Wil je met je website hoger in Google, dan is ‘autoriteit’ of de reputatie van je website een belangrijke factor. Simpel gezegd: hoe beter je reputatie, hoe hoger Google je website in de zoekresultaten plaatst. Maar hoe verhoog je je autoriteit? Dat ga ik je in dit artikel vertellen.

Ik ga zo eerst uitleggen wat ‘linkbuilding’, ‘backlinks’ en ‘domain authority’ is en wat dit te maken heeft met hoger in Google komen. Daarna gaan we kijken naar wat de beste linkbuilding strategieën zijn.

Ben je nog helemaal niet bekend met wat SEO is? Lees dan eerst deze blog met SEO uitleg voor beginners.

Autoriteit 

Google wil alleen de beste websites bovenaan in de zoekresultaten zetten. Maar hoe bepaalt Google welke websites dan zo goed zijn? Hiervoor hanteert Google talloze factoren, maar een belangrijke is autoriteit. 

Autoriteit is dan ook de ‘A’ in E-A-T. Dit staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (en in het Nederlands Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid). Meer hierover lees je hier.

Wat zijn backlinks?

Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website. Google meet autoriteit door te kijken naar het aantal websites dat naar jouw website linkt. 

Waarom zijn backlinks belangrijk?

Backlinks geven jouw website autoriteit. Als een website naar jouw website linkt, interpreteert Google dit als een stem voor jouw website. Jouw website bevat blijkbaar belangrijke en nuttige informatie, anders zou die website niet naar jouw website linken.

Niet iedere link is evenveel waard. Een backlink vanaf een relevante website met een hoge reputatie geeft jouw website meer autoriteit dan een backlink van een voor jou niet-relevante shabby website.

Hoe krijg je backlinks?

Er zijn simpel gezegd 2 manieren om aan backlinks te komen:

de ‘natuurlijke’ methode en via linkbuilding. Bij de natuurlijke methode krijg je backlinks simpelweg omdat je goede content creëert en anderen daar naar linken, zonder dat jij hier verder iets voor doet. En bij linkbuilding ga je wél actief aan de slag om backlinks te krijgen.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een verzamelterm voor technieken om meer backlinks naar je website te verzamelen. Zo meer hierover, want ik wil je eerst uitleggen hoe je kunt bepalen hoeveel autoriteit je (ongeveer) hebt.

Hoeveel autoriteit heeft jouw website?

Door het tellen van backlinks Google hoeveel autoriteit jouw website heeft in een bepaalde niche (voor een bepaalde zoekterm). Google neemt je backlinks als factor mee in haar algoritmes. Hoewel Google niet heel open is over hoe zij haar ranking bepaalt, is al lange tijd duidelijk dat het aantal backlinks en de kwaliteit van die backlinks een grote invloed heeft bij het bepalen van je positie in Google.

Om inzicht te krijgen in Google’s overwegingen bootsen gerenommeerde SEO-bedrijven de algoritmes van Google na. Eén van deze bedrijven is Moz. Zij bedachten een score met de naam Domain Authority (DA). Om een inschatting te maken van hoeveel autoriteit jouw website heeft, kun je naar je DA kijken.

Wat is domain authority (DA)?

Domain authority (of domein autoriteit, afgekort DA) is een door Moz ontwikkelde score die voorspelt hoe groot de kans is dat een website hoog komt in de zoekresultaten van zoekmachines (Google). Moz kijkt hierbij naar hoe geoptimaliseerd je website is. De allerbelangrijkste factor is je linkprofiel – oftewel, het aantal backlinks en de kwaliteit van die backlinks.

Wat is een hoge DA?

Scores variëren van 1 tot 100: nieuwe blogs en websites hebben een score van 1 en gevestigde websites met veel autoriteit in hun niche hebben een hogere score.

Je domain authority is een relatieve score. Het is bijvoorbeeld gemakkelijk om je DA van 1 naar 20 te verhogen, maar veel moeilijker om van 30 naar 40 te gaan. En je moet je DA ook altijd vergelijken met andere websites uit je niche.

Als het je doel is om te stijgen in Google en meer bezoekers via Google te krijgen, dan is een DA van 20 of hoger een heel mooi streven. Ter vergelijking: websites als Wikipedia en Google hebben een DA van bijna 100, lonelyplanet.com 91, unilever.com 69, unilever.nl 46 en installatiebedrijfvdgoorbergh.nl een DA van 12.

Je kunt de DA van jouw website (en die van je concurrenten) opzoeken via de Link Explorer van Moz. Met deze tool kun je ook het aantal backlinks checken.

Waar kun je DA voor gebruiken?

De DA van Moz is een graadmeter van je positie in Google. Het zegt iets over hoe groot de kans is dat jouw website bovenaan in Google komt op een bepaald zoekwoord. Bedrijven gebruiken het soms ook om te kijken met welke blogger ze een samenwerking aan willen gaan (blogs met een hoge DA zijn interessanter).

Het feitelijke getal zegt dus verder niets over hoe je rankt in Google, maar bij het uitvoeren van zoekwoord onderzoeken kun je je DA gebruiken om te kijken op welke zoektermen je goed kunt scoren. 

Domain authority verhogen met linkbuilding

En dan is natuurlijk dé vraag: hoe kun je je DA – en dus je autoriteit – verhogen? Dat kan met linkbuilding. Zoals gezegd is dit een verzamelterm voor technieken om het aantal backlinks naar jouw website te verhogen. Linkbuilding is daarom belangrijk als je hoger in Google wilt komen met je blog of website.

Ja maar, hoe dan precies?!

De beste linkbuilding strategie

Er zijn talloze linkbuilding strategieën. Sommige zijn spammy (black hat), andere shady (grey hat) en er zijn legitieme strategieën die Google oké vindt (white hat). Simpel gezegd is er maar één linkbuilding strategie die volledig white hat is: natuurlijke links.

Natuurlijke backlinks

Natuurlijke links – ook wel ‘editorial links’ genoemd – zijn backlinks die jou worden gegeven. Jij hoeft hier niks bijzonders voor te doen, behalve dan kneitergoede content te schrijven. Dat gaat ongeveer zo: jij publiceert supergoede blogs op je website, of je hebt een mega handige infographic gemaakt. Een andere website-eigenaar is enthousiast over jouw content en schrijft hierover (of over een gerelateerd/breder onderwerp) een blog. In die blog plaatst de auteur een link naar jouw website. 

Dit klinkt natuurlijk fantastisch en dat is het ook als het in de praktijk echt zo zou werken. Er ontstaat namelijk een soort kip of ei-verhaal in deze situatie. Simpel gezegd: om ‘ontdekt’ te worden en natuurlijke links te krijgen moet je bovenaan in Google staan maar je hebt die backlinks eerst nodig om bovenaan in Google te komen. Wat nu?!

Er is een white hat linkbuilding methode die wordt gedoogd door Google (mits aan bepaalde eisen wordt voldaan, daarover zo meer), en die methode is… tromgeroffel… gastbloggen!

Gastbloggen

Hoewel soms wordt geroepen dat gastbloggen dood is, is op de juiste manier gastbloggen springlevend. Volgens SEMrush is gastbloggen nog steeds de meest gebruikte linkbuilding methode.

Maar, gastbloggen werkt alleen als je het op de juiste manier doet.

Op de juiste manier gastbloggen

Gastblog op relevante websites en schrijf informatieve, nuttige en waardevolle gastblogs.

Ja, dikgedrukt en met een streep eronder, omdat het zo belangrijk is. Het gaat namelijk allereerst om de content en de backlink is een fijn voordeel dat erbij komt.

Voordelen van gastbloggen

Gastbloggen heeft gelukkig veel meer voordelen dan alleen die backlink. Met gastbloggen:

  • bereik je nieuw publiek en vergroot je je zichtbaarheid
  • kom je in contact met andere ondernemers en vergroot je je netwerk
  • verspreid je je kennis, je helpt dus meer mensen

Tips voor ondernemers

Voor je aan de slag gaat met gastbloggen, wil ik je een belangrijke tip geven. Zorg dat je website op orde is. Bezoekers die op jouw website komen na het lezen van een gastblog moeten direct kunnen zien wat jouw business inhoudt. Zorg dus dat je steengoede content hebt gepubliceerd en dat bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren over je über gestructureerde website.

Is dit op orde? Ga dan aan de slag met gastbloggen.

Conclusie

De autoriteit van je website bepaalt mede hoe hoog Google jouw site in de zoekresultaten plaatst. Google meet je autoriteit aan de hand van backlinks. Hoe meer backlinks van goede kwaliteit (aka van websites die zelf ook een autoriteit in hun vakgebied zijn), hoe hoger je in Google komt. Backlinks kun je verzamelen door te gaan gastbloggen, maar focus je hierbij vooral op het vergroten van je publiek en het bouwen van relaties (met andere ondernemers en nieuwe bezoekers), dan volgen de backlinks vanzelf.

* dit artikel is op 12 januari 2021 voor het laatst geüpdate.