijven voor SEO.

Website teksten schrijven voor beginners

Je schrijft je tekst dus allereerst voor je bezoeker. Dit is geen robot, maar een mens van vlees en bloed die rondloopt met vragen en problemen. Jij bent degene die antwoorden en oplossingen voor deze zoekende lezer hebt.

Hou deze basis (jij geeft antwoorden op vragen van bezoekers) in gedachten bij het schrijven van je teksten. In drie stappen kun je je SEO-teksten gaan schrijven:

  1. Ontwikkel een gestructureerde SEO-fundering
  2. Voer een zoekwoordonderzoek uit
  3. Schrijf je SEO-webtekst

Laten we direct naar de eerste stap kijken:

Stap 1. Ontwikkel een gestructureerde SEO-fundering

Je bent misschien geneigd vollebak content te gaan schrijven, over allerlei onderwerpen die relevant zijn in je niche. Hoewel je zeker content maken prioriteit moet geven, raad ik je aan om de onderwerpen op je site goed te structureren. Je maakt dan een lijst met onderwerpen die belangrijk zijn voor jouw business.

Per onderwerp één blogpost

Over één onderwerp schrijf je één blog en de onderwerpen vullen elkaar goed aan, zodat je uiteindelijk een compleet verhaal op je website vertelt. Het verhaal waarmee jouw bezoekers (en dus potentiële klanten vooruit helpt). Je toont daarmee aan dat jij de expert bent in je vakgebied. En, niet geheel onbelangrijk, hiermee zorg je dat je webstie goed vindbaar is in Google.

Deze gestructureerde lijst van blogs noem ik SEO-fundering. Meer uitleg hierover en een stappenplan over het ontwikkelen van zo’n SEO-fundering lees je in dit artikel over steengoede content creëren.

Stap 2. Voer een zoekwoordonderzoek uit

Je SEO-fundering is in feite een lijst met onderwerpen die je hebt gerankschikt naar hoofdonderwerp, subonderwerp en specifieke onderwerpen. Als je zelf SEO-teksten gaat schrijven, kies je een onderwerp uit deze lijst en over dat onderwerp ga je zoekwoorden analyseren.

In de praktijk lopen de stappen uit dit artikel in elkaar over. Je voert een zoekwoordonderzoek uit en ontdekt dat twee onderwerpen veel overeenkomsten hebben, dus je past je SEO-fundering aan. Of je bent een tekst aan het schrijven (zie stap 3) en tijdens het schrijven merk je dat onderwerpen en/of zoekwoorden veel overlap hebben, waardoor je ook weer je SEO-fundering aanpast. Misschien besluit je om onderwerpen/blogs samen te voegen of juist te splitsen. Dit is een ongoing proces, want ook als je later de blogs uit je SEO-fundering gaat updaten , keer je misschien weer terug naar de tekentafel.

Updaten bestaande content

Het updaten van je bestaande content is een belangrijke methode om hoog in Google te komen én te blijven. Je leest er hier meer over, maar zorg wel eerst dat je die SEO-content hebt geschreven 😉 xxlinkxx

Zoekwoorden in je SEO-tekst

Je voert dus een zoekwoordonderzoek uit over één onderwerp, waarover je dan één uitgebreide blog schrijft. Zoekwoorden zijn belangrijk, want dit zijn de woorden waarmee je je webtekst optimaliseert voor Google.

De googlebot heeft tekst nodig om je content te kunnen lezen en begrijpen. Door zoekwoorden te gebruiken in je teksten, help je de googlebot bij het interpreteren van je content. Alleen dan kun je echt op relevante zoektermen scoren in de zoekmachines en alleen dan kan je ideale klant ook jouw super waardevolle content vinden.

Zoekwoordonderzoek: lijst met relevante zoekwoorden

In het artikel over hoe je een zoekwoordonderzoek uitvoert lees je er meer over. Denk er ook aan dat je op zoek gaat naar long tail keywords, want hier kun je als (kleine) ondernemer veel beter op scoren.

Het resultaat van je zoekwoordanalyse is een lijst met zoekwoorden die allemaal relevant zijn voor die ene blog die je gaat schrijven (want je weet, één onderwerp = één blog). Het zijn dus allemaal woorden of termen die te maken hebben met dat ene onderwerp; zijn synoniemen van elkaar of relevante andere woorden. Hoe meer synoniemen hoe beter, want dit waardeert Google enorm én je tekst wordt leesbaarder, dus je maakt ook je bezoekers bij.

Nu je een lijst met zoekwoorden hebt, ga je je tekst schrijven voor je website. Dat is dan ook stap 3.

Stap 3. Schrijf je SEO-webtekst

Als je je SEO-tekst gaat schrijven, begin je met het maken van een opzet. De zoekwoorden uit je analyse (stap 2) kun je hierbij gebruiken. Sommige zoekwoorden zijn hele logische tussenkoppen. En sommige zoekwoorden zijn juist heel goed om in de lopende tekst te plaatsen, bijvoorbeeld omdat het synoniemen zijn die minder vaak worden gebruikt (een lager zoekvolume hebben).

Vind je schrijven moeilijk? Verderop in deze blog geef ik nog een paar handige schrijftips!

On-page SEO

Je maakt je webtekst SEO-proof door je belangrijkste zoekwoorden op specifieke on-page SEO plekken te plaatsen, namelijk:

  • titel
  • tussenkop(pen)
  • lopende tekst (dus ook introductie en conclusie)
  • url (slug)
  • SEO-titel
  • meta-omschrijving
  • alt-text van afbeeldingen

De url, SEO-titel en meta-omschrijving kun je aanpassen met een plugin zoals de Yoast SEO plugin.

Zoekwoorden en leesbaarheid

De leesbaarheid van SEO-teksten is héél belangrijk. Sterker nog, leesbaarheid is belangrijker dan de SEO-optimalisatie met zoekwoorden. Google vindt namelijk gebruiksvriendelijkheid enorm belangrijk. Als je kromme zinnen maakt om er zoekwoorden in te proppen, of als je zoektermen blijft herhalen, dan leest dit niet fijn. Je bezoekers haken af, maar ook Google ziet dit als een signaal dat je content niet zo best is.

Soms heeft men het over een ‘focus keyword’ (zo ook in de Yoast SEO plugin), maar dit moet je niet te strikt nemen. Vaak heb je een meerdere gerelateerde zoekwoorden die het belangrijkste zijn. Verwerk deze woorden op de eerder genoemde plekken en wissel ze af. Je hoeft die termen ook niet letterlijk te noemen in je tekst. Zie ook het voorbeeld van een SEO-tekst hierna.

SEO-webtekst schrijven voorbeeld

Voor deze website heb ik een blog geschreven over het ombouwen van een bus tot camper. De zoekterm ‘bus ombouwen tot camper’ is een belangrijk keyword, maar er zijn nog veel meer relevante zoekwoorden die ik heb verwerkt, zoals:

  • zelf een camper bouwen
  • bus ombouwen naar camper
  • bestelbus ombouwen tot camper
  • bestelwagen ombouwen tot camper

En dit zijn er nog maar een paar! Ze lijken erg veel op elkaar, maar ze zijn toch anders. En ook gerelateerde woorden zoals ‘indeling camperbus’ of ‘bus ombouwen kosten’ zijn passende zoekwoorden. Daarnaast focus ik me ook op de term ‘gezinscamper’.

Diverse zoekwoorden in de tekst

In een webtekst van circa 1000 woorden kun je vaak wel 20 tot soms 30 zoekwoorden verwerken. Zo ook bij de website tekst uit dit voorbeeld. Deze blog bestaat uit ruim 1300 woorden en ik heb zo’n 25 zoekwoorden in de tekst en op de genoemde on-page SEO-plekken verwerkt. De meeste zoekwoorden noem ik dan ook maar één keer. Dat is genoeg voor Google om te begrijpen waar de tekst over gaat.

Nu vraag je je misschien af: zoeken mensen wel op die keywords dan?!

Sommige van deze zoekwoorden hebben heel weinig zoekvolume (oftewel, maar een paar zoekers typen zo’n zoekwoord in op Google), maar het zoekvolume van al die long tail keywords bij elkaar is best een hoog aantal!

Wil je je content volledig SEO-proof maken, gebruik dan deze SEO-checklist!

SEO-teksten schrijven tips

Is schrijven niet iets wat je dagelijks doet, en weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken, dan heb je hopelijk veel aan deze tips voor het SEO-teksten leren schrijven.

  • Schrijf je titel en introductie als allerlaatste. Vaak krijgt je verhaal halverwege het schrijven beter vorm of zelfs een andere wending. Vaak is het moeilijk om een intro te schrijven, maar heb je je content geschreven, dan zul je zien dat het wel makkelijk gaat.
  • Moeite met beginnen? Begin dan met de tweede alinea. Dat dit later misschien het intro wordt, of juist doorschuift naar een plek verderop in je tekst, is helemaal prima.
  • Schrijf zonder tussendoor te editen. Bewaar het aanpassen, schrappen en aanvullen voor als je ruwe tekst klaar is. Heb je je ruwe tekst af, laat het dan een dag rusten voor je er opnieuw naar kijkt.
  • Lees je tekst hardop voor. Zo ontdek je je spelfouten sneller en merk je het meteen als een zin niet lekker loopt.

Conclusie over SEO-teksten voor je website schrijven

Ben je een geoefend schrijver, dan komen de woorden misschien wel gemakkelijk uit je vingers. Maar de tekst ook nog eens optimaliseren voor Google, maakt het schrijven wellicht ingewikkelder.

Ik ga er eerlijk over zijn: SEO webteksten schrijven is een tijdrovende klus. Het is echt wel iets anders dan een blog in dagboekstijl neerpennen. Dat geldt ook voor dit artikel. Ik heb eerst een zoekwoordanalyse uitgevoerd, daarna ben ik gaan schrijven, aanpassen, schrappen en verder aanpassen. En dat kost tijd. En energie. En nog meer tijd.

Maar het loont wel! Want waar een dagboek-blog één keer wordt gelezen als je het op social media deelt, wordt waardevolle content via Google dag in dag uit gelezen. SEO is een langetermijnstrategie!

Met deze uitleg heb ik je al goed op weg geholpen. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust hieronder bij de reacties. Wil je graag meer begeleiding bij het SEO-teksten leren schrijven, kijk dan eens hier voor meer informatie over mijn SEO-programma.

* Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op Word Online Gevonden .nl, maar is op 7 oktober 2019 naar nanoukvangennip.nl verhuisd. Op 22 december 2021 is de inhoud voor het laatst geüpdate.