Je wilt met je website hoger in Google komen en dus aan de slag gaan met SEO (search engine optimization, of zoekmachine optimalisatie). Maar hoe moet je beginnen met SEO?! Voor menig ondernemer is dit een prangende vraag. Het goede nieuws is dat jij zelf je website kunt optimaliseren. In dit artikel ga ik je uitleggen hoe je het beste kunt beginnen met SEO en welke stappen je moet zetten voor de beste resultaten.

Heb je geen flauw idee wat SEO is? Lees hier eerst mijn blog over SEO voor beginners, waarin ik alle basistermen uitleg.

Waarom beginnen met SEO?

Het vinden van nieuwe klanten en succesvol ondernemen kan niet zonder bezoekers op je website. Er zijn meerdere manieren om die bezoekers naar je website te halen, maar alleen via Google krijg je meer écht geïnteresseerde bezoekers op je website. En dat niet alleen: het is een duurzame marketingmethode voor blijvend en groeiend langetermijnsucces. 

Zit je nog met twijfels over het nut van SEO en Google? Is SEO wel geschikt voor (kleine) ondernemers? En kan ik dit zelf? Is dat niet ingewikkeld en tijdrovend? Lees dan hier meer over de voordelen van SEO en de 5 grootste misverstanden over SEO.

Nu je weet waarom inzetten op SEO een héél slim idee is, ga je ik je meer vertellen over mijn stappenplan.

SEO stappenplan: zo begin je met SEO

In dit stappenplan leg ik uit hoe je het beste kunt beginnen met SEO, maar laat je niet overspoelen door al deze info. Pak het stap voor stap op. Alles wat je aanpast en verbetert – hoe klein ook – helpt je al dichterbij je doel*.

* meer écht geïnteresseerde bezoekers op je website, fijne klanten en succesvol ondernemen, toch?

Oke, let’s go.

1. Focus op E-A-T 

Je wilt bovenaan in Google komen op de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn, de zoekwoorden die jouw ideale klant in Google typt. Google plaatst alleen websites bovenaan in Google als die voldoende aan hoge kwaliteitsnorm. Deze norm heet E-A-T, oftewel Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (en in het Nederlands dus Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid).

Zorg dus voor een betrouwbare website, word een expert in je vakgebied en vergroot je autoriteit. 

Stap voor stap uitleg over hoe je je website optimaliseert op E-A-T vind je hier.

2. Websitestructuur optimaliseren

Je websitestructuur kun je zien als de ruggengraat van je website, oftewel hoe je de diverse onderdelen op je site structureert en organiseert. Het gaat hierbij om je menu-indeling, je homepage, categorieën en tags, interne links en de structuur van je blogs. Door je websitestructuur te optimaliseren wordt je website gebruiksvriendelijker en beter vindbaar in Google. 

Lees hier meer over je websitestructuur en de diverse onderdelen.

Blogstructuur

Extra aandacht wil ik geven aan de structuur van je blogs en hoe je de onderwerpen van je blogs (hiërarchisch) organiseert. Dit wordt door velen onderschat of zelfs compleet vergeten. Zonde, want het is veel slimmer om de content op je website strategisch te creëren (in plaats van hier en daar wat blogs typen). Alleen dan boek je namelijk écht effectief resultaten in Google. Je leest er hier uitgebreid over, inclusief een handig stappenplan.

3. SEO resultaten meten

Alle cliches zijn waar, zo ook meten = weten. Al die moeite die je doet om je website bovenaan in Google te krijgen, dan wil je ook wel weten of je de beoogde resultaten behaalt. Je kunt gelukkig allerlei gegevens verzamelen met gratis tools zoals Google Analytics en de Google Search Console. 

In mijn blog over het meten van je SEO resultaten vind je meer informatie over deze tools, onder andere over hoe je ze installeert en instelt en natuurlijk uitleg over alle gegevens en hoe je ze kunt gebruiken.

Conclusie

Met dit SEO stappenplan weet jij als ondernemer hoe je het beste kunt beginnen met SEO. De focus ligt altijd op kwaliteit. Betrouwbaarheid, expertise en autoriteit zijn niet voor niets belangrijke pijlers van Google! Met een geoptimaliseerde websitestructuur – en met name een strategische opbouw van de content op je site – maak je je bezoekers en Google enorm blij. Meet je SEO resultaten en stuur bij als het nodig is.

Langetermijnsucces in Google

Ik wil nog een aanvulling geven op dit stappenplan. SEO toepassen is geen hogere wiskunde, maar wel een arbeidsintensieve marketingmethode die draait om kwalitatieve content schrijven. Er zijn talloze SEO-technieken en als je net begint, kun je je enorm overweldigd voelen. Je to-do-lijst lijkt alleen maar langer te worden en het schrijven van al die mega killerblogs kost heel veel tijd en energie. I know… 

Inzetten op SEO om uiteindelijk meer klanten te vinden en succesvol te kunnen ondernemen (eventueel zónder social media), is een langetermijninvestering. Maar als je dit goed en strategisch aanpakt, behaal je duurzaam resultaat. Oftewel, je komt bovenaan in Google en je blijft ook bovenaan in Google. Die stroom van écht geïnteresseerde bezoekers blijft stromen én stijgen. 

Als je net gaat beginnen met SEO, kun je dit het beste zien als een nieuwe focus; een verandering van koers en marketingmethode. Onthou ook dat je niet alles hoeft te doen. Pak het stap voor stap op en optimaliseer je website en je content gaandeweg. Het blijvende langetermijnsucces in Google volgt dan vanzelf!

Meer weten?