Google heeft een missie, namelijk “altijd iedereen helpen om de informatie te vinden waar ze naar op zoek zijn”.

Oftewel, als iemand in Google een zoekwoord typt, wil Google een lijst met zoekresultaten geven met bovenaan de allerbeste content. Content waar de bezoeker antwoorden op zijn of haar vragen vindt. Deze content moet betrouwbare informatie van hoge kwaliteit bevatten en geschreven zijn door een ware expert in dat vakgebied. 

Dit heeft Google mooi samengevat in de term E-A-T, oftewel Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (en in het Nederlands dus Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid).

Wil jij met je website hoog in Google komen (op voor jou relevante en belangrijke zoektermen), dan draait het dus om expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. In deze blog leg ik je uit wat dit precies inhoudt en hoe je dit kunt verbeteren en optimaliseren op je website. 

En het uiteindelijke doel? Bovenaan in Google komen, meer oprecht geïnteresseerde bezoekers op je website en meer blije klanten krijgen.

Wat is E-A-T?

E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (in het Nederlands Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid). Google heeft aangegeven dat deze kenmerken een belangrijke rol spelen bij het bepalen welke websites bovenaan in de zoekresultaten komen. 

Ik ga de drie principes nu kort toelichten en je zult zien dat ze met elkaar verweven zijn:

Expertise

Google rankt content hoger als ze zijn geschreven door experts in hun vakgebied. Schrijf dus content van hoge kwaliteit over onderwerpen binnen jouw niche.

Autoriteit

Alleen websites met een goede reputatie worden door Google bovenaan in de zoekresultaten gezet. Jouw website krijgt autoriteit doordat andere websites naar jouw site linken.

Betrouwbaarheid

Betrouwbare websites scoren beter in Google. Je website is betrouwbaar als je content van hoge kwaliteit publiceert over het vakgebied waar jij een expert in bent. Ook je website is technisch betrouwbaar en de gegevens van bezoekers zijn veilig bij jou. 

Waarom is E-A-T belangrijk?

E-A-T is vooral belangrijk voor YMYL websites. Dit staat voor Your Money or Your Life en hiermee worden websites bedoeld die “potentially impact a person’s future happiness, health, financial stability, or safety”, aldus Google.

Dit zijn websites in de medische, juridische en financiële branche. Denk aan webshops, websites over beleggen en investeren en websites met medische informatie over fysieke en mentale aandoeningen. Maar ook nieuwswebsites over politiek, wetenschap en technologie vallen hieronder. Bij deze websites kijkt Google heel streng naar factoren die wijzen op expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Een klein foutje en deze websites komen niet hoog in Google. 

Is E-A-T voor jou belangrijk?

Ja! Ook als jij in een ander vakgebied onderneemt, is E-A-T belangrijk. Hoewel Google deze websites minder streng beoordeelt (en straft) op deze factoren, wil Google ook dan alleen kwalitatieve content bovenaan plaatsen. 

Daarnaast: bezoekers worden alleen klant bij een ondernemer die kwalitatieve content creëert en die duidelijk expert is in zijn vakgebied. En als jouw website onbetrouwbaar overkomt, zullen bezoekers snel wegklikken. Het is dus logisch en noodzakelijk om je bezig te houden met expertise, autoriteit en betrouwbaarheid, wat voor type website en bedrijf je ook hebt.

Hoger in Google: SEO stappenplan

In mijn SEO stappenplan heb ik E-A-T bovenaan gezet. Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid draait om kwaliteit en dit is cruciaal voor langetermijnsucces. Alleen dan kun je bovenaan in Google komen én blijven. 

Afbeelding SEO stappenplan - zo begin je met SEO - 3 stappen

E-A-T optimaliseren

Google heeft een omvangrijk document vrijgegeven (de ‘Search Quality Rater Guidelines’) waarin wordt uitgelegd hoe websites op E-A-T worden beoordeeld. Ga dit document vooral niet lezen (kost je veel te veel tijd), want in de basis is het heel simpel: 

  • word een expert in je vakgebied, 
  • zorg voor een betrouwbare website 
  • en creëer steengoede content waarmee je de vragen van je bezoekers beantwoordt. 

That’s it. Dat is E-A-T en SEO in een notendop. 

De volgende vraag is natuurlijk: hoe doe je dit in de praktijk? 

Gelukkig zijn er een aantal praktische stappen die je kunt zetten om je website voor E-A-T te optimaliseren. 

E-A-T in 3 stappen verbeterd

Aan de hand van expertise, autoriteit en betrouwbaarheid ga ik je uitleggen hoe je in drie stappen je website verbeterd.

1. Zorg voor een betrouwbare website

Google beoordeelt de betrouwbaarheid van een website door middel van een aantal factoren die je vrij gemakkelijk kunt implementeren. 

  • Installeer een SSL certificaat. Zo krijg je dat groene slotje vooraan in de url-balk met de mededeling ‘Verbinding is beveiligd’. Je regelt zo’n certificaat bij je host. 
  • Installeer een cookie melding. Download bijvoorbeeld de plugin GDPR Cookie Compliance van Moove Agency. 
  • Publiceer een ‘privacy policy’ op je website. Zorg ook voor duidelijke algemene voorwaarden. Webshops moeten ook garantie- en retourvoorwaarden hebben.
  • Zorg voor uitgebreide contactgegevens op je site. Doe dit in je footer en op je contactpagina. 
  • Laat je expertise zien met keurmerken en certificeringen. Reviews kunnen hier ook aan bijdragen. Dit verhoogt je betrouwbaarheid.
  • Schrijven meerdere auteurs op je website, zorg dan voor speciale auteurpagina’s. Koppel artikelen aan de betreffende auteur (en dus niet aan ‘Admin’) en geef in de auteursbiografie details over opleidingen, kwalificaties en expertise.

Meer weten? Lees hier meer over de SEO scan en hier over gebruiksvriendelijkheid (User Experience). xxlinkxx

2. Word een expert in je vakgebied

Expertise draait allereerst om het kiezen van een specifieke niche. Je kan immers alleen een echte expert worden in je vakgebied als dit vakgebied niet al te groot is. Dit geldt in real life, maar online natuurlijk net zo goed. 

Het kiezen van een specifieke niche (en doelgroep) heeft nog meer voordelen, maar in het kader van E-A-T is het belangrijk om op je website alléén over onderwerpen binnen je niche te publiceren. Relevantie is key: schrijf alleen content dat relevant is voor je ideale klant.

Stel, je business is kookboeken met glutenvrije recepten. Publiceer op je website dan ook alleen glutenvrije recepten (en content over gerelateerde relevante onderwerpen). Je laat zien aan Google en je bezoekers dat je een expert bent op dit gebied. Staat er een niet-glutenvrij recept tussen, dan zorgt dit voor verwarring bij zowel bezoekers als de googlebot met een lagere ranking tot gevolg.

Lees hier meer over het bepalen van een niche en doelgroep (inclusief een handig stappenplan).

3. Vergroot je autoriteit

Je autoriteit – of reputatie – is een belangrijke rankingsfactor en Google meet dit door te kijken naar de backlinks van andere websites naar jouw website. Google ziet dit als stemmen voor jouw site. Het aantal backlinks is belangrijk, maar de kwaliteit van een link is nog belangrijker. Eén link van een betrouwbare website met een goede reputatie (lees: autoriteit) is veel meer waard dan honderd links van shabby spammy websites. 

De autoriteit van een website kun je verhogen met linkbuilding. Lees hier meer over de beste linkbuilding strategieën.

Conclusie

Google vindt Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (E-A-T) erg belangrijk en dit is voor jou als ondernemer cruciale informatie. Zorg voor een betrouwbare website, word een expert in je vakgebied en vergroot je autoriteit. Kwaliteit en relevantie zijn hierbij het allerbelangrijkste. Zo kom je bovenaan in Google op de voor jou relevante zoektermen en trek je meer en meer écht geïnteresseerde bezoekers aan. 

Verder lezen?

Het optimaliseren van E-A-T is de eerste stap in mijn SEO stappenplan. Voor de beste resultaten, lees hier verder:

En wist je dat ondernemen zónder social media mogelijk is? Je leest er hier alles over!

Bedankt voor je aanmelding! Na bevestiging kun je je ebook downloaden.