Als je een beetje bekend bent met WordPress, dan ken je de optie categorieën en tags vast wel. Je hebt wellicht de neiging om hier snel aan voorbij te gaan, maar het is verstandig om er toch goed over na te denken. Het correct gebruiken van categorieën en tags heeft namelijk belangrijke voordelen voor zowel je bezoeker als voor je ranking in Google. En het verkeerd toepassen ervan kan zelfs nadelige gevolgen hebben.  

In dit artikel vertel ik je meer over wat categorieën en tags zijn, waarom ze belangrijk zijn en hoe je een goede indeling kunt maken. Ik geef daarbij veel voorbeelden, zodat je het ook kunt toepassen op jouw website.

Wat zijn categorieën?

Categorieën in WordPress kun je het beste vergelijken met hoofdstukken of hoofdonderwerpen. Ze kunnen ook een hiërarchie hebben, dus een hoofdcategorie met een subcategorie ‘eronder’. Voor de meeste bedrijfwebsites is het voldoende om alleen hoofdcategorieën te gebruiken. Een blogpost kan maar één categorie toegewezen krijgen.

Wat zijn tags?

Tags in WordPress kun je het beste zien als de index van een boek, gericht op de onderwerpen van je blogs. Ze hebben geen hiërarchie. Een blogpost kan meerdere tags hebben, maar ook geen enkele. Je kunt er zelfs voor kiezen om op je website helemaal geen tags te gebruiken. 

Hoe pas je categorieën en tags aan?

Een categorie en tag selecteren kan “in” de blogpost zelf. Als je een blog opent in WordPress (aan de achterkant), zie je aan de rechterkant meerdere dropdown menu’s. Categorieën vink je aan en tags typ je in.

Categorie en tags in WordPress toevoegen en aanpassen in het bericht zelf

Je kunt ze ook aanpassen via ‘Snel bewerken’. Zoek je blog op via ‘Berichten’ → ‘Alle berichten’ en klik bij het bericht dat je wilt aanpassen op ‘Snel bewerken’. 

Daar kun je de categorie en tags aanpassen.

Categorie en tags aanpassen via 'Snel bewerken' bij 'Berichten'

Vergeet niet om op op ‘Bijwerken’ te klikken als je klaar bent met aanpassen.

Waarom zijn categorieën en tags belangrijk?

Het juist toepassen van categorieën en tags op je website is belangrijk om twee redenen: de gebruiksvriendelijk van je website en het positieve effect op je ranking in Google. 

Gebruiksvriendelijkheid van je website

Je bezoeker kan met categorieën en tags gemakkelijker haar weg vinden op je website. Door te klikken op een categorie of tag wordt je bezoeker direct doorgestuurd naar andere relevante content over dat onderwerp. Daar maak je je lezer erg blij mee!

Wat ook fijn is, is dat je je categoriepagina’s (of eigenlijk ‘categorie archiefpagina’’) in je menubalk kunt plaatsen. Je belangrijkste content wordt zo nóg gemakkelijker gevonden. Kijk maar eens naar mijn menu: ‘Hoger in Google’ is zo’n categorie archiefpagina. Zo breng ik mijn belangrijkste content snel onder de aandacht.

Je leest hier meer over het optimaliseren van je categoriepagina’s (voor bezoeker én Google).

Het dwingt je ook om gefocust te blijven. Je hebt een website over onderwerp A en B, dan kun je beter niet gaan schrijven over onderwerp Y en Z. Je bezoeker (je ideale klant) heeft bepaalde verwachtingen van je website en bedrijf. Als jij content plaatst over een heel ander onderwerp, dan raakt je bezoeker in de war. Ook al is het inhoudelijk steengoede content, als je bezoeker er niet op zit te wachten, verlaat hij of zij je website. Exit potentiële klant.

Ook interessant: mijn blog over steengoede content voor je website schrijven.

Wil je content gaan schrijven, maar kun je je blogpost niet onderbrengen in een categorie? Dan helaas, stop je tijd en energie in content over een passend onderwerp. Of herzie je categorie-indeling!

Positief effect op je ranking in Google

Hoe gebruiksvriendelijker je website, hoe beter voor je SEO. Reden 1 zoals hierboven beschreven, heeft dus ook een positief effect op je positie in Google. 

En met een duidelijke categorie- en tagindeling geef je je website structuur. xxlinkxx Zo wijs je de Googlebot beter de weg door je website. 

Google vindt ook relevantie erg belangrijk. Door de focus te leggen op een paar onderwerpen (onderwerp A en B en dus niet af en toe uitwijken naar Y en Z), blijf je relevant voor je bezoeker. Dit lijkt misschien niet zo belangrijk, maar neem dit (erg versimpelde!) voorbeeld: een website heeft 7 blogs over afvallen, 5 blogs over spierkracht opbouwen, 6 blogs over conditie verbeteren en 1 blog met een gezond recept. Deze ene blogpost met het recept zal nooit hoog in Google komen, maar heeft deze website 6 blogposts met gezonde recepten, dan ziet Google dit als een volwaardig en relevant onderdeel van de website en kan het wel gaan ranken.

Daarnaast voorkom je met het goed gebruiken van met name categorieën en categoriepagina’s dat je blogposts met elkaar gaan concurreren. Als je over hetzelfde onderwerp meerdere blogs hebt, weet Google niet zo goed welke blogpost bovenaan in de zoekresultaten moet staan. Het gevolg is dat geen enkele van jouw blogs hoog in Google scoort (tenzij je een heel hoge DA hebt, want dan kun je de volledige top 3 domineren). Dit ‘concurrentieprobleem’ los je op door een goede categorie archiefpagina te maken. Details over het maken van een categoriepagina vind je hier, maar stap 1 is natuurlijk dat je een goede categorie-indeling hebt. 

Laten we daar nu maar eens naar gaan kijken.

Categorieën en tags bepalen

Zoals je nu weet zijn er een paar belangrijke redenen om goed te kijken naar je indeling. Het bepaalt de structuur van je website en je contentstrategie. Of je nu net begint met je bedrijf en website of al een tijdje bezig bent, ik raad je aan om er (opnieuw) goed naar te kijken.

Hoe begin je dan?

Je begint met het bepalen van je categorieën. Vaak kun je zo uit je hoofd al een hoofdonderwerpen van je website opnoemen. Als het goed is, zijn dit ook de belangrijkste aanknopingspunten voor je product of dienst. Zo heb ik een categorie over meer bezoekers op je website krijgen en daarmee leg ik een duidelijke link naar mijn SEO programma. 

Relevante zij-onderwerpen

Ook relevante onderwerpen die dichtbij je belangrijkste onderwerp staan kunnen categorieën worden. Kijk hierbij goed naar je doelgroep. Vraag jezelf af waar je ideale klant in geïnteresseerd is en zorg ervoor dat dit onderwerp altijd gelinkt kan worden met je product of dienst.

“Saaie” onderwerpen

Dit is heel handig als je een “saaie” dienst aanbiedt. Begrijp me niet verkeerd, maar sommige onderwerpen zijn gewoon niet zo spannend (ha, dat vinden velen van SEO ook).

Stel dat je administratieve software aanbiedt of financieel advies geeft aan ondernemers. Jij denkt er als financieel goeroe natuurlijk anders over, maar je ideale klant zal dit niet zo fancy vinden. Alleen maar blogs schrijven over administratie en financiën is daardoor misschien niet zo leuk. Ook zullen deze blogs het wellicht niet zo goed doen op social media. Dan is het fijn dat je ook andere relevante onderwerpen op je website kunt behandelen, zoals money mindset en starten met ondernemen. 

Lees hier meer over het nut van ‘shoulder niches’. xxlinkxx

Bewustzijn vergroten

Het is daarbij ook goed om na te denken of (een deel van) jouw doelgroep al wel beseft dat hij of zij jouw product of dienst goed kan gebruiken. Neem mijn SEO-programma. Niet iedere bezoeker is zich ervan bewust dat ze op zoek is naar SEO-tips. Ze wil bijvoorbeeld graag weten hoe ze meer klanten krijgt of hoe ze meer bezoekers naar haar website trekt. Daarom heb ik de categorie ‘ondernemen’ toegevoegd aan mijn website. Hieronder vallen artikelen met informatie en advies over bijvoorbeeld hoe je meer klanten kunt krijgen. De link naar SEO is dan makkelijk gelegd.

Kijk op deze manier kritisch naar je categorieën. Twijfel je omdat je het zelf een leuk onderwerp vindt? Dat snap ik, maar als het niet relevant (genoeg) is voor je ideale klant, kun je er beter niet je tijd in stoppen. 

Tags zijn specifieker dan categorieën

Dan ga je kijken naar je tags.

Zoals gezegd zijn tags als de indexering van een boek. Ze zijn specifieker dan categorieën en één blogpost kan meerdere tags hebben. Ik raad je aan om per categorie te kijken naar welke tags je content het beste beschrijven. Ook hiervoor geldt: past een tag niet bij een categorie, dan hoef je de tag ook niet aan te maken.

Ik ga zo voorbeelden geven, maar ik wil eerst een belangrijke vraag voor je beantwoorden:

Hoeveel categorieën en tags?

Het beste aantal categorieën en tags hangt af van je type website en inhoud, maar over het algemeen geldt “less is more”. Je kunt de volgende richtlijn gebruiken:

  • Categorieën: maximaal 5 tot 8 categorieën
  • Tags: maximaal 3 tot 5 tags per categorie

Dat is best weinig, zul je gaan zien. Waarom zo weinig? Precies om de redenen die ik hiervoor al noemde:

  • je dwingt jezelf te focussen
  • je blijft relevant voor je doelgroep
  • je geeft duidelijk structuur aan je website

En dat vinden je bezoekers én Google heel fijn.

Uitzonderingen

Neem dit trouwens niet al te strikt, want er zijn redenen om hier volledig van af te wijken. Een grote website over reizen in Europa kan bijvoorbeeld 27 categorieën hebben (ieder EU-land een eigen categorie) en geen tags gebruiken. Maar diezelfde website kan ook – afhankelijk van de insteek en doelgroep – 3 categorieën hebben (bijvoorbeeld backpacken, stedentrip en vakantie) met 27 tags (voor ieder EU-land een tag). 

Een website over dagjes uit in Nederland heeft al snel 12 categorieën (voor alle provincies eentje). Een groot mamablog kan met gemak meer dan 5 categorieën hebben, bijvoorbeeld alle leeftijdsfases een eigen categorie (baby, dreumes, peuter etc.). 

Kijk dus vooral goed naar de inhoud van jouw website, maar in de praktijk zie ik dat kleine ondernemers het prima redden met 5 tot 8 categorieën en 15 tot 40 tags.

Voorbeelden van een categorie- en tagindeling

Om je een beter idee te geven van een categorie- en tagindeling, gaan we een paar voorbeelden bekijken. Deze voorbeelden zijn versimpeld, maar maken het hopelijk een stuk duidelijker voor je. 

Onthoud hierbij wel dat zo’n indeling subjectief is; er zijn altijd meerdere varianten mogelijk. Je kan dan ook eigenlijk niet zeggen dat een indeling goed of fout is (al doe ik dat voor het gemak wel in dit artikel), maar er zijn wel een aantal do’s en don’ts, die ik verderop in dit artikel met je ga doornemen.

Nu eerst de voorbeelden.

Doula uit Utrecht

Een doula uit Utrecht biedt een zwangerschapscursus en haar dienst als doula aan. Op haar blog heeft ze twee categorieën, namelijk zwangerschap en bevalling. Heel overzichtelijk en het komt precies overeen met haar diensten. Ze heeft de volgende tags gekozen:

Bij zwangerschap:

  • 1e trimester
  • 2e trimester
  • 3e trimester

Bij bevalling:

  • bevallingsverhaal
  • thuisbevalling
  • ziekenhuisbevalling

Ze zou van deze tags ook subcategorieën kunnen maken. Afhankelijk van de hoeveelheid content die ze heeft kan ze nog tags toevoegen zoals keizersnede, kraamzorg, bekkenklachten etc. Het is echter belangrijk dat ze hier dan wel voldoende content over heeft. Eén blogpost is onvoldoende. 

Fotograaf uit Deventer

Deze fotograaf uit Deventer kun je inhuren voor een bruiloft, familieshoot en het maken van portretfoto’s. Het is ook niet zo gek dat dit de drie categorieën van haar blog zijn. In haar blogs vertelt ze over de shoots en laat ze veel foto’s zien. Het is dus gelijk haar portfolio. Haar klanten komen allemaal uit Deventer en omgeving en haar tags zijn dan ook:

  • Deventer
  • Zwolle
  • Apeldoorn

Ze heeft nog twee algemene tags, namelijk:

  • outdoor shoot
  • indoor shoot

Daarnaast gebruikt ze per categorie de volgende tags:

Bij bruiloftshoot:

  • winterbruiloft
  • zomerbruiloft

Bij familieshoot:

  • zwangerschapsshoot
  • baby en kindershoot
  • couplesshoot

Bij portretfotografie:

  • Persoonlijke portretten
  • Zakelijke profielfoto
  • Branding fotografie voor zzp’ers
  • Branding fotografie voor bedrijven

Deze fotograaf biedt veel diensten aan, maar door haar content zo te structureren in categorieën en tags, kunnen bezoekers gemakkelijk over haar website navigeren. 

Overigens zou ik haar aanraden om zich te specialiseren in één van deze takken van “fotografiesport”, maar dat is een ander onderwerp (niche bepalen). xxlinkxx 

Plaatsonafhankelijke mindsetcoach

Deze jonge ondernemer biedt online coaching en cursussen aan om twintigers te helpen bij het creëren van een positieve mindset. Door deze positieve mindset kunnen zijn klanten hun dromen waarmaken. Klinkt erg vaag, maar als je naar zijn categorieën en tags kijkt, wordt het veel duidelijker wat hij aanbiedt. 

Hij heeft op zijn blog de volgende categorieën en tags:

  • Persoonlijke ontwikkeling
    • Zelfzorg
    • Motivatie
    • Geluk
  • Online ondernemen
    • Eigen bedrijf starten
    • Verdienmodellen
    • Digital nomad
  • Gezondheid
    • Voeding
    • Mediteren
    • Bewegen

Dit is een versimpeld voorbeeld, want er zijn hier talloze variaties op te bedenken. Zo kan “verdienmodellen” ook een subcategorie zijn onder “Online ondernemen” en de tags passief inkomen, beleggen en affiliate marketing bevatten. Dit is geheel afhankelijk van de inhoud van de website, de doelgroep en de diensten die worden aangeboden.

Overigens kan dit ook in de loop van de tijd veranderen. Als deze ondernemer na een paar jaar meer focus legt op een eigen bedrijf starten, bijvoorbeeld omdat hij daar een nieuwe cursus voor aanbiedt, dan kan hij besluiten om hiervan een categorie te maken. Ik raad je dan ook aan om regelmatig naar je categorie- en tagindeling te kijken. 

Do’s en don’ts voor een goede indeling

Zoals gezegd is er niet zo iets als een ‘goede’ indeling. Helaas bestaat de ‘perfecte’ indeling ook niet. Maar er zijn wel een aantal dingen die je beter wel of niet kunt doen.

Categorie en tag kunnen nooit hetzelfde zijn

Een categorie en tag kunnen niet dezelfde (of een vergelijkbare) naam hebben. Ik heb bijvoorbeeld de categorie ‘ondernemen’ en dit kan dus niet een tag zijn. Ook de variant ‘ondernemer’ kan ik niet toevoegen als categorie of tag, omdat dit hetzelfde onderwerp dekt. Dit geldt daarnaast voor enkelvoud en meervoud; kies er één. Gerelateerde begrippen (in mijn voorbeeld: ondernemen – freelancen – zzp’er etc) zou ik ook proberen te vermijden, want je krijgt dan teveel overlap.

Gebruik duidelijke bewoordingen

Een categorie of tag moet op zichzelf al duidelijkheid geven over het onderwerp. Dus niet ‘beginners’, ‘tools’ of ‘thuis’. Hier snapt je bezoeker niet veel van, maar Google dus ook niet. Beter is ‘Sporten voor beginners’, ‘SEO-tools’ en ‘thuisbevalling’. Nu weet je wél waar deze categorieën/tags over gaan. 

Kijk regelmatig je categorie- en tag-indeling na

Ik noemde het net al, maar het is belangrijk om je indeling af en toe te herzien. De frequentie hangt af van hoeveel nieuwe blogs je publiceert. Je wil natuurlijk een concreter antwoord, dus hierbij een richtlijn:

  • publiceer je iedere week (of vaker) een nieuwe blog, kijk dan één keer per jaar je indeling na;
  • publiceer je minder vaak nieuwe content, dan is om de twee jaar je indeling checken voldoende.

Waar let je dan op? Misschien ben je in de loop van de tijd meer gaan publiceren over tag X en is het de moeite waard om dit hogerop in de hiërarchie te plaatsen door er een categorie van te maken. Of kom je er juist achter dat je een onderwerp verwaarloosd hebt. Vraag je dan of dit onderwerp nog wel een tag of categorie moet hebben, maar het kan ook een signaal zijn dat je over dat onderwerp meer moet gaan schrijven. Kijk hier wel kritisch naar, want je moet het altijd kunnen linken aan je diensten en doelgroep.

Is je aanbod of doelgroep veranderd, kijk dan ook goed of je bestaande content en indeling hier nog bij aansluit. Voor je bezoeker en Google is het mogelijk de moeite waard om je categorie- en tagindeling te herzien.

Stel 301 redirects in!

Bij het aanpassen van categorieën en tags verandert ook de url van de categorie, tag en/of de blog post. Een voorbeeld. Mijn doelgroep was eerst ‘ondernemende moeders’, maar verschoof later naar ‘vrouwelijke ondernemers’. Ik heb mijn categorie ‘ondernemende moeders’ daarom veranderd in het meer algemene ‘ondernemen’. Hierdoor veranderde de url ook:

van https://nanoukvangennip.nl/ondernemende-moeders naar https://nanoukvangennip.nl/ondernemen.

Op het internet staat nog wel hier en daar de url https://nanoukvangennip.nl/ondernemende-moeders genoemd en om te voorkomen dat bezoekers en Google op een 404-pagina komen, heb ik een redirect ingesteld naar https://nanoukvangennip.nl/ondernemen. 

Een blog met meer uitleg en hoe je dit stap voor stap instelt, is in de maak. xxlinkxx

Zorg ervoor dat al je categorieën en tags in gebruik zijn

En dan het liefst ook nog met meer dan één blogpost. Heb je een nieuwe website, dan vult zich dit als het goed is vanzelf, maar heb je tags die je aan geen enkele blogpost hebt hangen, dan kun je deze tag beter verwijderen. 

Dit is belangrijk omdat een tag zonder (of met weinig) content blijkbaar niet relevant (genoeg) voor je bezoeker is. Het helpt je ook weer om die focus te houden. Daarnaast kan er duplicated content xxlinkxx ontstaan en dat is niet goed voor je ranking. 

Zorg voor balans in je categorieën en tags

In dezelfde lijn geldt ook dat het beter is als het aantal artikelen binnen een categorie of tag ongeveer hetzelfde is voor alle categorieën en tags, anders is de balans weg. Heb je bijvoorbeeld onder één categorie 50 blogposts hangen, terwijl je andere categorieën 10 posts hebben? Dan kun je bijvoorbeeld die populaire categorie opsplitsen of kleinere categorieën samenvoegen. Denk aan een 301 redirect als je een categorie of tag verwijdert/aanpast. 

Mijn categorieën en tags zijn chaos, wat nu?!

Mogelijk ben je nu in de stress geschoten, omdat je er net achter komt dat je indeling een zooitje is. Niet in paniek raken. Je website zal heus niet direct in de zoekresultaten kelderen, een penalty krijg je er waarschijnlijk ook niet voor en de meeste bezoekers zullen het je ook vergeven dat de structuur van je website niet optimaal is.

Maar… Ja, toch wel een dikke MAAR. Om de eerder genoemde redenen is het belangrijk om toch tijd te maken voor het (her)indelen van je categorieën en tags. 

Categorieën en tags op nanoukvangennip.nl

Je vraagt je misschien af hoe ik de indeling op mijn website heb gemaakt. De oplettende lezer las het al tussen de regels door: ik heb 4 hoofdcategorieën en geen subcategorieën en tags. Mijn doelgroep en niche is specifiek, dus ik behandel weinig onderwerpen op mijn website, waardoor het ook logisch is dat ik maar 4 categorieën heb.

Waarom gebruik ik geen tags?

Ik ben van mening dat mijn blogposts zo volledig mogelijk moeten zijn. Dit is onderdeel van mijn visie op SEO. xxlinkxx Als jij een vraag hebt over bijvoorbeeld categorieën en tags (ik noem maar een random onderwerp), dan wil ik dat je in één blogpost vrijwel alle relevante en belangrijke informatie over dit onderwerp vindt. Mijn blogposts zijn daardoor meestal erg lang, maar dit ondervang ik door een inhoudsopgave te maken. 

De meeste onderwerpen op mijn website behandel ik dus maar in één (grote) blogpost. Het heeft dan geen zin om voor zo’n onderwerp subcategorieën of tags aan te maken; die krijg ik immers niet gevuld met voldoende content. 

Maar neem de fotograaf uit Deventer met haar uitgebreide dienstenaanbod. Om haar blogposts beter te organiseren is het heel logisch om verschillende subcategorieën en tags te gebruiken. Een bezoeker die meer voorbeelden wil zien van outdoor shoots kan dan gemakkelijk op die tag klikken en zo een overzicht krijgen van alle buitenshoots.

Conclusie

Je weet nu wat categorieën en tags zijn, waarom een goede indeling belangrijk is en hoe je stap voor stap een goede indeling maakt. De vele voorbeelden hebben hier hopelijk ook aan bijgedragen. Heb je na het lezen van deze blogpost toch nog vragen, stel ze dan gerust hieronder.

Verder lezen? Wellicht vind je dit interessant:

Bedankt voor je aanmelding! Na bevestiging kun je je ebook downloaden.