Je homepage SEO proof maken, hoe doe je dat? Ik heb goed nieuws: je homepagina SEO optimaliseren is weinig werk! Ik leg je in dit artikel uit hoe je je homepage optimaliseert voor Google in een paar kleine stappen. Ook vertel ik je meer over het belang van je homepagina optimaliseren voor je bezoekers. En het mooie is, als je optimaliseert voor bezoekers heeft dit indirect óók een positief effect op de ranking van je website in Google.

Homepage optimaliseren voor Google

Bij SEO optimalisatie denk je waarschijnlijk meteen aan zoekwoorden. Laat ik hier meteen duidelijk over zijn: in de meeste gevallen hoef je je op je homepage niet bezig te houden met zoekwoorden.

Wanneer dan wel?

Als je domeinnaam (je url, zoals nanoukvangennip.nl), een belangrijk zoekwoord is. Alleen dan heb je te maken met zoekwoorden op je homepagina.

Stel je hebt een webshop in kralen. Dan is je domeinnaam bijvoorbeeld mooiekralen.nl. Dan wil je dat je homepagina op de zoekterm ‘mooie kralen’ scoort. 

Géén zoekwoordenonderzoek nodig

Veel coaches en kennisondernemers gebruiken hun eigen naam of bedrijfsnaam als domeinnaam. In dat geval wil je dat je homepage vindbaar is op jouw eigen naam of bedrijfsnaam. Hoewel jouw naam of bedrijfsnaam ook een zoekterm is, hoef je hier geen zoekwoordanalyse op los te laten, dat heeft immers geen zin. Er zijn geen relevante zoektermen om te analyseren.

Je gebruikt dan je blogs, je SEO-content, om vindbaar te zijn op inhoudelijke zoektermen waar je doelgroep op zoekt. Voor het optimaliseren van je homepage hoef je dan geen zoektermen te gebruiken.

Wat kun je wel doen om je homepage SEO proof te maken?

SEO-titel en meta-omschrijving aanpassen

Optimaliseer de SEO-titel en meta-omschrijving van je homepagina. 

Als je al vaker blogs hebt geplaatst, gebruik je vast de Yoast SEO plugin. Hiermee kun je onderaan je blogs (en pagina’s) enkele gegevens aanpassen, zoals de SEO title, slug en de meta description. 

Seo title en meta description van homepage met Yoast plugin aanpassen - screenshot van Yoast SEO plugin

Aan de slug verander je waarschijnlijk niet zoveel. Laat dit leeg of zet er ‘home’ neer. Simpel en duidelijk. Maar de SEO-titel en de meta-beschrijving kun je wel optimaliseren.

SEO-titel voorbeelden

Kies voor de SEO-titel je eigen naam of bedrijfsnaam met daarna kort jouw core business, bijvoorbeeld:

  • Phil van Son | Business & Life coach
  • Tineke Zwart – Online Marketing en Business Coach
  • Livit Orthopedie | Orthopedisch specialist

Meta description voorbeelden

In je meta-description kun je iets meer tekst kwijt, maar ook hier hoef je je niet met zoekwoorden bezig te houden. Beschrijf in 2 zinnen wat jij doet, wat jouw core business is en wat het resultaat is dat klanten met jouw hulp behalen. Begin bijvoorbeeld met ‘Ik help…’ of ‘Laat mij je helpen om…’.

Een paar voorbeelden van meta-omschrijvingen:

  • Ik help snelgroeiende ondernemers naar meer energie en mentaal/emotionele rust, zodat ze grenzeloos doorgroeien én hun droomleven leven.
  • Laat mij je helpen om een consistente stroom aan klanten te genereren via online kanalen. Ik leer je om niet harder te werken, maar slimmer.
  • Livit helpt u met: prothesen, braces en orthesen, orthopedische schoenen, steunzolen en steunkousen. ✓400 locaties ✓Persoonlijk advies

Je hoeft hier niet het wiel opnieuw uit te vinden. Zorg dat het duidelijk is en let op het groene balkje, zodat het mooi past in de zoekresultaten.

Andere meta-omschrijving

Overigens neemt Google niet altijd je aangepaste meta-omschrijving over. Soms kiest Google ervoor om andere passages uit je content als omschrijving weer te geven als dat passender zou zijn bij een bepaalde zoekterm. 

Maar door het invullen van je meta description maak je ook aan Google duidelijk waar je website (je homepage) over gaat. Gewoon doen dus!

Homepage optimaliseren voor bezoekers

Je homepage is de pagina die bezoekers bekijken als ze voor de 1e of 2e keer op je website komen. Ze zijn je website binnengekomen via bijvoorbeeld een blog die ze vonden via Google of die je had gedeeld op social media. Bij interesse klikken ze dan door naar je homepage. En dat is het moment waarop bezoekers een keuze maken: past dit bij mij of niet?

Duidelijke header

Het is daarom belangrijk dat je een duidelijke header hebt bovenaan je homepage. Je wil direct laten zien wat jij te bieden hebt en voor wie. Jouw bezoekers komen op je website omdat ze rondlopen met een probleem en ze willen weten of jij de oplossing hebt voor hun probleem. Je laat daarom in één oogopslag zien wat jij doet, wie jij helpt en hoe je ze helpt. En dat allemaal kort en krachtig in een paar zinnen. 

Voorbeeld van een duidelijke header 

Wil jij meer [omschrijf verlangen]? Ik help [omschrijf je doelgroep] met [omschrijf je methode] zodat ze [benoem resultaat]. Download [benoem je weggever] en [omschrijf wat je bezoeker bereikt met je weggever].

Dit is super gebruiksvriendelijk en je maakt hier je bezoekers ook blij mee. Een bezoeker die niet jouw ideale klant is, haakt af, en een bezoeker die zich aangesproken voelt, downloadt je gratis weggever of browset verder over je website. 

Voorbeeld van een header met duidelijke pitch en aanmeldformulier voor gratis ebook (weggever)
Zo ziet mijn header op de homepagina eruit. Ik beschrijf eerst het verlangen, dan de methode en het resultaat en vervolgens kunnen bezoekers mijn ebook downloaden.

Indirect SEO proof

Die gebruiksvriendelijkheid vindt Google óók mega belangrijk. Dus je hebt hier meteen twee vliegen in één klap. Je bezoekers zijn blij én Google is blij. Indirect heeft dit een positief effect op je ranking waardoor je toch nog je homepage optimaliseert voor SEO.

Navigatie op je homepagina

Een andere belangrijke factor voor het optimaliseren van je homepagina is een goede navigatie. Als jij jouw bezoekers vanaf je homepage (en natuurlijk ook op de rest van je website) gemakkelijk de weg wijst naar andere relevante en belangrijke pagina’s, dan is dat super fijn voor je bezoekers. Maar ook dit heeft een indirect SEO-voordeel:

  1. Je helpt je bezoekers bij het gemakkelijk vinden van antwoorden op hun vragen.
  2. Je navigeert je bezoekers naar je belangrijkste pagina, wat natuurlijk heel fijn is voor jouw conversie.
  3. Je helpt ook de Googlebot bij het gemakkelijk navigeren over je website en dat is indirect ook weer een positief signaal naar Google. 

Een goed gestructureerde navigatie is gebruiksvriendelijk voor je bezoeker en voor de Googlebot, want beiden kunnen hun weg op je website gemakkelijk vinden. En dat zorgt weer voor een hogere positie in Google.

Belangrijkste tip voor een duidelijke navigatie op je homepage

De allerbelangrijkste tip om je homepage te optimaliseren is dat je je bezoeker maar één keus geeft. Ga je homepagina dus niet volzetten met links naar blogs en salespagina’s. Kies voor één actie.

Stel jezelf de vraag: wat wil ik dat mijn bezoekers doen als ze op mijn homepage komen?

Laat ik het antwoord maar geven: je wilt dat ze zich inschrijven voor je gratis weggever, zoals je ebook, challenge, webinar of masterclass.

De start van de klantreis

Bezoekers die zich aangesproken voelen door jouw content en homepage, willen meer van je weten. Ze willen ontdekken of wat jij te bieden hebt ook voor hen de beste oplossing is en dat doe je door gratis content aan te bieden. Je hebt dan hun naam en e-mailadres en zo kan de klantreis verder gaan met verbinden. 

Vanuit je e-mailmarketing laat je ze verder kennis maken met jou, je bedrijf en je product of dienst, bijvoorbeeld door ze te wijzen op de aanmeldpagina voor je masterclass, je salespage of de contactpagina waar je bezoekers een intakesessie kunnen inplannen.

Site tagline aanpassen

Nu je toch bezig bent met het optimaliseren van je homepagina, pas ook meteen je site tagline aan (als je dit nog niet gedaan hebt). Dit kan bij Weergave → Customizer → Algemene Instellingen → Site Identiteit.

Site tagline aanpassen bij Weergave (Customizer en dan naar Site Identiteit) - screenshot

Je kunt dit trouwens ook bij Instellingen → Algemeen aanpassen. 

Beschrijf je core business, dus waar je website over gaat in maximaal 60 tekens. Waarschijnlijk komt je site tagline grotendeels overeen met je seo-titel of meta-omschrijving van je homepagina. Je hoeft hier geen zoekwoorden voor te gebruiken, maar hou het wel simpel en duidelijk en dan zit je belangrijkste zoekwoord er hoogstwaarschijnlijk toch in.

SEO stappenplan: websitestructuur is stap 2

Het optimaliseren van je homepage voor Google en bezoeker is onderdeel van mijn SEO stappenplan. Dit stappenplan bestaat uit drie stappen, namelijk:

  1. Focus op E-A-T
  2. Websitestructuur optimaliseren
  3. SEO resultaten meten en opschalen
Afbeelding SEO stappenplan - zo begin je met SEO - 3 stappen

Verder lezen

Wil je meer leren over hoe je je website optimaliseert voor Google en meer écht geïnteresseerde bezoekers op je website krijgt? Lees dan hier verder: