Je twijfelt. Ga je SEO optimalisatie zelf doen of kies je ervoor om het uit te besteden? In dit artikel geef ik de voor- en nadelen van zoekmachine optimalisatie uitbesteden en zelf SEO doen. Na het lezen weet jij wat de beste beslissing is voor jouw bedrijf en website.
Inhoudsopgave
De voordelen van SEO
Als je dit artikel leest, ben je waarschijnlijk al overtuigd van de kracht van SEO. Klik dan ook vooral door naar de volgende alinea.
Voor de volledigheid wil ik je toch kort vertellen over wat de voordelen van SEO zijn, namelijk:
Via Google ontvang je echt geïnteresseerde bezoekers op je website. Dit in tegenstelling tot de bezoekers die via social media op je website komen, puur per toeval als ze over hun tijdlijn scrollen. Organische bezoekers (via zoekmachines dus) zijn echt op zoek naar een oplossing of een antwoord. En jij biedt die oplossing natuurlijk.
Je ontvangt deze bezoekers op de automatische piloot. Als jouw SEO-fundering staat, blijven die bezoekers komen. Ook als je met klanten bezig bent, ziek in bed ligt of op vakantie gaat
Als je SEO op de juiste manier toepast, groeit het aantal bezoekers. Je blijft stijgen in de Google ranking op steeds meer zoekwoorden. Je ontvangt dus ook meer en meer bezoekers op je website. SEO is dan ook een duurzame manier van potentiële klanten aantrekken.
Je bent dan niet meer afhankelijk van social media. Dat scheelt je een heleboel energie, geld en zorgen. Je kunt zelfs stoppen met social!
En dan heeft SEO nóg een belangrijk voordeel: het is gratis. Als je eenmaal weet hoe SEO werkt en dit toepast op je website en content, dan krijg je die continue stroom aan bezoekers gratis op je website. Waar je voor SEA (advertenties in Google), Facebook en Instagram advertenties moet betalen voor je bezoekers, heb je die kosten niet bij SEO.
Meer over de voordelen van SEO lees je hier.
Maar dan is de vraag: ga je je website en content zélf optimaliseren voor SEO of ga je dit uitbesteden?
SEO uitbesteden: de voor- en nadelen
Als je je SEO gaat uitbesteden, schakel je een marketingbureau of SEO-tekstschrijver in om jouw website te optimaliseren voor zoekmachines (met name Google). Deze externe ontwikkelaars en copywriters gaan met je om de tafel zitten en jullie bespreken wat de wensen zijn. Jij vertelt ze wat je core business is, wie je ideale klant is en wat je wilt bereiken met je website. Het marketingbureau gaat dan voor je aan de slag.
Zij optimaliseren je website op snelheid, navigatie en gebruiksvriendelijkheid. Ze schrijven website teksten voor bijvoorbeeld je homepage, over mij pagina, dienstenpagina’s of salespages en optimaliseren deze pagina’s op voor jou relevante zoekwoorden.
Het resultaat
Jouw website is in één klap SEO geoptimaliseerd en je merkt na een paar weken al een boost in de bezoekers. Je stijgt in de ranking op enkele zoektermen, je bent inderdaad beter vindbaar en het aantal bezoekers stijgt.
Super fijn!
Voordeel SEO uitbesteden
Het grootste voordeel van het uitbesteden van je zoekmachine optimalisatie is tijdsbesparing.
Je bent alleen tijd kwijt aan de intake en feedbackrondes, maar je hoeft zelf niet aan de slag met je website en teksten en je hoeft dus ook niet te leren hoe je SEO zelf toepast.
Het uitbesteden van SEO scheelt je dus een aanzienlijke hoeveelheid tijd, dat is het grootste voordeel.
Maar…
Nadelen SEO uitbesteden
Het uitbesteden van SEO heeft 2 nadelen:
- Het kost geld
- Het is een eenmalige boost
Ik ga deze nadelen toelichten.
1. SEO uitbesteden kosten
Dit nadeel zal duidelijk zijn: het uitbesteden van SEO kost geld. Heb je hiervoor budget, dan is dat heel fijn. Jouw werkuren (en vrije tijd!) zijn belangrijk, dus je kiest heel bewust voor het inruilen van tijd, geld en energie.
Hoeveel het kost om je SEO uit te besteden hangt af van het marketingbureau waarmee je gaat werken en van hoeveel onderdelen je uitbesteedt. Alleen het optimaliseren van je website, je websiteteksten of ga je ook het structureel schrijven van blogs uitbesteden (hierover namelijk zo meer!)? En dan heb je nog zoiets als linkbuilding. Ook dat kun je uitbesteden, maar de kosten hiervan (en het effect op je vindbaarheid in Google), verschillen enorm per SEO-bureau.
Maar je wil natuurlijk wel iets van de kosten weten, dus hier het antwoord op de vraag ‘wat kost SEO uitbesteden?’
Kosten voor eenmalige SEO-optimalisatie
Ga je eenmalig je website laten optimaliseren op techniek, navigatie en gebruiksvriendelijkheid en laat je je belangrijkste statische pagina’s schrijven of updaten? Reken dan op €1000 tot €5000, afhankelijk van de grootte van je website. Hierbij geldt natuurlijk ook dat hoe meer ervaring de SEO-expert of -tekstschrijver heeft, hoe hoger het tarief.
Kosten voor structurele SEO-optimalisatie
Besteed je ook het regelmatig schrijven en updaten van blogs (SEO-content) uit, dan kost per maand gemiddeld €250 tot €2000. Dit hangt af van hoeveel blogs je per maand wilt publiceren en updaten en hoeveel ervaring de SEO-tekstschrijver heeft. Een startende SEO-tekstschrijver rekent bijvoorbeeld €50 per uur, terwijl iemand met veel ervaring een uurtarief van €200 hanteert.
Je vindt hier trouwens mijn tarieven als SEO-tekstschrijver.
SEO uitbesteden als je weinig budget hebt
Als je gaat zoeken, zul je zeker zogenoemde SEO-experts tegenkomen die een lager tarief hanteren. Helaas is er geen opleiding, certificaat of keurmerk waardoor je kunt controleren of de SEO-expert zich terecht een expert noemt. Kijk dus kritisch naar hoe de SEO’er zich profileert, wat hij (of zij) belooft (een echte SEO-expert kan geen resultaten in de ranking garanderen!) en hoe de werkwijze is.
2. SEO uitbesteden is een eenmalige boost
Het 2e nadeel van SEO uitbesteden is dat het vaak een eenmalig en kortdurend effect heeft in de zoekresultaten.
Laat jij je website technisch optimaliseren en je belangrijkste pagina’s schrijven, dan stijg je daarna vast en zeker in de zoekresultaten van Google. Je ziet binnen een paar weken of maanden een stijgende lijn in het aantal bezoekers dat je via zoekmachines krijgt, maar je wilt die bezoekers ook behouden. Je wilt dat die bezoekers blijven komen én dat er een stijgende lijn in blijft zitten.
En dat gebeurt niet met een eenmalige optimalisatie. Om hoog in Google te blijven, moet je structureel SEO-content schrijven en updaten.
Maandelijks SEO-optimaliseren
Concreet betekent dit dat je maandelijks 1 à 2 nieuws blogs moet publiceren en/of oude blogs moet updaten. Alleen dan behoud je die hoge positie in Google én kom je op meer relevante zoekwoorden hoog in Google, waardoor je een stijgende lijn ziet in het aantal bezoekers via zoekmachines.
Ga je het maandelijks schrijven en updaten van je SEO-content uitbesteden, dan heb je dus die maandelijkse kosten van zo’n €250 tot €2000.
Of je neemt genoegen met een eenmalige boost. Maar dan weet je dat je weer daalt in Google en die stroom aan écht geïnteresseerde bezoekers kwijt raakt.
Maar wat dan?!
SEO zelf doen
Zoekmachine optimalisatie zelf doen. Er zijn 3 belangrijke voordelen voor het zelf doen van SEO, maar laten we eerst naar het nadeel kijken. Al kun je die wel raden….
Nadeel SEO zelf doen
Het allergrootste nadeel van zelf je website optimaliseren is natuurlijk dat het tijd kost.
Zeker als je nu nog geen kennis hebt van SEO-technieken of weinig ervaring hebt met het aanpassen van je website en het schrijven van SEO-teksten en blogs, dan gaat het tijd kosten om dat te leren.
Dit is de reden dat veel ondernemers ervoor kiezen om SEO uit te besteden of om er zelfs helemaal van af te zien. Super zonde, want je laat kansen liggen! Maar daarover zo meer, laten we eerst naar de voordelen van SEO zelf doen kijken.
Voordelen SEO zelf doen
Er zijn drie redenen waarom je beter zelf je SEO kan doen, namelijk:
- Om bovenaan in Google te blijven moet je regelmatig je SEO-content updaten en nieuwe SEO-content schrijven.
- Jij kent jouw bedrijf en ideale klant het allerbeste.
- SEO-content is een onderdeel van je contentstrategie. Maak hier efficiënt gebruik van!
Ik ga deze drie voordelen toelichten.
1. Regelmatig SEO-content schrijven en updaten
Zoals ik net al aangaf, is het noodzakelijk om maandelijks aan je SEO-content te werken om hoog in Google te blijven en meer en meer bezoekers op je website te krijgen. Het is een ontzettend dure grap als je dit iedere keer uitbesteedt.
Hier wil ik overigens bij opmerken dat als je een paar maanden geen SEO-blogs update of publiceert, je niet meteen keldert in de Google ranking. Zeker als je een stevige fundering hebt, kan je positie in Google wel tegen een stootje. Ik heb hier een infographic over gemaakt.

Combinatie SEO uitbesteden en zelf doen
Het is natuurlijk ook mogelijk om een deel van je SEO uit te besteden, bijvoorbeeld het technisch optimaliseren van je website en/of het schrijven van je statische pagina’s zoals je homepage en productpagina’s. Het frequent publiceren en updaten van je SEO-content (blogs) kun je dan zélf doen.
Je hoeft je dan niet te gaan verdiepen in de meer technische aspecten van SEO. Dat scheelt je tijd. En het scheelt je geld als je daarna wel je content zelf schrijft.
Het deels uitbesteden van je SEO kan ook bij mij. Meer weten? Je vindt hier meer informatie.
2. Jij kent jouw bedrijf en ideale klant het allerbeste
Er is nog een goede reden om zelf SEO-content te schrijven: jij kent jouw bedrijf en je doelgroep het beste. Je kan in een intake met een SEO’er vertellen over jouw bedrijf en klanten, en een goede SEO-tekstschrijver zal dit zeker kunnen vertalen in een passende woordkeuze, schrijfstijl en tone of voice, maar jij bent uiteindelijk de enige die écht matcht met je ideale klant. En dat wil je overbrengen in je content.
3. SEO-content is onderdeel van je contentstrategie
Je contentstrategie bestaat uit diverse onderdelen, zoals content voor je podcast, social media en e-mailmarketing. Alles wat je schrijft en creëert, hangt met elkaar samen. Je kunt hier heel slim en efficiënt gebruik van maken door de content die je maakt voor je SEO-blogs ook te gebruiken voor bijvoorbeeld social media posts en e-mails.
En andersom geldt natuurlijk ook: alles wat jij creëert voor andere kanalen, kun je gebruiken voor je SEO-content.
Dit is een enorme tijdsbesparing! Maak hier slim gebruik van door SEO-content een integrale plek te geven in je contentstrategie,
Lees hier meer over het ontwikkelen van een contentstrategie.
Zelf SEO leren: hoe dan?!
Als je nu overweegt om SEO zelf te doen, schieten er waarschijnlijk twee gedachtes door je hoofd: SEO is ingewikkeld en SEO kost veel tijd.
Valse overtuigingen over SEO
Er bestaan helaas veel valse overtuigingen over SEO en dit zijn twee hele hardnekkige misverstanden. Dit zorgt ervoor dat veel ondernemers SEO ten onrechte links laten liggen. Zonde, want je loopt een waardevolle bron van bezoekers mis.
Laat ik het zo zeggen:
Mijn SEO methode is simpel. Ik focus me alleen op die methodes die jouw kostbare tijd waard zijn; die dus een hoge return on investment hebben. En dit zijn juist de SEO-technieken die het meest eenvoudig zijn. Meer over mijn SEO-programma lees je hier.
En ja, SEO kost tijd. Maar je content creëren voor social media en e-mailmarketing kost ook tijd. En met een slimme aanpak, bespaar je op de lange termijn juist tijd (terwijl op de automatische piloot die écht geïnteresseerde bezoekers gratis en voor niks op je website komen).
Meer weten over de misverstanden rondom SEO? Lees dan hier verder.
SEO uitbesteden vs SEO zelf doen?
Na het lezen van dit artikel weet je wat de voor- en nadelen zijn van SEO uitbesteden en SEO zelf doen. Besluit je om zelf aan de slag te gaan met SEO, dan help ik je hier graag mee. Zo kun je zelf SEO leren mét begeleiding.
Verder lezen?
- Terug naar de basis: hoe werkt SEO eigenlijk? Lees dit artikel over SEO voor dummies.
- Wil je SEO leren toepassen? Begin dan bij dit stappenplan.
- Klanten vinden zonder social media, dat doe je zo.