Menig ondernemer ligt er wakker van: hoe krijg ik klanten? Meer klanten werven is helaas niet zo simpel. Er is ook niet één duidelijk antwoord op deze vraag. Het hangt af van jouw type bedrijf, product of dienst, je doelgroep én van jouw persoonlijkheid. 

Vooral jij als persoon en ondernemer speelt een cruciale rol bij nieuwe klanten werven.De marketingmethode waarmee je nieuwe klanten aantrekt en aan je bindt, moet namelijk bij jou als ondernemer passen. Krijg je rillingen bij het idee van koude acquisitie doen (= direct potentiële klanten benaderen), vind je het vervelend om te reageren op websites met freelance jobs en in Facebookgroepen, en heb je een behoorlijke hekel aan netwerken? Dan heeft het ook geen zin om op zo’n manier klanten te gaan zoeken. Het gaat je namelijk niet lukken. Het kost je alleen maar heel veel energie, je potentiële klanten voelen dit en – don’t shoot the messenger – er is een grote kans dat je binnen een jaar je bedrijf aan de spreekwoordelijke wilgen hangt. 

Herken je je hierin? Dan ga ik je vandaag blij maken.

In dit artikel ga ik je uitgebreid vertellen over een manier van klanten vinden gericht op langetermijnsucces, zonder commerciële trucjes en zonder social media. Maar ook deze methode past niet bij iedereen…

Mijn methode: 3 kenmerken en 1 groot nadeel

Dit artikel bestaat uit 3000 woorden en ik wil dat je je tijd goed benut. Ik ga daarom de drie kenmerken van mijn marketingmethode kort toelichten en daarna een groot nadeel benoemen. Hierna kun je beter inschatten of de methode bij je past en of het lezen van de rest van het artikel wel zin heeft.

Langetermijnsucces

Deze manier van klanten vinden richt zich op de lange termijn. Je gaat dus niet ad hoc klanten bij elkaar schrapen, maar klanten werven met een langetermijnstrategie zodat je er ook in de toekomst op kunt vertrouwen. Dit klinkt mooi, maar betekent wel een flinke verandering van je mindset. En dat is hard werken.

Niet-commercieel

Zonder commerciële trucjes dus. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld de vaak toegepaste druk op schaarste, zoals ‘Meld je nu aan, want morgen verdubbelt de prijs’. Voel je een aversie bij sales, dan kun je met deze methode klanten vinden en dichtbij jezelf blijven. 

Zonder social media

Say whut?! Ja, wellicht een beetje controversieel, maar ik bedoel echt zónder Facebook, Instagram, Twitter en hoe die andere social mediakanalen ook mogen heten. Geheel zonder. Echt. Dus zit jij op Facebook en Instagram omdat het voor je gevoel wel ‘moet’, terwijl het je bakken tijd en energie kost zonder dat het iets oplevert, weet dan dat het anders kan.

Groot nadeel

Dit klinkt goed hè? Ja, dat is het ook, maar ik wil meteen het grootste nadeel van deze methode noemen: het duurt een jaar voor je resultaten gaat zien. Wil je dus nú klanten vinden, dan is een andere manier van klanten werven wellicht passender bij jouw bedrijf en strategie. Je kunt dan beter stoppen met lezen en je tijd anders besteden.

Daarnaast is contentcreatie (hierover later meer) een heel groot onderdeel van deze methode. Dit betekent met name het schrijven van artikelen voor op je website. Voel je hier niks voor, dan kun je beter verder kijken.

Let wel: als je nu inzet op ad hoc-methodes met kortetermijnsucces, dan blijf je in die tredmolen rondlopen. Ik raad je aan om er een keer uit te stappen, maar die beslissing is uiteraard aan jou. En ook: laat je niet afschrikken door een flinke portie schrijfwerk. Schrijven kun je leren, echt.

Oké, let’s go.

Klanten vinden in drie stappen 

Mijn methode om klanten te vinden bestaat uit 3 stappen:

  1. Meer bezoekers naar je website trekken
  2. Steengoede content creëren
  3. Band opbouwen met je bezoekers
Stappenplan: in 3 stappen meer klanten vinden zonder social media

Dit lijkt simpel, maar zoals gezegd komt er een heleboel denk- en schrijfwerk bij kijken. Je zult ook gaan zien dat de stappen in elkaar overlopen en elkaar versterken en aanvullen. Zo heb je voor het aantrekken van geïnteresseerde bezoekers (stap 1) steengoede content (stap 2) nodig. En om een band op te bouwen met je bezoekers (stap 3) schrijf je onder andere nieuwe content (stap 2) waardoor je weer meer nieuwe bezoekers aantrekt (stap 1). De stappen staan dus niet los van elkaar.

Zoals ik al zei is het een tijdrovende methode (maar dat is iedere vorm van marketing, tenzij je het uitbesteedt). Maar, als je strategie en basis eenmaal staat, hoef je niet meer te piekeren over hoe je aan klanten komt. Klanten komen dan namelijk naar jou toe.

In de volgende alinea’s ga ik dieper in op iedere stap. Ook link ik je door naar andere blogs waarin ik in meer detail de stappen uitleg, zodat jij deze methode zelf kunt toepassen.

Stap 1. Meer bezoekers op je website

Je website kun je zien als je visitekaartje en portfolio in één, maar het is ook de plek waar je potentiële nieuwe klanten informatie vinden over jou en je bedrijf. Het is de plek waar je hen laat zien dat jij een expert bent in je vakgebied. 

Maar dan moeten die bezoekers wel op je website komen.

Hoe word je online zichtbaar?

Er zijn talloze manieren om bezoekers naar je website te trekken, maar één van de meest gebruikte manieren is social media. Als je een tijd actief bent op bijvoorbeeld Facebook en Instagram krijg je zeker bezoekers op je website, maar zijn dit ook de bezoekers die je wilt ontvangen? Zijn zij echt geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt of zijn het toevallige en vluchtige bezoekers die snel weer wegklikken?

Meer over ondernemen zonder social media lees je hier.

Meer bezoekers via Google

Meer écht geïnteresseerde bezoekers op je website krijgen kan door met je website bovenaan in Google te staan op de voor jou relevante zoekwoorden. Dat zit zo: jouw ideale klant loopt rond met een probleem of vraag en is op zoek naar een oplossing of antwoord. Die potentiële klant gaat op Google zoeken en ziet dan jouw website bovenaan in de zoekresultaten staan. Ze klikt door, leest je blog en vindt de oplossing of het antwoord waar ze naarstig naar op zoek is. Logisch, want jij hebt alleen maar steengoede content op je website staan (zie stap 2). 

Dit is dus niet zomaar een bezoeker. Dit is een geïnteresseerde bezoeker die blij is dat jij haar zo goed hebt geholpen. Ze gaat je website verder bekijken en leest ook andere blogs en pagina’s. Ze downloadt je ebook, zodat je haar e-mailadres hebt, en ze wordt bijvoorbeeld lid van je community of schrijft zich in voor je (gratis of laaggeprijsde) workshop. En deze betrokkenheid heb je nodig voor stap 3 (conversie), want alleen écht geïnteresseerde bezoekers zijn potentiële nieuwe klanten.

Maar we zijn pas bij stap 1. Meer bezoekers op je website krijgen kan dus via Google. En bovenaan in Google kom je door de beste SEO-technieken toe te passen. In dit artikel lees je hoe je meer bezoekers op je website krijgt met SEO.

Stap 2. Steengoede content creëren

Nu je die geïnteresseerde bezoekers op je website ontvangt, is het belangrijk om ze zo goed mogelijk te helpen. Ze lopen met een prangende vraag rond en ze zoeken een antwoord. Ze kampen met een urgent probleem en ze willen hier graag een goede oplossing voor. Jij biedt dat antwoord en die oplossing. Niet alleen in je betaalde product of dienst, maar ook in je content. En met content bedoel ik hier de blogs op je website (ook wel ‘berichten’, ‘artikelen’ of ‘blogposts’ genoemd).

Waarom goede content?

Steengoede content creëren is om meerdere redenen belangrijk:

  • je toont je expertise aan;
  • je helpt je bezoeker al een flink eind op weg;
  • je komt daardoor hoog in Google (zie stap 1).

Maar internet staat al vol met websites en blogs?! 

Dat klopt, daarom heb ik het ook over ‘steengoede’ content. Jij schrijft namelijk niet zomaar blogs; jij schrijft de aller, aller, allerbeste blogs ever. Dit zijn blogs die super volledig zijn met duidelijke uitleg, heldere stappenplannen, slimme tips en handige uiteenzettingen. Als een bezoekers jouw blog leest, is haar vraag beantwoord. En meer dan dat, ze is zo onder de indruk dat ze doorleest op je website. Dat krijg je met steengoede content.

Daar kunnen Google én je potentiële klanten niet omheen.

Strategisch content creëren

Pak contentcreatie voor je website strategisch aan en je behaalt de beste resultaten voor de lange termijn. Het gaat hierbij om de opbouw van je onderwerpen. Hoe logischer en duidelijker de content op je website elkaar aanvult, hoe fijner dit is voor je bezoeker én Google. Dit betekent dat jij bepaalt welke onderwerpen extreem belangrijk zijn voor je bedrijf en je bezoeker. Als een piramide of boomdiagram ga je je hoofd- en subonderwerpen ordenen en per onderwerp schrijf je één uitgebreide killer blogpost. 

Lees hier verder over het creëren van steengoede content op een strategische en gestructureerde manier.

Content creëren: hoe doe je dat?

Als je dan al die onderwerpen op een rij hebt, is het tijd om te gaan (her)schrijven. Laat ik hier eerlijk over zijn: het is handig als je schrijven leuk vindt. En met schrijven bedoel ik het neerpennen van je gedachten en het op papier uitleggen van situaties. 

Als je het leuk vindt, kun je het waarschijnlijk al, en anders is het zeker te leren. En het mooie aan het internet is dat er geen ‘goede’ of ‘foute’ schrijfstijl meer is. Natuurlijk, een blog vol met spelfouten is niet zo aantrekkelijk, maar je hoeft geen Hemingway te zijn om een goed artikel te schrijven dat bovenaan in Google komt en honderden bezoekers per dag aantrekt. 

Een groot deel van schrijven draait namelijk om structuur en opbouw van je tekst. En dát is te leren. Je leest hier meer over het schrijven van blogs. xxlinkxx

Stap 3. Band opbouwen met bezoekers

Je hebt een groeiende stroom aan geïnteresseerde bezoekers op je website (stap 1) en ze lezen die super goede blogs graag (stap 2). Heel fijn natuurlijk, maar die rondneuzende bezoeker is nog geen betalende klant.

Hoe kun je van die geïnteresseerde bezoekers betalende klanten maken? 

Het omzetten van een geïnteresseerde bezoeker naar een betalende klant wordt conversie genoemd. Die term zorgt helaas vaak voor koude rillingen, omdat ondernemers denken dat je commercieel moet zijn en dat je “salestechnieken” moet toepassen (wat die technieken dan ook zouden zijn). Dit is onterecht. Conversie kan ook op een fijne, niet-commerciële manier, namelijk door een band op te bouwen met je bezoekers. Hiervoor hoef je maar twee dingen te doen:

  1. Bezoekers blijven helpen door het delen van je kennis en ervaring
  2. Bezoekers kennis laten maken met je product of dienst

Ik ga deze twee onderdelen nu kort toelichten. Daarna volgt een voorbeeld.

Blijven helpen met antwoorden en oplossingen

Je hebt steengoede content geschreven, dus je bezoekers zijn al (voor een groot deel) overtuigd van je expertise. In deze derde stap vergroot je die overtuiging. Je blijft ze helpen met antwoorden en oplossingen. Keer op keer. 

Geef ik dan niet veel te veel informatie weg?

Nee, daar geloof ik niet in, want het wereldwijde web staat al vol met informatie. En als jij die informatie niet geeft, doet je concurrent dat en is je geïnteresseerde bezoeker weer vertrokken. Hierover in het voorbeeld zo meer.

Kennis laten maken met je product of dienst

Onderdeel van stap 3 is je bezoekers kennis laten maken met je betaalde dienst of product. Je hebt hierbij geen trucjes nodig (‘Meld je nu aan want straks gaat de prijs flink omhoog’). Je bezoekers simpelweg vertellen over je aanbod is voldoende.

Want ook hiervoor geldt: alle informatie staat toch al op internet. 

Je kan het zo gek niet bedenken of iemand heeft er wel een blog over geschreven of een video over gemaakt. Iedereen kan dus zelf op zoek gaan naar antwoorden en oplossingen. Maar, het is voor veel potentiële klanten effectiever als je er hulp bij krijgt (in de vorm van jouw product of dienst). Alleen beseffen ze dat (nog) niet. En daarom moeten ze eerst kennis maken met je product/dienst.

Jij en ik bieden meerwaarde

Neem mijn SEO programma. Als je gaat Googlen vind je super veel informatie over SEO-technieken, do’s en dont’s, 10 tips voor een hogere ranking, et cetera. Ook mijn website staat vol met uitleg en handige tips om hoger in Google te komen. Iedereen kan deze informatie lezen en gaan toepassen op zijn of haar website. Jij ook! Sterker nog, ik heb mezelf ook door te Googlen de beste SEO-technieken geleerd. Voordeel: het is gratis. Nadeel: het kost ongelooflijk veel tijd en energie.

En dat is dus waarom een programma handig is. Alle informatie staat overzichtelijk op één plek en gesorteerd in een logische volgorde. En de allergrootste meerwaarde is natuurlijk de 1-op-1-feedback. Zo leer je in een korte tijd de theorie toepassen op jouw website, zonder dat je opnieuw het SEO-wiel hoeft uit te vinden.

Sommige bezoekers hebben extra hulp nodig

Zo geldt dit ook voor jouw product of dienst. Je geïnteresseerde bezoekers kijken rond op je website en vinden je blogs enorm nuttig. Maar passen ze wat ze lezen ook toe in de praktijk? Lukt het ze om dit zonder jouw hulp goed te doen? Fijne uitleg en handige tips lezen betekent niet dat je bezoekers het ook op een correcte manier kunnen toepassen in de praktijk. 

Waarschijnlijk proberen ze het eerst een tijdje zelf. Dan is hun probleem (nog) niet urgent genoeg. In die tijd blijf jij de band met ze opbouwen en versterken. Je geeft ze nog meer handige tips en je blijft hun vragen beantwoorden. 

Je blijft je geïnteresseerde bezoekers dus helpen, maar ondertussen laat je ze ook kennismaken met je product of dienst. Bezoekers kunnen pas klant worden als ze weten wat jij aanbiedt. Hier kun je dus over vertellen in e-mails, blogs en community berichten. 

Dit is niet commercieel

Er is niemand meer die hier gek van opkijkt. Iedereen weet dat ook jij je boterham moet verdienen. En omdat je je bezoekers zo goed helpt, is hier ook niets commercieels of sales-achtig aan. Je kunt zo nieuwe klanten aantrekken zonder dat je met verkopen bezig bent. Je bent ze aan het helpen, daar ligt je focus op.

Ik heb hierboven mijn programma als voorbeeld genomen, zodat ik je beter kan uitleggen hoe stap 3 van het vinden van klanten in z’n werk gaat. Vond jij het storend om te lezen over mijn programma? Waarschijnlijk is het je niet eens echt opgevallen, omdat het mijn uitleg verduidelijkte, en niet omdat ik je probeerde over te halen je nú in te schrijven. Vond je het wel storend, dan hoor ik dat ook graag 😉 

Mijn punt is: je weet nu wel van het bestaan van mijn programma af. Ondertussen help ik je in deze blog, op de rest van mijn website, in mijn ebook én via de e-mail graag verder. Zónder commerciële trucjes. 

En voor jouw bezoekers geldt hetzelfde. Na een tijd zelf proberen komen ze erachter dat ze toch wel wat hulp kunnen gebruiken. Dan ben jij de eerste persoon waar ze aan denken. Jij hebt hen immers al zo goed op weg geholpen. Jij bent voor hen de duidelijke expert in je vakgebied en de logische keus voor betaalde hulp. 

En wat als ze geen klant worden?

Of niet. Het zal zeker heel vaak voorkomen dat een trouwe bezoeker uiteindelijk geen betalende klant wordt. Dat de content op je website voldoende was om hem of haar te helpen. Is dat erg? Je hebt wel al die informatie gratis weggegeven? Nee, naar mijn mening is dat niet erg. Die bezoeker is alsnog groot fan van jou en zal vrienden en kennissen jouw bedrijf aanraden. Zo vergroot je je bereik en je creëert een ‘fan base’ waaruit je alsnog nieuwe klanten aantrekt.

Meer over conversie en hoe je dit in de praktijk toepast lees je hier. xxlinkxx

Past deze methode bij jou?

Je weet nu meer over mijn methode om in drie stappen meer klanten te vinden zonder social media. Dat klinkt natuurlijk fantastisch, en dat is het ook, maar het is ook een tijdrovende methode. De opstartfase duurt lang, waardoor je pas na waarschijnlijk een jaar resultaten ziet. Het kan sneller hoor, maar ik probeer een realistisch beeld te scheppen.

Deze lange aanloopperiode kan erg demotiverend zijn en ondertussen kost het natuurlijk heel veel tijd en energie om deze drie stappen in de praktijk te brengen. 

Maar dat is klanten aantrekken via social media, door te netwerken of via freelance online platformen ook. Het is alleen een andere methode en je besteedt je tijd dus op een andere manier. Dat hoort bij ondernemen. Laat ik het zo samenvatten:

Als startende ondernemer besteed je circa 80% van je tijd aan marketing.

Don’t shoot the messenger!

Dit is wat ik leerde tijdens een marketingcursus, maar wat ik ook ervaar in de praktijk. Wil je succesvol ondernemen, dan is het noodzakelijk om dit te accepteren én om voor een marketingmethode te kiezen die bij je past en die je voor een groot deel ook leuk vindt.

Is dit social media? Doen! Netwerken? Doen! Is dit contentmarketing met de focus op Google? Doen! Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk. Het belangrijkste is dat de verschillende marketingmethodes bij je passen én elkaar op een strategische manier aanvullen.

Weet je nog niet zeker of mijn methode bij je past, lees dan hier verder:

Conclusie

Klanten vinden is voor veel (startende) ondernemers een struggle. Ben je op zoek naar een marketingmethode gericht op langetermijnsucces, zonder commerciële trucjes en zonder social media? Dan zit je hier goed!

Verder lezen:

Bedankt voor je aanmelding! Na bevestiging kun je je ebook downloaden.