Je websitestructuur is de ruggengraat van je website en bestaat uit een duidelijke menu-indeling, strategische indeling van je content, goed doordachte categorieën en tags, relevante interne links en een heldere opbouw van je homepagina. 

Het optimaliseren van je websitestructuur is belangrijk voor zowel je bezoekers als voor Google. Zorg dat dit op orde is en je website komt hoger in Google. In deze blog leg ik uit wat de verschillende onderdelen zijn en hoe je ze kunt verbeteren.

Hoger in Google – in 3 stappen

Het optimaliseren van je websitestructuur is onderdeel van mijn SEO stappenplan. Het doel is simpel: hoger in Google komen zodat je oprecht geïnteresseerde bezoekers naar je website trekt, meer klanten krijgt en succesvol kan ondernemen zónder social media

Afbeelding SEO stappenplan - zo begin je met SEO - 3 stappen

Zoals je in de afbeelding ziet is websitestructuur de tweede stap. Benieuwd naar de andere stappen, lees dan hier meer over E-A-T en het meten (en bijsturen!) van je resultaten.

Wat is een websitestructuur?

Websitestructuur (site structure in het Engels) is de structuur van je website (duh). In andere woorden: hoe je de diverse onderdelen van je website organiseert. Met ‘onderdelen’ bedoel ik de manier waarop je je content (blogs en pagina’s) indeelt en presenteert op je website. Denk aan je menu-indeling, categorieën en tags, interne links en de opbouw van je home pagina.

Waarom is een websitestructuur belangrijk?

Je sitestructuur is om twee redenen enorm belangrijk: gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid.

  1. Gebruiksvriendelijkheid

Door je website goed te structureren kunnen je bezoekers gemakkelijk hun weg vinden op je site. Ze vinden zonder enige moeite de belangrijkste content op je site waarmee je al hun vragen kunt beantwoorden. Dit betekent een blije bezoeker. 

  1. Vindbaarheid

Op een goed gestructureerde website kan ook Google gemakkelijk haar weg vinden. De googlebot volgt de links op je website en als jij je website goed gestructureerd hebt, kan de googlebot gemakkelijk je belangrijkste content vinden. Dit zorgt ervoor dat Google de inhoud van je website beter ‘begrijpt’. 

Overigens zorgt de gebruiksvriendelijkheid van je website (en dus die blije bezoekers) er indirect ook voor dat je website hoger in Google komt. Blije bezoekers blijven bijvoorbeeld langer op je website en dit is een signaal aan Google dat jij supergoede content op je website hebt staan, waardoor Google je hoger rankt. 

Bonus reden: voorkom concurreren met je eigen content

Een andere reden om een duidelijke websitestructuur te hebben, is dat je hiermee voorkomt dat je met jezelf concurreert. Dit zal niet voor iedereen gelden, maar heb je veel content op je website, dan is de kans groot dat je met eigen content concurreert. 

Als je namelijk meerdere blogs hebt over hetzelfde onderwerp, concurreren deze blogs met elkaar voor een top positie in Google. Google weet niet welke blog het beste of belangrijkste is waardoor geen enkele pagina hoog in de zoekresultaten scoort. Met een goede structuur op je website voorkom je dit probleem.  

Ik ga hier uitgebreid op in in mijn blog over het creëren van goede content.

Definitie van ‘content’

Voor de duidelijkheid wil ik eerst een toelichting geven over het woord ‘content’.

De term ‘content’ omvat alle uitingen naar je potentiële klanten toe, zoals blogs en pagina’s op je website, maar onder andere ook berichten op social media, vlogs en e-mails. In dit artikel heb ik het specifiek over content op je website, zoals blogs en pagina’s. Maar om nou iedere keer voluit content op je website te typen, dat leest niet fijn. Dus nu weet je, staat er in dit artikel content, dan bedoel ik daarmee de content op je website zoals blogs en pagina’s. 

Hoe maak je een rete goede websitestructuur?

Je websitestructuur omvat meerdere onderdelen, namelijk je contentstructuur (inclusief je homepage, categorieën en tags), je menu en interne links. Ik ga ze aan je uitleggen en tips geven over hoe je deze onderdelen optimaliseert voor zowel je bezoekers (gebruiksvriendelijkheid) als voor Google (vindbaarheid). 

1. Contentstructuur

De structuur van de content op je website kun je schematisch weergeven in een piramide. 

Deze piramide is gebaseerd op de piramide van SEO-bedrijf Yoast, bekend van hun SEO plugin, die met de groene bolletjes. 

Blogstructuur

Naast de piramide staat de term ‘blogstructuur’. Dit is de indeling (structuur) van je allerbelangrijkste blogs en daarmee is je blogstructuur een cruciaal onderdeel van je website. 

Ik bedoel hier niet de opbouw van de individuele berichten mee (titel, inleiding, tussenkopjes etc). Dat is natuurlijk ook belangrijk, maar net zo belangrijk is de onderlinge structuur van je blogs op basis van onderwerpen

De belangrijkste onderwerpen van je website (en je bedrijf!) behandel je in cornerstone content, ondersteunende content en long tail content. Deze blogs deel je in op logische en strategische wijze, zodat je bezoekers en Google de weg naar je belangrijkste informatie gemakkelijk kunnen vinden. 

Ik ga hier uitgebreid op in in mijn blog ‘Steengoede content creëren’. Je vindt hier ook een stappenplan voor het ontwikkelen van een blogstructuur. Ik raad je aan hier zeker mee aan de slag te gaan als je meer bezoekers op je website wilt (zonder social media).

Homepage

Een belangrijk onderdeel van je websitestructuur is je homepagina. Dit is voor veel bezoekers de tweede of derde pagina die ze bezoeken. Ze komen binnen op een blogbericht via Google (of social media) en als ze verder willen lezen klikken velen door naar je homepagina. 

Deze pagina geeft het allerbelangrijkste onderwerp van je bedrijf weer, dit noem ik ook wel je “opperhoofdonderwerp”. Het is voor zowel je bezoeker als voor Google handig als je je homepage optimaliseert. Meer hierover lees je hier. xxlinkxx

Categorieën en tags

Categorieën en tags (in WordPress) gebruik je om je blogberichten te categoriseren. Categorieën kun je het beste vergelijken met hoofdstukken en tags als de index van een boek, gericht op de onderwerpen van je blogs. Met een duidelijke categorie- en tagindeling weten je bezoekers en Google in een oogopslag waar je website over gaat en kunnen ze gemakkelijk content vinden over de onderwerpen waar ze naar op zoek zijn. 

Meer over categorieën en tags en hoe je een duidelijke indeling maakt lees je hier.

Menu

Je menu-indeling is een ander belangrijk onderdeel van je website structuur. Bezoekers komen op je website via Google en willen graag meer lezen. Met een duidelijk menu kunnen ze vanuit een willekeurige blog of pagina naar je belangrijkste content doorklikken. 

Een ‘kleine’ website heeft genoeg aan één menu. Je plaats hierin onder meer je belangrijkste categorieën, maar ook een link naar je contactpagina, je aanbod(overzicht) en je blogpagina. 

Meer tips voor het maken van een duidelijke menu-indeling vind je hier. xxlinkxx

3. Interne linkbuilding

Interne links – ook wel contextual internal links genoemd – zijn links in de tekst die naar een pagina op dezelfde website verwijzen. Door dit strategisch toe te passen, vergroot je de gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid van je website enorm.

Lees hier mijn 5 best practices voor interne linkbuilding.

Conclusie

Je weet nu dat een geoptimaliseerde websitestructuur belangrijk is voor de gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid van je website. Je bezoekers en Google kunnen gemakkelijk je belangrijkste content vinden en dit zorgt uiteindelijk voor een hogere positie in Google én meer blije klanten. Misschien voel je je overweldigd door alle informatie en tips uit dit artikel, maar onthoud dat je dit stap voor stap kunt verbeteren op je website. Het hoeft niet in één keer perfect (als perfectie al bestaat!). 

Meer weten?

Wil je meer informatie over gerelateerde onderwerpen, lees dan hier verder:

Bedankt voor je aanmelding! Na bevestiging kun je je ebook downloaden.