Meten = weten, zo is dat ook bij SEO. Als je al een tijd hard aan je onderneming en website werkt, wil je ook zien of je de gewenste resultaten behaalt. Maar hoe meet je de resultaten van al je SEO-inspanningen? Je wilt bijvoorbeeld weten welke positie je website in Google heeft, hoeveel bezoekers je website krijgt en op welke zoekwoorden je al goed vindbaar bent. En als je dan een tijdje je Google resultaten bijhoudt, wil je die ook verbeteren en bijsturen, zodat je nóg betere resultaten krijgt.

In dit artikel leg ik uit hoe je je SEO-resultaten met gratis tools kunt meten. Ook link ik je door naar artikelen waarin ik tips geef over hoe je je resultaten kunt bijsturen en verbeteren. 

Stap 3 in mijn SEO stappenplan

Dit artikel is onderdeel van mijn SEO stappenplan. Succesvol ondernemen begint met meer écht geïnteresseerde bezoekers op je website krijgen. Dit kan uitstekend met SEO. De eerste stap in mijn stappenplan is optimaliseren op E-A-T (oftewel, focus op kwaliteit). De tweede stap is je websitestructuur optimaliseren (je homepage, menu-indeling, categorieën en interne linkstructuur). En zoals je hieronder zie is de 3e stap het meten van je SEO resultaten, waarover ik je in dit artikel meer ga vertellen.

Waarom is SEO resultaten meten belangrijk?

Door je resultaten te meten, weet je welke technieken goed werken en welke niet, en kun je op tijd bijsturen als dat nodig is. Je wilt toch ook dat al je inspanningen effect hebben? Anders verdoe je je kostbare tijd. 

Het meten van je SEO resultaten is misschien niet het leukste onderdeel, maar met de juiste uitleg heb je het zo in orde gemaakt. De tools verzamelen de data (dat hoef jij niet zelf te doen dus) en als je mijn stappenplan volgt, weet jij binnen no time welke gegevens belangrijk zijn om goed in de gaten te houden.

Tools om SEO resultaten te meten

Er zijn een aantal (gratis) tools waarmee je gemakkelijk allerlei gegevens kunt verzamelen om bij te houden hoe je website het doet in de Google zoekresultaten. Ik ga allereerst in op Google Analytics en de Google Search Console. Daarna vertel ik je meer over andere SEO tools. 

Google Analytics

Google Analytics is een gratis tool die Google beschikbaar stelt voor website-eigenaren zoals jij. Je kunt hierin gemakkelijk belangrijke data opzoeken, zoals:

  • het aantal bezoekers, hoeveel pagina’s ze bezoeken en hoe lang ze op je website blijven;
  • of ze je website op een desktop of smartphone bezoeken;
  • hoe je bezoekers je website vinden, via bijvoorbeeld Google of een social media kanaal.

Lees hier hoe je Google Analytics installeert.

Meer uitleg over hoe Google Analytics werkt, waar je de belangrijkste statistieken kunt vinden en wat ze betekenen, vind je hier.

Google Search Console

In de Google Search Console, ook een gratis tool van Google, kun je onder meer:

  • checken of je website geen ‘technische’ fouten heeft (zoals crawl-, indexering- of serverfouten);
  • controleren of je website goed bruikbaar is op smartphones;
  • de prestaties van je website in de Google ranking bijhouden. 

Hoe je website het doet in de Google zoekresultaten is natuurlijk het meest interessant! Zo kun je opzoeken op welke zoekwoorden je website scoort. De Search Console geeft een gemiddelde positie aan per zoekterm, plus een indicatie van het aantal vertoningen en klikken. Let wel: dit zijn indicaties en gemiddeldes en géén exacte gegevens.

Lees hier hoe je de Google Search Console installeert.

Meer uitleg over hoe de Search Console werkt en waar je de belangrijkste gegevens kunt vinden, lees je hier. In die blog lees je wat eventuele errors en fouten betekenen én hoe je ze kunt oplossen.

Andere SEO tools

Google Analytics en Google Search Console zijn twee gratis tools die beschikbaar zijn gesteld door Google zelf. Super handige hulpprogramma’s! Als je dan ook nog een tool hebt voor je zoekwoordenonderzoek, heb je alleen wel drie verschillende tools.

Kan dat niet handiger?

Ja, dat kan, maar daar zit een prijskaartje aan. 

In mijn artikel over SEO tools zet ik verschillende tools op een rij. Ik leg je uit wat je ermee kunt doen, hoeveel het kost en ik geef advies over welke tools wel en niet de moeite waard zijn van je investering.

Conclusie

Door je SEO resultaten te meten met Google Analytics en de Google Search Console kun je goed bijhouden hoe je website presteert in Google. In Google Analytics en de Google Search Console kun je onder andere bijhouden hoeveel bezoekers je op je website krijgt, op welke zoektermen ze je website vinden en hoe ze zich gedragen op je website. Vallen de resultaten tegen, dan helpen deze gegevens je ook bij het bijsturen en aanpassen van je SEO-inspanningen. 

Verder lezen?

Heb je stap 1 over E-A-T (kwaliteit) en stap 2 over je websitestructuur al gelezen?

Wil je meer weten over SEO, hoger in Google komen en succesvol ondernemen? Kijk dan vooral hier verder:

Of kijk hier op mijn overzichtspagina Hoger in Google voor nog meer handige SEO-tips.