fbpx

Steengoede content op je website is een cruciale stap in het vinden van meer klanten. Simpel gezegd zit het zo: met fantastische informatie op je site blaas je je bezoekers van hun sokken, maar door deze keigoede content kom je ook hoger in Google waardoor je weer meer écht geïnteresseerde bezoekers naar je website trekt die weer zwaar onder de indruk zullen zijn van die supergoede artikelen op je site. Het is wel belangrijk om de onderwerpen op je site goed te structureren en daar gaat dit artikel over. 

In deze blog leg ik uit waarom het belangrijk is om steengoede content te creëren en waarom je dit strategisch en gestructureerd moet aanpakken. Daarna leg ik je uit hoe je stap voor stap voor je eigen website een gestructureerde opzet van je blogs ontwikkelt.

Content, blog en blogpost

Ik gebruik de termen ‘content’, ‘blog’ en ‘blogpost’ veelvuldig en vaak door elkaar, maar er zit verschil tussen.

Blog = het onderdeel van je website met blogposts. 

Blogpost = de individuele post, ook wel ‘bericht’, ‘artikel’ of afgekort ‘blog’ genoemd. 

Content = alle uitingen naar je potentiële klanten toe, waaronder blogposts op je website, maar ook berichten op social media, vlogs, afbeeldingen, podcasts, e-mails en pdf’s (weggevers). Wil je hier meer over weten, lees dan mijn blog over het belang van een contentstrategie.

Als ik het in dit artikel over ‘content’ heb, bedoel ik de content op je website, dus de blogposts. Voor de leesbaarheid gebruik ik regelmatig de afgekorte term ‘blog’ waar ik ‘blogpost’ bedoel.


Waarom is content op je website belangrijk?

Content op je website speelt een cruciale rol bij het vinden van meer klanten:

Meer écht geïnteresseerde bezoekers op je website via Google
= meer klanten
= succesvol ondernemen.

Maar er zitten natuurlijk flink wat tussenstappen tussen. Eén van de belangrijkste stappen is het creëren van content op je website, omdat:

  • je hoger in Google komt;
  • je laat zien dat je een expert bent in jouw vakgebied;
  • je een band opbouwt met je bezoeker.

Dit verloopt in een soort vicieuze cirkel en versterkt elkaar. Om hoger in Google te komen en meer echt geïnteresseerde bezoekers te ontvangen heb je steengoede content nodig. Google plaatst je website hoger in de zoekresultaten als jij betere content hebt dan je concurrenten.

Je bezoekers via Google (en Pinterest) verwachten ook goede antwoorden en oplossingen te vinden op je website. Vinden ze die niet, dan worden het ook geen klanten. En verlaten je bezoekers na een kort bezoek je website, dan is dit ook een signaal aan Google dat je lager in de zoekresultaten moet staan.

Steengoede content zorgt er dus voor dat je hoger in Google komt en dat je blije en trouwe bezoekers krijgt. Daardoor stijg je verder in Google en hierdoor krijg je weer meer bezoekers.

Ondertussen laat je met je content zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Het uiteindelijke doel is om meer klanten te vinden en die krijg je alleen als je bezoekers ook vertrouwen hebben in jou en in je bedrijf.

Dit artikel is een belangrijk onderdeel van een reeks artikelen waarin ik antwoord geef op de vraag hoe je meer klanten vindt en succesvol kunt ondernemen. En dit allemaal zónder social media. Je ziet in onderstaande afbeelding dat steengoede content creëren stap 2 is. Lees hier eventueel de inleidende blog over klanten vinden zonder social media.

Stappenplan: in 3 stappen meer klanten vinden zonder social media

Gestructureerd content creëren

Je hebt dus steengoede content op je website nodig. Maar het gaat verder dan alleen goede, informatieve artikelen schrijven. Het is namelijk cruciaal dat de onderwerpen van je content een duidelijke structuur hebben, dus dat een blog over onderwerp x perfect aansluit op een blog over onderwerp xy, dat weer een superwaardevolle aanvulling is op een blog over onderwerp yz. 

Je schrijft dus per belangrijk onderwerp één steengoede blog en vanuit iedere blog link je verder naar andere relevante blogs, die uiteraard ook weer vol staan met steengoede informatie. Je gaat dus de onderwerpen van je content ordenen en clusteren.

Content Piramide

Dat structuur op je website belangrijk is benadrukt ook Yoast (wie kent ze niet van de populaire Yoast SEO plugin?!). Zij geven in een piramide weer hoe je je content kunt structureren:

Cornerstone content piramide van Yoast

Deze piramide is al erg duidelijk, maar ik mis een laag tussen homepagina en cornerstone content, namelijk categoriepagina’s. Ook vind ik de term ‘Page’ onduidelijk. 

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat Yoast en andere SEO-guru’s categorieën minder belangrijk vinden. In een ander artikel van Yoast, over websitestructuur, plaatsen ze categorieën wél in hun piramide. Ik heb dit dus samengevoegd.

De piramide komt er dan zo uit te zien:

Laten we dit de ‘Content Piramide’ noemen. In de komende alinea’s ga ik de onderdelen toelichten.

Homepage

Bovenaan heb je de homepage. Hoewel maar weinig bezoekers binnenkomen op je homepage, is dit wel de alles omvattende pagina met het “opperhoofdonderwerp” als focus. Bezoekers komen op je website via Google of social media en dat is vaak via een long tail blog (zie onderaan de piramide, hierover zo meer). Als ze getriggerd worden door die blog klikken ze door naar andere blogs (interne linkbuilding), maar daarna bezoeken ze meestal ook de homepage (en de over-pagina) om jou en je bedrijf beter te leren kennen. 

Bijvoorbeeld: het “opperhoofdonderwerp” van mijn homepage is ondernemen zonder social media

Categoriepagina’s

In de piramide van Yoast ontbreekt deze laag, maar ik vind dat categoriepagina’s (of voluit “categorie-overzichtpagina’s”) onder je homepage staan in de hiërarchie. Je categorieën op je website zijn de hoofdonderwerpen van je bedrijf en hebben naar mijn mening een belangrijke rol bij het structureren van je website en content. Vanuit die hoofdonderwerpen vloeit de rest van de content op je website voort. Niet alleen je bezoeker begrijpt na het zien van je categorieën waar jouw website en je bedrijf over gaan, ook Google kan hierdoor je website beter ‘lezen’ en categoriseren. 

Overigens maakt WordPress die overzichtpagina’s automatisch aan. Je herkent ze aan de term ‘category’ in de url, zoals domeinnaam.nl/category/categorienaam. Deze categoriepagina’s geven een overzicht van de content binnen iedere categorie. 

Als voorbeeld, mijn categorieën zijn ondernemen, hoger in Google, effectief werken en digital nomad en voor iedere categorie heb ik dus ook een categoriepagina. 

Lees hier meer over het indelen van categorieën en hier over het optimaliseren van categoriepagina’s voor bezoeker en Google.

Pagina en blogposts

Je homepage en categoriepagina’s zijn pagina’s, in het Engels pages genoemd. De onderste drie lagen uit de piramide worden gevormd door blogposts. Deze drie lagen samen noem ik je SEO-fundering, omdat dit de blogs zijn waarmee je bezoekers via je zoekmachines op je website binnenhaalt. Die blogs optimaliseer je ook op zoekwoorden en vormen dus de basis van je SEO-strategie.

Cornerstone content

Cornerstone content zijn je belangrijkste blogposts. Je wilt dat al je bezoekers deze content lezen, want het zijn uitgebreide en erg informatieve artikelen die je bezoekers zekersteweten helpen bij hun problemen. Daarnaast toon je ermee aan dat je een echte expert bent. 

De onderwerpen voor je cornerstone content vloeien voort uit je categorieën. Per categorie heb je 1 tot 4 cornerstone artikelen. Vanuit je cornerstone content link je door naar andere relevante blogposts op je website, met name naar je ondersteunde blogs.

Bijvoorbeeld, één van mijn cornerstone artikelen voor de categorie ‘ondernemen’ is de blog over meer klanten vinden. In die blog vertel ik onder andere dat je in drie stappen meer klanten kunt vinden. Voor iedere stap heb ik een uitgebreide blog geschreven (= ondersteunende content) en natuurlijk link ik vanuit de cornerstone blog door naar die ondersteundende blogs.

Ondersteunende content

Dit zijn blogs die je cornerstone content ondersteunen. In de piramide van Yoast worden ze ‘page’ genoemd. Ik vind dat een te vage benaming, dus ik heb ze ‘ondersteunende content’ gedoopt. Geen catchy naam, maar ja, het dekt wel de lading.

Ondersteunende content vullen je cornerstone content aan met gedetailleerde informatie. Denk bijvoorbeeld aan een cornerstone blog met de allerbeste tips over onderwerp x. In die cornerstone blog benoem je kort de tips en je linkt per tip door naar een ondersteunende blog die meer informatie en uitleg hierover bevat. 

Voor een kleine ondernemer is het voldoende om 2 tot 6 ondersteunende blogs te hebben voor iedere cornerstone blog.

Bijvoorbeeld: deze (enorm uitgebreide, informatieve en gedetailleerde) blog over content op je website is een ondersteunende blog voor mijn cornerstone content over meer klanten vinden

Long tail content

Vanuit de ondersteunende blogs link je ook weer door naar meer specifieke blogs, de long tail blogs. Deze vullen één of meerdere ondersteunende blogs aan en wat mij betreft zit hier geen maximum aan. Ze kunnen ondersteunende blogs, maar ook categorieën overschrijden. Zo is mijn long tail blog over categoriepagina’s relevant voor dit artikel, maar valt het onder een andere categorie.

Long tail blogs zijn blogs over specifieke onderwerpen. Denk aan een blog waarin je met printscreens uitlegt hoe iemand stap voor stap iets technisch kan veranderen of oplossen en waarin je specifieke vragen beantwoordt. Hier draait het natuurlijk om (de naam zegt het al) long tail keywords. Dit zijn zoektermen met een laag zoekvolume. Je trekt er dus geen hordes bezoekers mee naar je website, maar op deze zoektermen is vaak weinig concurrentie. Als kleine ondernemer is dit dé manier om te starten met SEO, bezoekers vanuit Google aan te trekken om uiteindelijk bovenaan in Google te komen op populaire zoekwoorden met een hoger zoekvolume.

Meer over long tail keywords lees je hier.

Als voorbeeld noemde ik al mijn blog over categoriepagina’s, maar ook mijn blogs over customer journey en ondernemen zonder social media zijn long tail blogs. Deze artikelen gaan dieper in op één specifiek onderwerp en ik link naar deze blogs vanuit veel ondersteunende blogs. Andersom link ik vanuit de long tail blogs door naar artikelen hogerop in de piramide (ondersteunde blogs en cornerstone content). Dit is belangrijk, omdat veel bezoekers via Google mijn website vinden via long tail blogs. Als bezoekers het antwoord hebben gevonden op hun specifieke vraag (bijvoorbeeld ‘wat is cornerstone content?’), klikken ze natuurlijk door naar deze blog over steengoede content op je website

Content Piramide samengevat

Voor de volledigheid vat ik de onderdelen van de Content Piramide even voor je samen:

  • Home = opperhoofdonderwerp (1 onderwerp, de focus of niche van je bedrijf)
  • Categoriepagina’s = hoofdonderwerpen van je business (3 tot 5 categorieën)
  • Cornerstone content = belangrijkste blogposts (1 tot 4 stuks per categorie)
  • Ondersteunende content = aanvullende blogs die cornerstone content ondersteunen (2 tot 6 per cornerstone content)
  • Long tail content = blogs over specifiek onderwerpen (vullen één of meerdere OC’s aan, overstijgen soms ook categorieën, zit geen max aan het aantal)

Websitestructuur

Je websitestructuur is de ruggengraat van je site en speelt een grote rol bij het optimaliseren van je website voor Google. Websitestructuur draait om een duidelijke navigatie voor zowel bezoeker als Google en bestaat onder andere uit je SEO-fundering (dus de SEO-blogs op je website), je menu, categorieën en tags, breadcrumbs en interne linkbuilding. 

Meer over websitestructuur lees je hier. En het zal je inmiddels duidelijk zijn dat je interne linkstructuur óók een belanglijke rol speelt.

Laten we nu verder gaan met de term ‘SEO-fundering’.

SEO-fundering

Zoals ik in de inleiding al noemde, is het erg belangrijk om de content op je website gestructureerd op te bouwen. De blogs die je optimaliseert op zoekwoorden zijn de inhoudelijke blogs waarmee je hoog komt in Google, waarmee je écht geïnteresseerde bezoekers naar je website trekt. De focus ligt op onderwerpen.

Voor ieder onderwerp schrijf je één blogpost. En deze blogs/onderwerpen vullen elkaar aan. Je maakt dus een strategische indeling van al je belangrijke blogposts. Het gaat hier dus niet om de structuur van een individuele blogpost (inleiding, tussenkopjes, conclusie etc), maar om de logische en gestructureerde opbouw van de belangrijke onderwerpen van je blogposts. Je blogstructuur is hiërarchisch opgebouwd zoals je ziet in de piramide en omvat cornerstone content, ondersteunende content en long tail content.

Waarom een structuur ontwikkelen?

Er zijn diverse redenen waarom het ontwikkelen van een gestructureerde SEO-fundering belangrijk is, namelijk:

  • voor een betere gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers;
  • voor een betere vindbaarheid in Google;
  • om te voorkomen dat je met jezelf concurreert;
  • omdat het houvast geeft bij het schrijven van blogposts.

Ik ga ze alle vier kort toelichten en je zult zien dat ze elkaar ook versterken.

Gebruiksvriendelijkheid van je website

Met een duidelijke structuur leid je je bezoekers door je website. Ze komen binnen bij een bepaald bericht (vaak een long tail) en via interne links leid je ze zonder problemen door naar andere relevante content. Omdat je je onderwerpen gestructureerd op je website aanbiedt, vinden je bezoekers gemakkelijk de informatie waar ze naar op zoek zijn. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid van je website enorm en het heeft natuurlijk ook een positief effect op je conversie. xxlinkxx

Betere vindbaarheid in Google

De gebruiksvriendelijkheid van je website is een belangrijke (indirecte) rankingfactor van Google (blije bezoeker = blije Google) en maakt dus je website beter vindbaar. Maar met een duidelijke blogstructuur help je ook de googlebot bij het navigeren over je website. Als Google je website beter kan ‘lezen’, versterkt dat je positie in Google. 

Ook kan Google je website beter “interpreteren”. Google kan niet lezen zoals mensen, het blijft een robot (een algoritme), maar deze robot wordt wel steeds slimmer. Als jij je blogposts op onderwerp hebt geclusterd, help je het algoritme bij het “lezen” en “begrijpen” van je website. Google begrijpt inmiddels wat synoniemen zijn en hoe onderwerpen gerelateerd zijn aan elkaar. Met een duidelijke structuur kan Google beter begrijpen op welke onderwerpen jij expert bent en je dus voor gerelateerde zoektermen (zelfs als je die niet eens in je tekst noemt!) hoger in de zoekresultaten plaatsen.

Voorbeeld

Neem dit erg versimpelde (!!) voorbeeld: bomen, takken en bladeren. Deze onderwerpen hebben onlosmakelijk met elkaar te maken. Google begrijpt dat. Ook als jij niet (veel) ingaat op het onderwerp ‘takken’, maar wel over ‘bomen’ en ‘bladeren’ schrijft, kun je hoog in Google komen op zoektermen over takken. En stel, je hebt het dan over ‘wortels’. Google begrijpt dan dat je de wortels van een boom bedoelt en niet die oranje dingen die konijnen eten.

Voorkomen dat je met jezelf concurreert

Het komt vaak voor bij bloggers die al jarenlang bloggen: ze hebben meerdere blogposts over hetzelfde onderwerp gepubliceerd. Welke van deze blogs is de belangrijkste? Als Google het niet goed kan lezen en interpreteren, komt meestal geen enkel bericht hoog in Google. Je concurreert dus met andere websites, maar ook met je eigen blogs. 

De oplossing? Eén uitgebreide blogpost over één onderwerp. Google hoeft niet te kiezen en bezoekers vinden het ook fijn als ze alle belangrijke relevante informatie in één blog kunnen vinden. Met een gestructureerde opzet van je blogs hou je overzicht over de onderwerpen die je op je website behandelt en voorkom je teveel overlap.

Houvast bij het schrijven

Naast deze meer technische redenen geeft zo’n SEO-fundering je een duidelijk houvast bij het schrijven van je blogs. Je onderwerpen staan keurig in een lijst en je hoeft niet meer na te denken waarover je gaat schrijven. Je voorkomt hiermee ook dat je blogs gaat schrijven over onderwerpen die teveel afwijken van je hoofd- en subonderwerpen. Met minder relevante blogs bereik je heel weinig; je bezoekers zijn er niet naar op zoek en het brengt de googlebot in verwarring. 

Overige content en blogs

Je vraagt je nu misschien af of je dan alleen nog maar over de onderwerpen uit je SEO-fundering kunt schrijven. Hoe zit het met andere blogs, zoals persoonlijke updates en rubrieken (bijvoorbeeld interviews of ervaringsverhalen/cases)? Dit soort content is óók belangrijk, maar die content heeft een ander doel en staat daarom niet in de piramide.

De content uit je SEO-fundering (dus cornerstone content, ondersteunende content en long tail content) geeft je expertstatus, het zorgt ervoor dat je hoger in Google komt en dat je bezoekers volledig geïnformeerd worden op je website en dus niet naar je concurrent gaan. Deze blogs optimaliseer je ook op zoekwoorden.

Andere vormen van content, zoals persoonlijke updates en rubrieken, zorgen ervoor dat bezoekers een kijkje achter de schermen krijgen, jou als persoon beter leren kennen en/of herkenning vinden. Dit draagt zeker bij aan het uiteindelijke doel om meer klanten te vinden, maar een persoonlijke update zal bijvoorbeeld niet direct zorgen voor een hogere ranking in Google. Wel kan dit het af en toe publiceren van dit soort overige content een indirect effect hebben op je positie in Google, omdat Google van nieuwe (fresh) content houdt.

Wil je meer weten over andere vormen van content op je website? Lees dan mijn blog over het belang en het ontwikkelen van een contentstrategie.

Stappenplan ontwikkelen SEO-fundering

De gestructureerde SEO-fundering ontwikkelen is een proces. Je doel is om een duidelijke structuur van onderwerpen op te zetten. De perfecte fundering bestaat niet, dus probeer dat ook niet na te streven.

Ik nummer de stappen, maar in de praktijk lopen de stappen in elkaar over en je zal ook ook regelmatig terugkeren naar eerdere stappen. Ook als je denkt Zo, dat staat, dan blijkt dat later toch niet zo te zijn en herhaal je enkele stappen tot je structuur verbeterd is. 

1. Bepaal je categorieën 

Het uitdenken van je structuur en het bepalen over welke onderwerpen je gaat publiceren, begint bij een goede categorie-indeling. Dit komt vast niet als een verrassing, nu je weet dat ik categorieën erg belangrijk vind. 

Denk goed na over de hoofdonderwerpen van je website. Als het goed is, hebben deze onderwerpen een duidelijke link met je dienst of product en kun je ze rechtstreeks onder je opperhoofdonderwerp (van je homepage) plaatsen. Is dit niet het geval, dan is het hoog tijd om je categorieën te herzien.

Ik heb bijvoorbeeld vier categorieën, namelijk hoger in Google, ondernemen, effectief werken en digital nomad. Vooral de eerste drie categorieën spelen een grote rol voor mijn doelgroep (ondernemers die succesvol en flexibel willen ondernemen met SEO). De vierde categorie is een vreemde eend in de bijt, maar past er gezien mijn nomadische ervaring wel goed bij. Ik heb ook veel bezoekers die op zoek zijn naar informatie over de digital nomad lifestyle en hun antwoord vinden in mijn informatie over flexibel ondernemen en mijn SEO-programma. 

Vind je het lastig om je categorieën duidelijk in te delen? Lees dan deze blog over categorieën en tags.

2. Bepaal je belangrijkste onderwerpen

Bepaal voor iedere categorie je belangrijkste onderwerpen. Ook als je al veel content op je site hebt staan, is dit een cruciale stap. Kijk met een kritische blik naar de content die je al hebt, maar sta ook open voor onderwerpen die missen. Het gaat hierbij om tijdloze onderwerpen (ook wel evergreen content genoemd). Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke onderwerpen zijn onmisbaar op mijn website? 
  • Wat willen mijn bezoekers ab-so-luut weten? 
  • En ook: wat wil ik mijn bezoekers zekersteweten vertellen? 

Dit zijn je belangrijkste onderwerpen. Merk je dat je onderwerpen veel overlappen met je categorie? Dan kan het zijn dat je categorie-indeling te specifiek is. Ga dan terug naar stap 1 om ‘bredere’ categorieën te bedenken. 

Zorg er verder voor dat je onderwerpen niet of nauwelijks overlappen. Je wilt namelijk per onderwerp één allesomvattende blog schrijven. Heb je al veel content, dan kan dit betekenen dat blogs ‘sneuvelen’. Ken je de term kill your darlings? Dat is hier zeker van toepassing. Soms (uhm vaak) is schrappen nodig om een beter resultaat te krijgen. 

3. Bepaal de hiërarchie

Heb je een (lange) lijst met belangrijke onderwerpen, dan is de volgende stap om ze hiërarchisch in te delen in onderwerpen voor cornerstone content, ondersteunende content en long tail content. Dit kun je ook zien als hoofdonderwerpen, subonderwerpen en hele specifieke onderwerpen.

Sommige onderwerpen kun je zo indelen, maar andere onderwerpen zijn lastiger en je keert waarschijnlijk regelmatig terug naar deze stap. Dit hoort erbij, raak hier dus niet gefrustreerd van en zie het als een proces.

4. Hou rekening met de customer journey

Bij het bepalen van je onderwerpen en de structuur is het belangrijk om de customer journey van je bezoekers in gedachten te houden. Customer journey, of ‘user journey’, is het proces dat je potentiële klant doorloopt vanaf het moment dat ze zich realiseren dat ze ‘iets’ nodig hebben tot aan de daadwerkelijke aankoop van een dienst of product (inclusief de nazorg). 

In theorie is deze klantreis een rechte lijn: je potentiële klant heeft een probleem, zoekt op Google naar een oplossing, komt op jouw website, denkt ‘dat is handig’ en wordt klant. In de praktijk is de klantreis een kronkelige lijn. Ook de tijdspanne is voor iedere potentiële klant anders (sommigen nemen snel een beslissing, anderen zijn echte twijfelkonten). 

Ondanks dit is het goed om rekening te houden met de customer journey van je potentiële klant. Je kunt je websitebezoekers namelijk van de ene fase naar de andere fase ‘begeleiden’. Hierbij help je de bezoeker voortdurend verder op weg, vergroot je hun bewustzijn en blijf jij als expert in beeld. Die steengoede content op je website is hierbij cruciaal, maar dat zag je denk al aankomen.

Meer over customer journey en hoe je dit strategisch inzet lees je hier.

5. Ga content schrijven

Je hebt nu je eerste versie van je SEO-fundering ontwikkeld. In feite is dit simpelweg een lijst met onderwerpen voor je blogposts. Deze lijst is je houvast, je nieuwe bijbel, bij het (her)schrijven van je blogs.

Als je al blogs online hebt staan (of in ruwe vorm op je schijf of in de cloud), dan heb je content om mee te starten. Maak een lijst met blogposts die je al hebt geschreven. Zet bijvoorbeeld in een Excel document alle titels op een rij met daarbij een korte omschrijving (waar gaat de blogpost over?) en onder welk onderwerp uit je lijst deze blogpost valt.

Zoals aangegeven is het belangrijk om over een onderwerp maar één blogpost te publiceren. In je Excel lijst met bestaande blogposts kun je gemakkelijk zien of je een onderwerp in meerdere blogs behandelt (zet filter aan en sorteer op onderwerp). 

En dan begin je met schrijven en schrappen.

Met je lijst bij de hand ga je schrijven, schrijven en nog eens schrijven. Heb je al posts, dan ga je blogposts samenvoegen en updaten met nieuw opgedane kennis en ervaring. 

6. Pas je SEO-fundering (doorlopend) aan

Terwijl je bezig bent met het schrijven, samenvoegen en updaten van blogs, zul je gaan zien dat je lijst met blogs, je SEO-fundering, niet helemaal blijkt te kloppen. Wat je op voorhand had uitgedacht, blijkt bijvoorbeeld toch onlogisch te zijn. Misschien kom je er tijdens het schrijven achter dat je een stap hebt overgeslagen, dat een bepaald onderwerp niet een hoofd- maar een subonderwerp is (of andersom) of dat onderwerpen te veel of te weinig overlappen en je ze dus beter kunt samenvoegen dan wel splitsen. 

Pas je SEO-fundering aan en ga verder met schrijven, samenvoegen en updaten. Het blijven aanpassen is een normale ontwikkeling en hoort bij het proces van content creatie. Zo wordt gaandeweg je SEO-fundering steeds duidelijker.

In de toekomst

Nu ligt de focus op het ontwikkelen van je onderwerpenlijst en het schrijven van al die blogs. Heb je eenmaal je belangrijkste content geschreven en gepubliceerd, dan staat die stevige SEO-fundering en dan kun je je (deels) gaan focussen op andere onderdelen van je bedrijf (denk aan conversie xxlinkxx en productontwikkeling xxlinkxx). Ondertussen blijf je wel bezig met updaten en aanvullen.

Met name als jij en je bedrijf een andere richting opschuiven, is het verstandig om ook je SEO-fundering er weer bij te pakken en eventueel nieuwe onderwerpen toe te voegen, dan wel bestaande onderwerpen samen te voegen of te splitsen. Misschien is het zelfs nodig om je categorie-indeling te herzien.

Vanuit SEO-oogpunt is het regelmatig updaten van je belangrijkste blogs sowieso een aanrader. Je leest er hier meer over xxlinkxx.

Hoe zit het met zoekwoorden?

Een terechte vraag. En misschien vind je het raar dat ik als SEO-expert nog helemaal niet zoveel over zoekwoorden heb gezegd. Dat doe ik bewust (nu nog) niet, omdat ik de focus leg op onderwerpen, en niet op zoekwoorden. Zijn zoekwoorden dan niet belangrijk? Oh zeker wel, maar het begint met onderwerpen. 

Zoekwoorden clusteren op onderwerp

“Vroeger” kon je bovenaan in Google komen door over één belangrijk zoekwoord één aparte blogpost te schrijven. Dat was in de tijd dat je flink kon scoren in Google door hetzelfde zoekwoord heel vaak te herhalen (= keyword stuffing). Die tijd is gelukkig voorbij!

Het is nu belangrijk om zoekwoorden te clusteren op onderwerp. Alle relevante en gerelateerde zoekwoorden over één onderwerp verwerk je in één blogpost. Zo krijg je één artikel over één onderwerp met honderden zoektermen die gerelateerd zijn aan dat onderwerp. 

Wel is het zo dat je in de blogposts over een hoofdonderwerp (cornerstone en ondersteunende blogs) meestal meer focus legt op short tail keywords en in de blogs over specifieke onderwerpen op long tail keywords. Je leest hier meer over long tail en short tail keywords.

Wacht nog even met zoekwoordenonderzoek

Bij het ontwikkelen van je SEO-fundering hoef je je echter nog niet zoveel bezig te houden met zoekwoorden. Hier draait het om onderwerpen. Het is vooral belangrijk dat je het complete verhaal vertelt, ook als op sommige onderwerpen (en dus de zoekwoorden) nauwelijks wordt gezocht, óf als je op voorhand al weet dat de concurrentie extreem is. 

Ik raad je aan om pas met zoekwoorden aan de slag te gaan als je je teksten gaat schrijven. Sommige ondernemers vinden het prettig om eerst hun teksten te schrijven en ze daarna pas te optimaliseren voor zoekwoorden, anderen vinden het juist prettig werken om met de zoekwoorden bij de hand content te gaan schrijven. Ontdek gaandeweg wat jij fijn vindt werken.

In de praktijk ga je waarschijnlijk merken dat zoekwoordenonderzoek doen en het schrijven van je blogs door elkaar heen loopt. Je hopt dus van het één naar het ander en weer terug. Maar begin je net met SEO, focus je dan vooral op onderwerpen en niet op zoekwoorden.

Je leest hier meer over zoekwoordonderzoek en het schrijven van seo-teksten.

Conclusie

Steengoede content op je website is een belangrijke stap in het vinden van meer klanten. Pak dit strategisch aan door een gestructureerde opbouw van je blogs, je SEO-fundering, te ontwikkelen. Je website wordt hierdoor gebruiksvriendelijk en je komt erdoor hoger in Google. Ook geeft het jezelf meer houvast en duidelijkheid bij het schrijven van je content. 

Nu je weet hoe je deze SEO-fundering ontwikkelt, is het tijd om aan de slag te gaan. Deze blogs helpen je verder:

Heb je meer begeleiding nodig? Je vindt hier meer informatie over mijn SEO-programma. Wil je het schrijven van je SEO-content uitbesteden? Dat kan ook.

Deze blog is op 31 augustus 2020 gepubliceerd en op 20 december 2021 voor het laatst geüpdate.