De categoriepagina in WordPress wordt door velen verwaarloosd, en dat is zonde, want met een beetje extra aandacht kun je van deze pagina een belangrijke landingspagina maken. Door je categoriepagina’s te optimaliseren wordt je website gebruiksvriendelijker voor je bezoeker én krijgt je website je een flinke boost in Google.

In deze blog leg ik je uit wat een categoriepagina is en waarom deze pagina belangrijk is. Daarna gaan we kijken naar hoe je je categoriepagina kunt optimaliseren. Zo leg ik stap voor stap uit hoe je een inleidende tekst op je categoriepagina plaats en hoe je deze categorie-omschrijving (category description) zichtbaar maakt. 

Wat is een categoriepagina?

Een categoriepagina – of voluit een categorie-archiefpagina – is een overzichtspagina van de blogposts die onder dezelfde categorie vallen. Deze pagina’s worden automatisch gegenereerd door WordPress. Klikt een bezoeker op je categorie, dan verschijnt de overzichtspagina. 

Zo ziet bijvoorbeeld de header van een blog op mijn website eruit:

Deze blog valt onder mijn categorie ‘Ondernemen’. Als een bezoeker op dit (omcirkelde) woord klikt, wordt automatisch de categoriepagina geopend. Meestal staat er ook ‘category’ in de url, bijvoorbeeld nanoukvangennip.nl/category/ondernemen. Ik heb overigens de term ‘category’ verwijderd uit m’n url’s. Hierover later meer. Eerst nog een stapje terug naar de basis.

Categorieën en tags in WordPress

In WordPress kun je blogposts categorieën en tags geven. Een blogpost krijgt één categorie en je kunt een blogpost 0, 1 of meerdere tags geven. Met name een goede categorie-indeling is een belangrijk onderdeel van je websitestructuur. xxlinkxx

WordPress genereert ook automatische tagoverzichtpagina’s, maar in dit artikel heb ik het specifiek over categorieën. Ik vind tags namelijk minder belangrijk (ik gebruik ze niet eens op mijn website). 

Alle uitleg over categorieën en tags vind je hier. Je vindt hier ook stap voor stap uitleg over het maken van een duidelijke indeling.

Waarom is een categoriepagina belangrijk?

Je categorie-pagina’s geven een overzicht van de blogs die onder die categorie vallen. Dit is een simpele lijst met de meest recente blog bovenaan. Op zich niks mis mee, maar er zijn twee belangrijke redenen waarom categorie-pagina’s meer aandacht en een prominentere plek op je website verdienen, namelijk voor je bezoeker (gebruiksvriendelijkheid) en voor Google (betere vindbaarheid). Ik ga ze kort voor je toelichten.

Categoriepagina voor je bezoeker

Door je blogs over één categorie te clusteren, help je je bezoeker enorm goed op weg bij het vinden van relevante informatie. Hoewel WordPress de categoriepagina’s automatisch genereert, is dit een vrij “kale” pagina. Door je categoriepagina te optimaliseren met een duidelijke inleidende tekst wordt dit een informatieve pagina waar bezoekers hun zoektocht naar antwoorden kunnen starten.

Je categoriepagina’s hebben een eigen url en je kunt er dan ook op handige plekken naartoe linken, zodat bezoekers het overzicht behouden. Daarnaast kun je één of meerdere categoriepagina’s in je menu plaatsen. Zo geef je deze pagina’s een prominente plek en kan je bezoeker de gewenste informatie gemakkelijk vinden.

Categoriepagina voor Google

Ook voor je positie in Google is het belangrijk om een goede categoriepagina te hebben. Je voorkomt er namelijk mee dat je concurreert met je eigen blogposts. Als je meerdere blogs hebt over hetzelfde onderwerp*, welke blog moet Google dan bovenaan in de zoekresultaten plaatsen? Geen enkele, want je categoriepagina over dat onderwerp is je belangrijkste pagina over dat onderwerp en moet dus bovenaan in Google komen. 

(*) Mijn visie op hoger in Google komen xxlinkxx is dat je over al je onderwerpen maar één blogpost schrijft. Maar zelfs als je hier goed op let, komt het in de praktijk zeker voor dat er overlap is tussen blogposts. Ik adviseer je dan ook om de nodige tijd en aandacht te stoppen in het maken van je categorie-indeling en het creëren van categoriepagina’s. 

Content op je website

Je categoriepagina speelt een belangrijke rol bij de opbouw van de content op je website. Voor de duidelijkheid: met content bedoel ik hier de blogposts op je website. Zoals ik in mijn blog over contentcreatie uitgebreid uitleg staat je categoriepagina bijna bovenaan in de piramide. 

Content piramide

Cornerstone content en blogstructuur

Onder je categoriepagina komt je cornerstone content. xxlinkxx Dit zijn je belangrijkste blogposts (of pagina’s). Ze bevatten super veel informatie en linken door naar ondersteunende en long tail blogs met aanvullende en gedetailleerdere informatie. Je blogstructuur is een overzicht van je belangrijkste blogposts. Zie het als een lijst met de blogs die je lezer moet lezen, omdat deze content je beste informatie en adviezen bevat. Dit zijn de blogs waaruit blijkt wat voor een mega expert je bent op jouw vakgebied. 

Categorieën zijn de basis

Zonder een goede categorie-indeling en duidelijke categoriepagina’s valt ook je blogstructuur in duigen. Neem hier dus de tijd voor! En je zult zien dat je in de praktijk regelmatig terugkeert naar je categorie-indeling en ook je categoriepagina’s af en toe aanpast. Tijdens het maken van je blogstructuur en het creëren van al die belangrijke content kom je bijvoorbeeld tot de ontdekking dat een bepaalde indeling niet duidelijk genoeg is, of dat de naam van een categorie de lading niet goed dekt. Dit is heel normaal en hoort bij het creatieve proces van contentcreatie. 

Je categoriepagina’s verdienen dus de nodige aandacht, maar als ze automatisch worden aangemaakt, wat kun je er dan nog mee doen? Je categoriepagina is sowieso een krachtige pagina, want het bevat (automatisch gegenereerde) links naar al je relevante blogposts over dat onderwerp. Wat alleen niet automatisch wordt gecreëerd, is aanvullende tekst. En dat is goed voor de gebruiksvriendelijkheid van die pagina (blije bezoeker), maar ook goed voor je vindbaarheid in Google. Laten we nu kijken hoe je je categoriepagina kunt optimaliseren.

Categoriepagina optimaliseren

Je categoriepagina’s optimaliseren voor je bezoeker en Google verloopt in 2 stappen. De eerste stap is het toevoegen van een steengoede tekst aan je categoriepagina en de tweede stap is het zichtbaar maken van deze inleidende tekst. Ik ga dit stap voor stap met printscreens aan je uitleggen.

Categorie titel en beschrijving aanpassen

Iedere categorie heeft een titel, slug (url) en omschrijving. De slug wordt automatisch aangemaakt als je een nieuwe categorie toevoegt, maar je kunt die ook aanpassen. 

Let op: als je bestaande url’s aanpast moet je ook redirects toevoegen! xxlinkxx

Je kunt je categorieën en tags beheren bij ‘Categorieën’ en ‘Tags’ in je menu onder ‘Berichten’.

Hier kun je eventueel een nieuwe categorie met een omschrijving (category description) toevoegen. 

Of je past een bestaande categorie aan. Klik op de categorie en voeg de omschrijving toe in het nieuwe scherm:

Categoriepagina optimaliseren in WordPress: categorie omschrijving toevoegen aan categoriepagina

Schrijf per categorie een introductie over dat onderwerp. Dit hoeft geen heel boekwerk te zijn, maar je mag best een paar honderd woorden gebruiken om het onderwerp te introduceren. Gebruik ook tussenkoppen en maak de tekst goed leesbaar met bijvoorbeeld bullet points en korte behapbare alinea’s. Link in je tekst naar je belangrijkste blogs binnen die categorie (hint: je cornerstone content xxlinkxx). 

Vergeet niet om je wijzigingen op te slaan!

Categorie omschrijving zichtbaar maken

En dan het ingewikkelde punt: het zichtbaar maken van deze omschrijving. Op de automatisch gegenereerde pagina verschijnt géén omschrijving, alleen een overzicht van je blogposts. Helaas geldt voor de meeste thema’s dat je je categorie-omschrijving alleen zichtbaar kunt maken door code toe te voegen aan de ‘achterkant’ van je WordPress site. 

In deze blog van Yoast lees je hoe je dit doet, maar heb je hier geen ervaring mee, schakel dan een webdeveloper in die het voor je doet. Je kan er namelijk ook het één en ander mee stuk maken.

Hier lees ik trouwens dat het Genesis thema een vinkje heeft waarmee je het zichtbaar kunt maken (bij ‘Categorieën’ onder ‘Berichten’, waar je ook je omschrijving kunt toevoegen). Dus heb je Genesis, dan bof je! Hopelijk wordt dit in de toekomst een standaard functie voor alle (betaalde) thema’s. 

Voor Divi gebruikers

Ik gebruik zelf Divi van Elegant Themes en ook hier hoefde ik niet met code aan de gang, maar ik moest wel een nieuw template maken. Divi is een thema waar je heel veel op maat kunt maken. Het werkt vrij gebruiksvriendelijk, omdat je met een ‘page builder’ werkt, net als Elementor. 

Heb je Divi, of overweeg je om Divi te kopen (ik kan het je echt aanraden!), dan vind je in deze video stap voor stap uitleg voor het maken van een mooie, strakke categoriepagina.

‘Categorie’ uit je url halen

Heb je een paar prachtige categoriepagina’s die de belangrijkste landingspagina’s van je website (gaan) vormen? Dan wil je misschien ook de term ‘category’ uit je url verwijderen. 

Waarom ‘categorie’ uit je url halen?

Omdat het mooier en professioneler staat. Maar dat is mijn bescheiden mening 😉

Is er ook een reden om het niet te doen? Ja. Als je een grote website hebt met heel veel content, dan kan je website hierdoor iets trager worden. Maar als (kleine) ondernemer met een zakelijke blog zul je hier geen hinder van hebben.

Hoe haal je ‘categorie’ uit je url?

Heb je de Yoast SEO plugin geïnstalleerd, dan kun je de term ‘categorie’ met één klik op een knop uit je url halen. Ga in je WordPress site bij de Yoast plugin naar ‘Zoekweergave’ en dan naar het tabblad ‘Taxonomieën’. Scroll naar beneden naar ‘Categorie-URL’s.

Zet deze button op ‘Verwijderen’ en sla je wijziging op. De term ‘categorie’ wordt automatisch uit je url gehaald. 

Zorg er trouwens voor dat je categoriepagina’s wel zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Dit staat standaard op ‘Ja’, maar scroll even naar boven waar je het kunt checken bij ‘Categorieën’:

Heb je geen Yoast SEO plugin, installeer dan de plugin ‘Remove Category URL’ van Creativemotion. Maak wel eerst een backup voor je de plugin activeert.

Het maken van een backup raad ik je trouwens sowieso aan voor je aan je website gaat knutselen! xxlinkxx

Categoriepagina optimaliseren: conclusie

In dit artikel heb ik je uitgeleg waarom je categoriepagina optimaliseren belangrijk is voor je bezoeker en Google. Duidelijke categoriepagina’s verbteren de gebruiksvriendelijkheid van je website (= blije bezoeker) en je voorkomt ermee dat je concurreert met je eigen content over die onderwerpen. Google weet nu dat je categoriepagina’s het belangrijkst zijn en je komt hierdoor hoger in Google. 

Onthoud wel dat je categoriepagina’s hierdoor een belangrijk onderdeel zijn van de grotere structuur op je website. Neem dus de tijd voor het bedenken van je categorie-indeling en het ontwikkelen van je blogstructuur.

Wil je hier graag hulp bij, dan is mijn programma T.R.A.C.K. wellicht het antwoord.

Bedankt voor je aanmelding! Na bevestiging kun je je ebook downloaden.