Over mij

Hi, ik ben Nanouk!

Omdat ik weet dat je als drukke ondernemer niet veel tijd hebt, hier kort door de bocht meer over mij en mijn leven:

♥ Ik ben geboren en getogen in de buurt van Rotterdam, in Nieuwerkerk aan den IJssel (dat ken je waarschijnlijk van de filemeldingen).

♥ Ik heb HR gestudeerd aan de Universiteit van Tilburg, maar vervolgens heel weinig met die studie gedaan.

Ik heb een alles-erop-en-eraan studententijd gehad… Op kamers, studentenvereniging, dispuut, jaarclub en ik zat bij de studenten hockeyclub. Je hebt een beeld denk 😉

Ik heb ruim drie jaar nomadisch geleefd, in een camper kriskras door West- en Zuid-Europa. Samen met m’n kinderen en m’n toenmalige partner. Fantastische tijd!

♥ Ik was dus een digital nomad (zo’n hippe term hè) en werkte als freelance SEO-tekstschrijver. 

♥ Inmiddels ben ik alweer een paar jaar alleenstaande moeder en woon ik samen met mijn twee prachtige kinderen (van 4 en 6 jaar oud) in Oosterhout, in het gezellige Brabant

♥ Heel maf: in de Randstad vinden ze dat ik erg Brabants klink en in Brabant horen ze duidelijk dat ik niet van hier ben.

♥ Ondernemen doe ik nog steeds plaatsonafhankelijk, maar dan vanuit huis. Ook doe ik dat ondernemen zónder social media.

That’s me in een notendop!

En dan de uitgebreide versie, als je er even lekker voor wilt gaan zitten wink

Mijn moeder liep op 18 juni 1985 samen met haar moeder (mijn oma dus) naar de supermarkt toen ze ineens, oepsie, het gevoel kreeg dat ze in haar broek plaste. Later die dag kwam ik ter wereld! Ik was een beetje geel, want ik bleek geelzucht te hebben. Mijn vader vond het echter niet nodig om mij en mijn moeder om die reden in het ziekenhuis te laten, dus – zo vertelt hij nog regelmatig heel stoer – ontvoerde hij mij en mijn moeder uit het ziekenhuis. Je begrijpt dat mijn vader dit verhaal flink heeft aangedikt, no harm was done 😉

Ik was een hele gemakkelijke baby die veel sliep. Als ik wakker was ging ik wel op ontdekking, maar dat deed ik door te schuiven op m’n billen. Waarom kruipen als het zo ook kan?!

Ik ging pas met 1,5 lopen…

Nanouk de baby

Oke, genoeg baby talk, fast forward naar 2014 cool

Er was een tijd dat ook ik ontzettend actief was op social media.

Facebook, Twitter, Instagram, ik was er net als al die andere ondernemers flink actief. Het leidde me af en ik vergeleek mezelf veel te veel met anderen, maar het had ook goede kanten. Zo kon ik op de hoogte blijven van de whereabouts van familie en vrienden én zij konden mij en de avonturen van m’n gezin gemakkelijk volgen.

Ruim 3 jaar heb ik nomadisch geleefd, in een camper kriskras door West- en Zuid-Europa. Samen met m’n kinderen en m’n toenmalige partner. Het was een fantastische tijd! We zochten de zon op in de winter, we overnachtten aan idyllische strandjes en maakten de mooiste wandelingen.

Dat we dat zolang konden doen, kwam omdat ik plaatsonafhankelijk werkte. Als freelance SEO-expert had ik alleen m’n laptop, stroom en internet nodig. 

In die tijd was social media met name een manier om contact te hebben met het thuisfront. Ik gebruikte het voor m’n onderneming, zonder me verder af te vragen of het wel bij mij en mijn doelgroep past.

Tijden zijn veranderd

Inmiddels ben ik met m’n twee kinderen neergestreken in het gezellige Brabant. Werken doe ik niet meer vanuit de camper, maar vanuit huis. Mijn band met social media begon toen al snel te veranderen.

Ik ging me steeds meer ergeren aan het geroeptoeter op Facebook, het schelden en de lelijke, ongenuanceerde reacties. Ik ging me er ook aan storen dat ik steeds zo was afgeleid en soms wel een half uur doelloos kon doorscrollen, voor wat eigenlijk? Ook was ik steeds minder geïnteresseerd in ontwikkelingen op het gebied van social: veranderingen in het algoritme, trends en de do’s en dont’s. Ik gaf er niks meer om. 

M’n aversie groeide en als ik bezig was met content schrijven voor social media blokkeerde ik steeds vaker. Dat was een nieuwe ervaring voor mij: ík, tekstschrijver, kreeg geen letter meer op het digitale papier. Behalve als ik aan SEO-content werkte. Dat voelde goed, authentiek, als een verlengstuk van mijn gedachtes. 

Maar als ondernemer moet ik toch op social media zitten?!

Dus ik pushte nog even door, want ja, social media hoort er nu eenmaal bij… (dat was mijn valse overtuiging van toen!).

Is een intensieve marketingcursus de oplossing?

Ik ging een uitgebreide marketingcursus volgen om te leren hoe ik social effectiever kon inzetten. En stiekem hoopte ik ook dat ik dan social media vanzelf leuk zou gaan vinden.

Dat liep even anders.

Tijdens dat mega intensieve programma voelde ik me volledig blokkeren. Ik had het gevoel dat ik op social media moest zitten, maar er kwam werkelijkwaar niks uit m’n vingers. 

En wat er uiteindelijk op papier terecht kwam, met heel veel pijn en moeite, paste niet bij me. Het waren prima stukjes, maar het kwam niet uit mijn binnenste. 

Mijn enthousiasme ontbrak en dat voelde mijn publiek ook. 

In bed lag ik te piekeren en te piekeren. Dit moet toch anders kunnen?! Ik ben snotjandorie tekstschrijver, alles draait bij mij om content. 

En ping, daar ging het lampje branden.

Alles draait bij mij om content, maar niet zomaar content: content voor op m’n website. Dus uitgebreide blogs met keiveel goede informatie om mijn bezoekers – die via Google op mijn website komen – verder te helpen bij het oplossen van hun problemen.

De oplossing lag récht voor m’n neus!

Ik was me zo in bochten aan het wringen dat ik leek te vergeten dat ik – als SEO-expert notabene – de oplossing al lang in handen had…

Ik deed wat dacht dat moest, want ja, social media hoort er nu eenmaal bij als je wilt ondernemen. 

Super veel ondernemers vinden social media leuk. Zij delen content waar hun publiek enorm blij van wordt, omdat ze voelen dat die ondernemer enthousiast is. 

Ik was niet enthousiast over content delen op social media en dat voelde mijn publiek op social ook. Dat gaat niet werken.

Maar de blogs op mijn website trekken wel super geïnteresseerde bezoekers aan. Mijn bezoekers voelen mijn enthousiasme hier wél!

Op dat moment besloot ik los te laten wat ik dacht dat heurt: ondernemen zonder social media, ik ging het gewoon doen.

Ik verwijderde m’n social accounts en er viel een last van m’n schouders.

Ja ik vond het rete spannend. Ondernemen is sowieso een spannend avontuur, maar om dan ook nog van het gebaande pad af te wijken, dat maakt het extra spannend.

Maar het gaf me zo ongelooflijk veel energie, dat ik zeker wist dat ik de goede beslissing had genomen.

Ik ontwikkelde een organische groeistrategie met een focus op SEO en unieke content, zónder social media.

Ik ontvang écht geïnteresseerde bezoekers op mijn website via Google. Dit gaat op de automatische piloot en omdat ik blijf inzetten op SEO zit er een mooie stijgende lijn in. Steeds meer potentiële klanten weten mijn website te vinden. Ik heb geen bezoekers van social media nodig. 

Nu onderneem ik succesvol en flexibel vanuit huis, ik kan mijn bedrijf uitstekend combineren met de zorg voor mijn twee kleine kinderen, en dat zonder tijd en energie te stoppen in social media.

Ervaringen met mijn SEO-coaching

SEO klonk voor mij als abracadabra. Veel te moeilijk om aan te beginnen. De samenwerking met Nanouk is super leuk en waardevol. Zij kan in Jip en Janneke taal uitleggen wat je moet doen en weet SEO leuk en makkelijk te maken. 

Henla

“Wat mij aanspreekt in Nanouk’s werkwijze is dat ze niet zoals veel andere coaches gaat voor de ‘quick fix’ en de mooie praatjes. In plaats daarvan is het haar kracht om de coachee af te remmen, met afstand te laten kijken en leren heldere keuzes te maken en een strategie te bepalen zodat je echt duurzaam en met vertrouwen je bedrijf kunt gaan opbouwen.”

Sarah

Wat ik het meest waardevol vind, is dat je me echt iets bijbrengt. Uitlegt waarom iets is, de reden erachter en het resultaat wat we er mee kunnen behalen. Ik heb hier op de lange termijn zo veel aan.

Daphne