Ondernemen zonder social media, kan dat? Dit is een vraag die steeds meer (kleine) ondernemers zich afvragen. Laat ik beginnen met het goede nieuws: ja, dat kan. Klanten vinden en succesvol online ondernemen zónder social media kan. Er zijn meerdere manieren om online zichtbaar te zijn, bezoekers op je website te krijgen en klanten te vinden. Social media is er daar één van, maar is zeker niet (meer) alleenheerser op dat gebied. 

In deze blog vertel ik je meer over de redenen om te stoppen met social media (waar je hoogstwaarschijnlijk herkenning in vindt, anders zou je deze blog niet lezen) en vertel ik hoe je klanten vindt zónder social media. Zo kun jij succesvol ondernemen zonder actief te zijn op social media.

Redenen om te stoppen met social media

Er zijn diverse redenen om te stoppen met social media, ook als ondernemer. Het feit dat je dit artikel leest, zegt al genoeg en waarschijnlijk herken je je in meerdere van de volgende redenen.

Social media is verslavend en tijdrovend

Je bent aan het werk en druk bezig met je marketing. Je wilt een nieuw bericht op Facebook zetten. Je hebt het bericht al getypt, dus even copy paste en klaar, toch? Voor je het weet ben je ruim driekwartier verder. En wat heb je gedaan in die tijd? Over je tijdlijn gescrold, reacties in Facebookgroepen gelezen en je verbaasd over al die advertenties van je concurrenten die voorbijkomen. 

Het is een bizar fenomeen eigenlijk, die verslavende werking van social media. Het kost je veel te veel tijd. Het leidt enorm af en het is slecht voor je productiviteit.

Niet alleen omdat het letterlijk tijd kost, maar ook mentaal omdat je hersenen al die berichten moeten verwerken. En dan kan het je ook nog (onterecht) een negatief gevoel geven, want je blijft jezelf stiekem vergelijken met andere ondernemers die op social media vast veel succesvoller lijken (!) dan jij.

Social media is niet leuk

Mede door de hierboven genoemde reden (verslavend en tijdrovend) vinden veel ondernemers social media niet leuk. Ook de neiging om jezelf onnodig te vergelijken met een ander speelt hierbij een grote rol. Dat kost zoveel negatieve energie. De vluchtigheid van de berichten en het ‘gejaagde’ en schreeuwerige gedoe op social media is voor mij (en vele anderen) ook een reden om weg te blijven van sociale media. En wat denk je van de heftige en lelijke reacties die sommigen plaatsen?! Ik besteed daar liever niet mijn waardevolle energie aan.

Social media heeft onvoldoende ROI

Ben je al lang actief op social media met je bedrijf? Behaal je resultaten? Je aantal volgers en likes zegt niets, het gaat uiteindelijk om het percentage volgers en likers dat ook daadwerkelijk klant bij je wordt. Hoeveel berichten moet je op social media plaatsen, hoeveel tijd en energie moet je hierheen steken, om een paar nieuwe klanten te werven? 

Als je return on investment onvoldoende is – je stopt er dus veel meer tijd, energie en geld in, dan het je oplevert – dan kun je jezelf afvragen of er een effectievere methode is.

Spoiler alert: die effectievere methode bestaat!

Social media is een dure marketing methode

Social media lijkt een laagdrempelige en vooral goedkope marketing methode, maar dat is de laatste jaren flink veranderd. De algoritmes van Facebook en Instagram zijn aangepast, zodat berichten met een commerciële insteek (van bedrijfspagina’s bijvoorbeeld, of met een link naar een bedrijfswebsite) niet meer worden getoond op de tijdlijn van je volgers. Wil je je volgers dus bereiken, dan word je gedwongen om te investeren in betaalde advertenties. En dan is het de vraag of zo’n investering je voldoende oplevert. 

Social media past niet bij je

Als je tegen je zin op social media zit met je bedrijf, past het gewoon niet bij je. Je hebt doorgewinterde influencers die het heerlijk vinden, dat vloggen en sharen en story-en (is dat al een werkwoord?). Maar jij hoort daar niet bij. En helaas merken je volgers dat ook. Als social media niet bij jou als persoon en ondernemer past, voelt het niet integer en authentiek om daar wel actief te blijven.

En heb je er al eens bij stilgestaan dat je ideale klant misschien ook wel een (lichte) aversie voor social media heeft en je hem of haar júist aantrekt als je ermee stopt?

Ik moet toch op social media zitten?!

Herken je je in één of meerdere van bovenstaande punten, maar zit je nog wel met je bedrijf op social media? Dan is dat waarschijnlijk omdat je denkt dat het ‘moet’. Iedere ondernemer moet toch op Facebook of Instagram zitten om zijn doelgroep te bereiken? En een Facebookgroep is toch nodig om je klanten aan je te binden? 

We zijn met z’n allen gaan geloven dat dit dé manier is. En dat is helemaal niet zo gek want het heeft ook jarenlang goed gewerkt. We kennen allemaal de verhalen van succesvolle influencers en van ondernemers met grote schare fans in hun Facebookgroepen. 

Maar ook consumenten worden steeds meer social media-moe. We zijn met z’n allen immuun geworden voor advertenties en iedereen doorziet de marketingtechnieken die op social media worden toegepast. 

Je bent dus ‘bang’ om te stoppen met social media, omdat we met z’n allen de (valse) overtuiging hebben dat we als ondernemers nu eenmaal op social media ‘moeten’ zitten. En je gaat door met social media omdat je niet weet hoe het anders kan.

En daar wil ik verandering in brengen!

Maar hoe kom je aan klanten zonder social media?

Dit is de meest gestelde vraag omtrent dit topic. Niet zo gek natuurlijk. De levensvatbaarheid van je bedrijf hangt af van het krijgen van klanten. Social media is de meest gekozen route. Maar het kan ook anders.

Klanten vinden zónder social media

Er zijn talloze manieren om klanten te vinden. Social media is er daar één van, maar er is een methode gericht op langetermijnsucces, zonder commerciële trucjes en zonder social media. Deze methode om klanten te vinden bestaat uit 3 stappen:

  1. Bezoekers naar je website trekken via Google
  2. Steengoede content creëren
  3. Band opbouwen met je bezoekers
Stappenplan: in 3 stappen meer klanten vinden zonder social media

In het kort werkt deze methode zo:
Je gaat via Google meer écht geïnteresseerde bezoekers naar je website aantrekken. Hiervoor heb je steengoede content op je website nodig. Door deze steengoede content en het toepassen van de juiste SEO-technieken kom je hoger in Google, zodat je nog meer écht geïnteresseerde bezoekers aantrekt. Stap 1 en stap 2 versterken elkaar dus. Met deze bezoekers ga je een band opbouwen (onder andere met knallend goede content) waardoor je meer blije en trouwe klanten krijgt. En dit allemaal zónder social media!

Dit klinkt simpel, en in theorie is het dat ook, maar in de praktijk komt er veel strategisch denken en heel veel schrijven bij kijken. Daarover zo meer. Ik wil eerst dieper ingaan op het verschil tussen bezoekers via Google en die via social media. Want dat verschil is groot!

Google vs social media

Ondernemen zónder social media kan als je meer bezoekers op je website krijgt via Google. Het mooie is: iedereen zit op Google. Ook jouw doelgroep. De term ‘Even googlen’ is onderdeel van onze taal geworden en vrijwel iedereen, jij waarschijnlijk ook, die met een probleem of vraag rondloopt, gaat op Google zoeken naar een oplossing of antwoord. En dit meerdere keren per dag. 

Inzetten op Google heeft twee grote voordelen ten opzichte van social media: 1) via Google ontvang je écht geïnteresseerde bezoekers op je website en 2) dat gebeurt ook nog eens op de automatische piloot.

Écht geïnteresseerde bezoekers

Jij biedt met je bedrijf oplossingen aan voor de problemen waar jouw ideale klant mee rondloopt. Dit biedt je aan in de vorm van je producten en diensten, maar ook in de vorm van handige blogs met informatie en uitleg. Als jouw ideale klant op Google gaat zoeken naar een oplossing voor haar probleem, dan is ze daadwerkelijk geïnteresseerd in die oplossing. Sta jij bovenaan in Google, dan zal ze ook de tijd nemen om je blog te lezen. Ze is hier immers actief naar op zoek.

Dit is anders bij bezoekers die je website via social media vinden. Kijk maar naar je eigen gedrag op Facebook (of een ander social mediakanaal). Je scrollt over je tijdlijn, uit verveling misschien wel, je ziet een pakkende titel of opvallende foto en klikt erop, maar je verlaat die website ook weer snel omdat je toch geen tijd hebt het te lezen, het clickbait blijkt te zijn of omdat je 0,0 focus hebt. Zo doen de meeste social bezoekers dat ook met jouw berichten. 

Bezoekers die via Google op je website terechtkomen zijn echter wél oprecht geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt.

Automatische piloot

Een ander groot voordeel van bezoekers via Google is dat ze op de automatische piloot op je website komen. En als je het goed aanpakt, worden het er ook nog steeds meer. De blogs op je website blijven zichtbaar. Het kost tijd en energie om ze te schrijven, maar je hoeft ze maar één keer te publiceren (en ik raad je aan om ze af en toe te updaten xxlinkxx). Een bericht op Facebook verdwijnt binnen een paar dagen (of al veel sneller zelfs!) van de tijdlijn af. Je moet dus berichten blijven plaatsen om zichtbaar te zijn. 

Bezoekers die via Google op je website komen, blijven komen. Iedere dag weer en er zit ook nog een stijgende lijn in. Zo bouw je aan een stabiele basis voor langetermijnsucces.

Wat heb je nodig om bovenaan in Google te komen?

Oké, langetermijnsucces, écht geïnteresseerde bezoekers op de automatische piloot, dat klinkt mooi, maar misschien ben je je net kapot geschrokken toen je de term ‘SEO-technieken’ las. Je bent niet de enige. In de blog ‘Meer bezoekers op je website’ ga ik uitgebreid in op de misverstanden die bestaan omtrent SEO, maar kort samengevat is SEO simpel en leuk. Echt! Het bespaart ook tijd op de lange termijn. Maar natuurlijk kom je niet zomaar met je website bovenaan in Google. Je hebt hier – even simpel gezegd – twee belangrijke zaken voor nodig, namelijk steengoede content én kennis van de juiste SEO-technieken. 

Steengoede blogs

Om bovenaan in Google te komen heb je niet zomaar stukjes tekst nodig; je hebt steengoede killer content op je website nodig. 

En met content op je website bedoel ik blogberichten (of ‘artikel’ of ‘blogpost’ genoemd, vaak afgekort tot ‘post’ of ‘blog’).

De blogs op je website geven je ideale klant antwoord op al haar vragen. Uiteindelijk leidt dit tot een aankoop en heb je er een trouwe, blije klant bij. Maar voor het zover is ‘wow’ je haar met keigoede informatie en uitleg. Je blogs zijn uitgebreid, volledig en duidelijk. Je bezoekers zijn dan ook niet weg te krijgen van je website; hebben ze je eenmaal gevonden via Google, dan lezen ze fanatiek al je steengoede blogs. Je bezoeker houdt hier van, maar Google ook, en jouw steengoede blogs krijgen daarom een plaatsje bovenaan in Google. Meer over steengoede content op je website lees je hier.

SEO-technieken

‘SEO’ staat voor ‘search engine optimization’ en is een verzamelterm voor technieken waarmee je je website hoger in Google krijgt. Laat je alsjeblieft niet afschrikken door deze term. Een veelgehoord misverstand is dat SEO ingewikkeld is. SEO is in de kern heel simpel. Met de juiste uitleg en alleen de focus op technieken die écht werken, behaal je de beste resultaten met de minste inspanning. 

SEO is ook niet alleen voor grote bedrijven geschikt, of een dure grap omdat je steeds zou moeten investeren in het inhuren van een SEO-expert. Juist als kleine ondernemer raad ik je aan om zelf aan de slag te gaan met het toepassen van SEO. Weet je niet hoe? Begin dan bij deze blog.

Voordelen van ondernemen zonder social media

Zoals je nu hebt gezien, is er een manier om te ondernemen zonder social media. Laat social media links liggen, zet in op het aantrekken van bezoekers via Google en je kunt genieten van talloze voordelen. Ik zet de belangrijkste voor je op een rij.

Het scheelt enorm veel tijd

Natuurlijk kost marketing en het aantrekken en binden van nieuwe klanten tijd, welke methode je ook kiest. Maar actief zijn op social media is een echte tijd- en energieslurper. Deze slurper verdwijnt en je kunt je tijd in andere methodes en strategieën stoppen.

Je werkt productiever

Je werkt productiever, letterlijk omdat je niet meer wordt afgeleid door social media berichten. Maar je zult merken dat je ook productiever werkt omdat je geen ‘mentale’ afleiding hebt. Je hersenen hoeven al die onzinnige informatie van social media niet meer te verwerken en jij hoeft je niet meer onnodig te vergelijken met andere ondernemers die op social media van de digitale daken schreeuwen hoe goed ze wel niet bezig zijn.

Je bespaart op advertentiekosten

Om zichtbaar te zijn op social media en je doelgroep daadwerkelijk te bereiken, moet je voor advertenties betalen. Deze kosten kun je schrappen als je met social media stopt. En gelukkig heb je voor het toepassen van de beste SEO-technieken ook geen dure investeringen nodig!

Je werkt aan een langetermijnstrategie

Bezoekers via Google zijn oprecht geïnteresseerd in wat jij met je bedrijf te bieden hebt. Ze zijn geen vluchtige bezoekers die zonder focus even door je blogbericht scrollen. En bezoekers via Google blijven ook komen, steeds meer en meer. Je werkt strategisch aan langetermijnsucces. 

Je hebt geen commerciële trucjes nodig

Niet iedereen is een sales-tijger. Anders was je deze blog waarschijnlijk niet aan het lezen. Door je puur op steengoede content op je website te richten, kun je doen waar je goed in bent: jouw ideale klant helpen. Hier is niets commercieels aan. En dat is héél fijn.

Redenen om wel in te zetten op social media

Natuurlijk zijn er ook nog redenen waarom je wél op social media actief kunt blijven. 

Je vindt social media leuk

Er zijn ook nog steeds ondernemers die het leuk vinden om actief te zijn op social media. Helemaal top! In dat geval wil ik je wel het advies geven om je te focussen op één social media kanaal. Overal zichtbaar willen zijn is helaas een veelgemaakte fout van ondernemers.

Je behaalt de gewenste resultaten

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je wél resultaten boekt met je aanwezigheid op social media. Als je wél je doelgroep bereikt en hier klanten mee aantrekt, is dat een hele goede reden om wel op social media te blijven. 

Maar als je dit artikel helemaal tot hier hebt gelezen, is er een grote kans dat je social media niet leuk vindt. Het trekt je energievoorraad leeg of het kost je zoveel tijd dat je niet meer toekomt aan andere dingen. Als je wel resultaten behaalt, is het zonde om te stoppen. Het is dan een optie om je social media uit te besteden.

Social media uitbesteden

Social media uitbesteden is niet zo populair onder kleine en startende ondernemers, maar als het je voldoende ROI oplevert is het wel degelijk een slimme optie. Je hoeft als kleine/startende ondernemer niet alles zelf te doen. Daarnaast is je energie óók geld waard!

Ga een samenwerking aan met een VA (virtual assistant) die gespecialiseerd is in het social mediakanaal van jouw keuze. Vraag eerst rond in je eigen netwerk, misschien ken je via via wel een geschikte VA. Ook kun je – als je toch actief bent op social media – in Facebookgroepen voor ondernemers een oproep plaatsen. Je krijgt vast en zeker tientallen reacties van VA’s die je kunnen helpen. 

Heb je een VA gevonden, bespreek dan samen je contentstrategie, spreek duidelijk af welke werkzaamheden de VA van je overneemt en evalueer regelmatig. 

Lees hier meer over het ontwikkelen van een contentstrategie.

Conclusie

Als je deze blog hebt gelezen is dat waarschijnlijk omdat je je afvraagt of het mogelijk is om te ondernemen zonder social media. Wat je reden ook is, laat je niet leiden door de angst om ‘iets’ te missen op social media. Klanten vinden en succesvol ondernemen kan zonder social media, je hebt alleen een andere marketingmethode nodig. In deze blog heb ik een alternatief geïntroduceerd; een methode met de focus op SEO en content waarbij je inzet op langetermijnsucces zonder commerciële trucjes en zonder social media.

Op de korte termijn is het rete spannend om social media de rug toe te keren, maar nu je weet hoe het ook kan, kun je gaan werken aan een langetermijnstrategie die bij jou en je bedrijf past. 

Meer informatie over deze methode en hoe je klanten kunt vinden zonder social media lees je hier.

Bedankt voor je aanmelding! Na bevestiging kun je je ebook downloaden.