Zijn je content ideeën voor social media op? Heb je geen inspiratie meer voor berichten op Facebook en Instagram? Dat is shitty. Nu verwacht je misschien een lijst met 101 social media content ideeën, maar helaas, in dit artikel geen lijst met tips en tricks. Grote kans dat je die lijstjes al hebt gevonden namelijk. En die lijstjes hebben wellicht even geholpen om wat nieuwe ideeën te bedenken… Maar niet veel later zat je opnieuw met je handen in je haar en vroeg je je gefrustreerd af hoe je nu weer aan nieuwe inspiratie voor social media posts moest komen. 

In dit artikel geef ik je een (lange termijn!) oplossing voor dit energievretende inspiratieprobleem. Een oplossing die je misschien niet fijn vindt om te horen, maar die je probleem wél voor de rest van je ondernemende leven gaat oplossen. Die oplossing is namelijk: marketing zónder social media.

Waarom heb je geen social media content ideeën meer?

Aangezien je dit artikel leest, is de kans groot dat je bent gaan Googlen op ‘content social media’ of op ‘content ideeën Facebook’. Je bent talloze lijstjes met inspiratie tegengekomen, vol met tips voor het schrijven van goede social media posts, maar zelfs deze uitgebreide lijst met 61 social media content ideeën was blijkbaar niet voldoende om je van je struggles te verlossen.

Nogmaals, dat is shitty. 

Maar vraag jezelf nu eens af: waarom zit je zonder inspiratie? Hoe komt het dat jij als expert in je vakgebied geen content inspiratie voor social media hebt? 

Sta hier even bij stil, dan vertel ik je ondertussen wat meer over mijn struggles met social media.

Mijn verhaal: geen inspiratie voor social media posts

Ik had ook veel moeite met het bedenken van goede en originele posts voor social media, of in mijn geval Facebook (op Instagram ben ik nooit zakelijk actief geweest). Bij mij lag het aan het medium waarop ik het deelde. 

Ik voelde een ontzettende blokkade om op Facebook posts te delen. Het kostte me veel energie om met ideeën voor content te komen, terwijl ik voor blogs op mijn website een gigantische lijst had met onderwerpen. En ook voor mijn mails en funnels ging het bedenken en schrijven van content me gemakkelijk af. 

Waarom had ik moeite met het bedenken van content voor social media? 

Omdat ik me niet prettig voelde op social media. 

De gejaagdheid van social media, het schreeuwerige gedoe en de lelijke reacties gingen me steeds meer tegenstaan. Ook voelde ik dat ik mezelf onnodig ging vergelijken met andere ondernemers. Dit alles kostte me veel energie. 

Ik merkte dat social media simpelweg niet goed bij mij als persoon en bij mij als ondernemer past. En daarom besloot ik een andere weg in te slaan: ik ging ondernemen zonder social media.

Meer over ondernemen zonder social media lees je hier.

Minder afhankelijk van social media

Herken je je in mijn verhaal? Weet dan dat ondernemen en marketing zonder social media mogelijk is.

Je kunt helemaal stoppen met social media, maar je kunt er ook voor zorgen dat je minder afhankelijk bent van Facebook en Instagram. 

Je bent hierdoor veel vrijer in het plaatsen van content op social. Je post alleen nog op social als jij dat wil, als jij voelt dat je iets wilt delen. Hierdoor valt ook de druk weg om zoveel keer per week te ‘moeten’ posten. Je hoeft dan niet meer krom te liggen om steeds weer met originele content ideeën te komen. Ook word je hierdoor minder afhankelijk van veranderingen aan het algoritme van bijvoorbeeld Facebook en Instagram. 

Hoeveel tijd en energie zou dat voor jou schelen, als je niet meer op social media actief hoeft te zijn? En hoeveel geld zou het je schelen als je niet meer zoveel hoeft te investeren in advertenties op social media?

Hoe kom ik dan aan bezoekers en klanten?

Menig ondernemer denkt bij het vinden van nieuwe klanten direct aan social media. Regelmatig posten op Instagram, een mooie advertentie op Facebook, en dan doorpakken via weggevers, webinars en mailfunnels. 

Maar social media heeft ook nadelen. Het is verslavend en tijdrovend, het levert je misschien te weinig op, het kost je veel energie en als je dit leest vind je het waarschijnlijk ook heel lastig om goede berichten te schrijven. Gelukkig kun je de overtuiging dat je als ondernemer op social media moet zitten echt loslaten. 

Nieuwe klanten vinden met SEO en content op je website

Nieuwe klanten vinden kan zonder social media als je inzet op SEO en unieke content. Dit is een super fijne manier van ondernemen als je verzot bent op langetermijnsucces (in plaats van de vluchtige en ad hoc resultaten van social media) en niet zo verzot bent op commerciële trucjes. 

Mijn methode om klanten te vinden zonder social media heeft de volgende drie stappen:

  1. Bezoekers naar je website trekken via Google
  2. Steengoede content creëren
  3. Band opbouwen met je bezoekers
Stappenplan: in 3 stappen meer klanten vinden zonder social media

In een notendop betekent deze methode dat je met de meest effectieve SEO-technieken en de beste content op het web bovenaan in Google komt. Hierdoor ontvang je een continue stroom aan echt geïnteresseerde bezoekers op je website, nu en in de toekomst.

Tips voor SEO-content ideeën

Nu denk je misschien: ook voor SEO heb ik toch content ideeën nodig en ook dan moet ik toch onderwerpen bedenken en inspiratie opdoen?

Klopt, maar anders dan bij content voor social media ligt de focus bij SEO-content op het complete verhaal. Je richt je op het schrijven van uitgebreide blogs met heldere stappenplannen, de mooiste inzichten en duidelijke uitleg. Je zet jezelf neer als expert in je vakgebied en op een gestructureerde manier beantwoord je alle vragen waar je bezoekers mee rondlopen (en op Googlen). Je schrijft dan ook over een onderwerp maar één blog. Je hoeft dus niet steeds weer op zoek te gaan naar nieuwe onderwerpen en nieuwe ideeën.

En als je het schrijven van je SEO-content strategisch aanpakt, behaal je de beste resultaten voor de lange termijn. Je leest er alles over in mijn artikel over de beste SEO-content creëren.

Contentmarketing: SEO en social media

Zet je in op SEO en blijf je daarnaast graag actief op social media? Gebruik je SEO-content dan in je voordeel. Hergebruik je beste blogs, knip ze op in stukjes en deel ze in een Facebook challenge over een bepaald thema. Onderzoek op welke zoekwoorden je goed wordt gevonden en gebruik dit voor social media content, want je volgers op social zitten hoogstwaarschijnlijk met dezelfde vragen als je bezoekers via Google. 

Je SEO-content kun je natuurlijk voor veel meer media gebruiken. Maak er video’s van voor Instagram en YouTube, een infographic voor Pinterest, neem er een podcast over op of gebruik het in je mailfunnel. The sky’s the limit! 

Wil je meer weten over contentmarketing – of dit nu met of zonder social media, of met of zonder SEO is – lees dan dit artikel over het ontwikkelen van een contentstrategie in 6 praktische stappen.

Conclusie

Als je regelmatig gefrustreerd raakt bij het schrijven van social media content, weet dan dat het anders kan. Ondernemen kan ook zonder social media, je hoeft hier niet afhankelijk van te zijn om langetermijnsucces te behalen. 

In dit artikel heb je kunnen ontdekken hoe je aan nieuwe klanten komt zonder social media. De eerste stap is meer bezoekers op je website krijgen met SEO en SEO-content. Sta jij met je website bovenaan in Google voor de meest relevante zoekwoorden, dan krijg je een continue stroom aan echt geïnteresseerde bezoekers op je website. 

Wil je hier meer over weten? Lees dan hier verder: