In dit artikel geef ik je de 11 meest effectieve SEO-tips voor ondernemers in 2022… én daarna.
Ik heb het hier dus niet over de SEO trends voor 2022, maar juist de beste SEO tips die in 2022 én daarna voor de hoogste SEO resultaten zorgen.
Trends zijn niet interessant, want iets wat nu een trend is, hoeft niet te blijven. En wil jij succesvol blijven in Google, dan kun je je beter focussen op SEO-tips die ook blijvend resultaat bieden.
Als bonus hoef je je dan ook niet druk te maken om de Google updates, want met de tips uit dit artikel zit je sowieso safe.
Ook richt ik me in dit artikel specifiek op ondernemers die niet een heel marketingteam hebben. Dus ben jij een eenpitter of een ondernemer met enkel een VA voor wat planning en administratie en voer jij zelf je content- en marketingstrategie uit? Dan zijn deze tips voor jou!
Tip! Dit artikel is erg uitgebreid en gedetailleerd. Bookmark de url of sla ‘m op bij je favorieten en ga stap voor stap met de adviezen aan de slag. Succes!
Inhoudsopgave
Waarom SEO?
Eerst een stapje terug, want waarom zou je überhaupt met SEO aan de slag gaan?
Als jij met je website bovenaan in Google staat, op de voor jou relevante zoektermen, dan ontvang je een continue stroom aan écht geïnteresseerde bezoekers op je website.
Deze bezoekers vinden jouw website op de automatische piloot en zónder advertentiekosten (gratis dus!).
Reden genoeg om je vindbaarheid in Google een flinke boost te geven met deze 11 super effectieve SEO-tips.
1. Structureer je website
Bij SEO denk je waarschijnlijk direct aan zoekwoorden in je teksten. En ja, dat is ook een belangrijk onderdeel van SEO-optimalisatie, maar om met die geoptimaliseerde content bovenaan in Google te komen, moet je éérst de structuur van je website op orde hebben.
Een gestructureerde website is namelijk heel belangrijk voor zowel je bezoekers als voor Google. Je bezoekers moeten goed hun weg kunnen vinden op je website (heb je een rommelige website, dan zijn je bezoekers zo weer weg) en de googlebot moet gemakkelijk kunnen navigeren over je site (want de googlebot volgt links om je website te ‘lezen’).
Zorg dus voor een goede navigatie. Hoe doe je dat? Door je menu, categorie-indeling en interne links te optimaliseren.
Maak een duidelijke menu-indeling
Hierbij geldt: less is more. Voor de meeste ondernemers is één menu voldoende en plaats alleen de belangrijkste pagina’s in je menu. Gebruik ook zo min mogelijk dropdown-opties.
Zorg voor goede categorieën en tags
Dit is een specifieke SEO tip voor WordPress-gebruikers. Als je je categorieën en tags in WordPress goed indeelt, is dit een super simpele manier om je website (en content) te structureren. Maar doe je dit niet op de juiste manier, dan kun je zelfs je positie in Google schade aandoen. Dus, wat moet je doen? Simpel gezegd:
- Kies 3 tot 5 categorieën, dit zijn de hoofdonderwerpen van je website en business.
- Kies maximaal 5 tags bij iedere categorie. Tags zijn subonderwerpen, maar als je niet genoeg verschillende subonderwerpen kunt bedenken, laat dan de tags geheel achterwege. Ik gebruik om die reden nu geen tags. Je loopt dan namelijk het risico op thin content en dat vindt Google niet leuk.
Onthoud verder:
- Categorieën en tags kunnen nooit dezelfde benaming hebben.
- Een blogpost kan maar één categorie toebedeeld krijgen, maar één blogpost kan wel meerdere tags krijgen.
- Stel 301 redirects in als je categorieën of tags gaat veranderen of verwijderen, want anders krijg je dode links.
Meer weten over een goede categorie- en tag-indeling? Lees mijn blog met uitleg en voorbeelden.
Let op je interne linkbuilding!
Interne links zijn cruciaal voor je SEO. Bezoekers volgen interne links om zo meer van je content te lezen, maar de googlebot volgt deze links ook om jouw website te ‘lezen’ en te ‘begrijpen’ (tussen aanhalingstekens, want het blijft een robot).
Voor de duidelijkheid, interne links zijn de links in de tekst die naar een pagina op dezelfde website verwijzen.
Een goede interne linkstructuur krijg je alsvolgt:
- Plaats alleen relevante links. En ook niet te veel, want dan wordt het een zooitje. Vraag jezelf altijd af of het doorverwijzen naar een andere blog of pagina je bezoeker echt verder helpt.
- Plaats links van nieuwe content naar oude content, maar link ook vanuit oude content naar je nieuwe content. Ga dus regelmatig terug naar je oude content om links te updaten. Hier kom ik in een andere tip nog op terug.
- Wissel de plek in de tekst en de anchor text (de tekst waar je de link achter plaatst) af. Dit zorgt voor een natuurlijk linkprofiel en is ook veel gebruiksvriendelijker voor je lezer.
Meer uitleg over interne linkbuilding vind je hier.
2. Zorg voor een super gebruiksvriendelijke website
Gebruiksvriendelijkheid is enorm belangrijk! Zorg ervoor dat je bezoekers een ultieme ervaring hebben op je website en je maakt je bezoekers én Google blij.
Maar wat is een gebruiksvriendelijke website?
Er zijn talloze onderdelen van je website die je kunt optimaliseren, maar je tijd is schaars, dus focus op de volgende punten en je zet enorme stappen qua gebruiksvriendelijkheid.
Snelle laadtijd
Dit zal je vast niet verbazen, want het is inmiddels een bekend advies: zorg voor een korte laadtijd en je maakt bezoekers en Google gelukkig. Bezoekers zijn weg als ze een paar seconden moeten wachten tot je website is geladen en ook Google hanteert je laadtijd als belangrijke rankingfactor. Optimaliseren dus!
Hier hoef je niet heel technisch voor te zijn, want de kans is groot dat je door het plaatsen van grote afbeeldingen een trage website krijgt. Verklein en comprimeer dus je afbeeldingen vóór je ze in je WordPress upload. Dat scheelt enorm veel laadtijd.
Mobile first
Alweer een bekend advies, maar er zijn nog te veel websites die het goed doen op desktop, maar op smartphone totaal niet fijn werken. En dat kan tegenwoordig echt niet meer!
Ga je aan de slag met je website, design en ontwikkel dan éérst voor mobiel. Test dus eerst hoe je aanpassingen eruitzien op smartphone en ontwikkel vanuit daar verder.
Betrouwbare website
Betrouwbaarheid is één van de drie pijlers van wat Google de E-A-T-principes heeft genoemd.
E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness (in het Nederlands Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid). Google heeft aangegeven dat deze kenmerken een belangrijke rol spelen bij het bepalen welke websites bovenaan in de zoekresultaten komen.
In deze SEO tip wil ik het specifiek hebben over hoe je je website betrouwbaar maakt. Dit is extra belangrijk als je betalingen verwerkt via je website of webshop, maar het is ook belangrijk om te laten zien aan je bezoekers dat jij een betrouwbare partij bent om mee samen te werken.
Zorg daarom dat je het volgende hebt geregeld:
- SSL certificaat (via je hosting). Zo krijg je dat groene slotje vooraan in de url-balk met de mededeling ‘Verbinding is beveiligd’.
- Cookie melding, bijvoorbeeld met de plugin ‘GDPR Cookie Compliance’ van Moove Agency.
- Privacy policy en algemene voorwaarden. Je kunt online voorbeelden vinden die je dan aanpast aan jouw bedrijf en aanbod.
- Contactgegevens op je contactpagina, maar het liefst ook in de footer.
Met deze praktische tips zorg je voor een betrouwbare website. Dit is goed voor je SEO en dus je positie in Google, maar je verhoogt hiermee ook jouw expertstatus en betrouwbaarheid als ondernemer.
3. Ga zakelijk bloggen
Bloggen is dood.
Zakelijk bloggen is al helemaal dood.
Zomaar twee uitspraken die je misschien wel eens gehoord hebt, maar ik kan je garanderen dat dit vette onzin is.
Google heeft namelijk tekst nodig om jouw website te lezen en te interpreteren. Google heeft dus tekst nodig om jouw website überhaupt in de zoekresultaten te plaatsen. En welke teksten lenen zich hier perfect voor? Juist, blogs (ook wel blogberichten of blogposts genoemd).
Deze blogs zijn niet zomaar teksten. Het zijn super goede, nee kneitergoede teksten. Deze blogs zijn volledig, informatief en gericht op het helpen van je bezoekers.
De zoekintentie van je doelgroep is hierbij het uitgangspunt.
Wat willen zij weten? Met welke vragen en problemen lopen ze rond waarbij jij hen kan helpen aan antwoorden en oplossingen?
Dáár schrijf je blogs over.
Met deze blogs laat je je expertise zien en je helpt je bezoeker aan antwoorden en oplossingen. Je bezoekers (potentiële klanten!) helpen is de eerste stap naar het krijgen van meer klanten.
Als je regelmatig nieuwe blogs publiceert (of je oude blogs update, hierover zo meer), geef je ook een signaal af naar bezoeker en Google dat je een expert bent in je vakgebied. Ook daarmee kom je indirect hoger in Google.
Zakelijk bloggen is dus niet dood. Zakelijk bloggen is een effectieve SEO-methode om hoger in Google te komen én een manier om van bezoekers trouwe klanten te maken.
4. Structureer de onderwerpen van je content
Oké, blogs, maar dan? Je gaat niet zomaar blogs schrijven. Nee, de beste SEO tip voor 2022, 2023 en alle jaren daarna is het strategisch schrijven van blogs. Om succes te hebben in Google en dit succes te behouden, is het belangrijk dat je SEO-blogs (dat zijn de blogs die je ook optimaliseert op zoekwoorden) een gestructureerd geheel vormen.
Dit betekent dat de onderwerpen van je blogs goed op elkaar aansluiten. Je bouwt aan een SEO-fundering met blogs over de belangrijkste onderwerpen van jouw business. Deze blogs vullen elkaar aan en daardoor worden je bezoekers super goed en volledig geïnformeerd.
Waarom is dit zo belangrijk?
De structuur van je website is belangrijk (zie de 1e tip hierboven), maar dat is de structuur van je onderwerpen ook. Ik heb hier een uitgebreide blog over geschreven, maar in een notendop, het ontwikkelen van een gestructureerde SEO-fundering is belangrijk:
- voor een betere gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers;
- voor een betere vindbaarheid in Google;
- om te voorkomen dat je met jezelf concurreert;
- omdat het houvast geeft bij het schrijven van blogposts.
Het resultaat is dat je niet alleen hoger in Google komt met die kneitergoede content (= meer bezoekers), maar dat jouw website ook de eindhalte is voor veel bezoekers (= meer klanten).
Oftewel, na het bezoeken van jouw website hoeven ze niet meer verder te zoeken (en als jij je conversie op orde hebt, worden ze natuurlijk een blije klant).
Daarnaast laat jij jezelf zo zien als expert, voor zowel je bezoekers als voor Google. Het moge inmiddels wel duidelijk zijn dat expertise een belangrijke rankingfactor is en natuurlijk belangrijk voor je conversie is.
Er is wel een cruciaal punt: je schrijft over één onderwerp één uitgebreide blog. Dat is dan ook de volgende SEO-tip.
5. Focus op onderwerpen (en niet op zoekwoorden)
Vroeger, lang geleden, was het een best practice om over ieder belangrijk zoekwoord één blog te schrijven. Ook als die zoekwoorden aan elkaar gerelateerd waren. Hierdoor kwam het wereldwijde web vol te staan met allemaal “losse” blogs van – laten we eerlijk zijn – erg lage kwaliteit. Toen kwam ook nog de trend om die blogs lekker vol te stoppen met hetzelfde zoekwoord (dat wat we nu keyword stuffing noemen) en je begrijpt dat dit niet ten goede kwam aan de kwaliteit van die blogs.
Dat moest anders.
Inmiddels heeft Google haar algoritme al een miljoen keer geupdate en wordt kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid beloond. He he. Gelukkig maar.
Dit betekent in de praktijk, voor jou als ondernemer, dat je over één onderwerp ook maar één blog schrijft. Deze blog is uitgebreid en informatief en bevat tientallen gerelateerde zoektermen.
Ik spreek ook liever van zoekterm in plaats van zoekwoord, want de termen waar mensen tegenwoordig op googlen bestaan zelden nog maar uit één woord (en vaak zijn het juist hele zinnen of vragen). Maar dat terzijde.
Je schrijft dus over één onderwerp één uitgebreide blog.
Hoe zit het dan met zoekwoorden?
Zoekwoorden zijn ook in 2022 belangrijk voor je vindbaarheid in Google en dat zal ook zo blijven! Voordat je content gaat schrijven (of updaten), ga je dus een zoekwoordonderzoek doen.
Hierbij ligt de focus op onderwerpen. Je verzamelt dan ook gerelateerde zoekwoorden binnen één onderwerp. Dit kunnen 10 gerelateerde zoekwoorden zijn, maar bij een uitgebreide blog kun je met gemak een lijst van tientallen gerelateerde zoektermen en synoniemen samenstellen. En al die zoektermen verwerk je in één blog.
Over waar je die zoekwoorden dan precies plaatst, vertel ik je zo meer.
6. Gebruik long tail keywords
Zoektermen op basis van onderwerp dus, maar hoe zit het dan met de concurrentie?
Ben je een ondernemer met nog een ‘kleine’ website? Dan zijn long tail keywords dé manier om toch veel geïnteresseerde bezoekers via Google naar je website te trekken.
Long tail keywords zijn zoekwoorden met weinig zoekvolume. Dat klinkt oninteressant, want ja, er zoekt bijna niemand op, maar deze zoekwoorden hebben daardoor meestal ook weinig concurrentie. Je kunt dus op deze long tails bovenaan in Google komen, ook als je website nog weinig autoriteit heeft.
Maar heb je er dan wel iets aan, als bijna niemand op die termen zoekt?
Ja!
Zoekvolumes long tails bij elkaar optellen
Een long tail keyword heeft wellicht maar een zoekvolume van 5 of 10 zoekers per maand, maar in één uitgebreide, informatieve blog verwerk je 10 tot misschien wel 50 long tail keywords. Als je voor al deze long tail keywords (of in ieder geval een flink aantal) bovenaan in Google komt, is dat dus honderden zoekers per maand. En heb je meerdere van dat soort SEO-blogs met veel super relevante long tail keywords, dan zit je dus zo aan een noemenswaardig zoekvolume.
Als je dan zorgt voor een goede click through rate (dus het percentage zoekers dat vanuit Google doorklikt naar je website), dan trekken die long tail blogs zo honderden bezoekers per maand naar je website.
En een extra fijn voordeel: long tail keywords zijn vaak vrij specifiek en daardoor zijn de bezoekers die hierop zoeken vaak oprecht geïnteresseerd in je content. Ze zoeken bijvoorbeeld op ‘slaapproblemen oplossen met online mindfulness training’ en niet op ‘mindfulness’. En iemand die zoekt op ‘slaapproblemen oplossen met online mindfulness training’ is veel eerder bereid om een online mindfulness training te kopen dan iemand die zoekt op ‘mindfulness’ (want diegene wil misschien alleen maar weten of je mindfulness met 1 of 2 l’en schrijft, weet ik uit ervaring…).
7. Zet zoekwoorden in meta-data en tekst
Deze tip is onmisbaar in een artikel over SEO voor ondernemers!
Je hebt die relevante zoekwoorden gevonden, maar waar zet je ze dan neer?
Je plaatst je zoekwoorden op de volgende plekken:
- titel (H1)
- tussenkop(pen) (H2, H3 etc)
- lopende tekst (dus ook introductie en conclusie)
- url (slug)
- SEO-titel
- meta-omschrijving
- alt-text van afbeeldingen
De url, SEO-titel en meta-omschrijving kun je aanpassen met een plugin zoals de Yoast SEO plugin.
Gebruik een zoekterm maar één keer!
Je hoeft zoektermen maar één keer te gebruiken. In de praktijk zul je sommige kortere zoektermen vaker gebruiken, maar in principe is één keer genoeg. Wil je meer leren over hoe je goede SEO-teksten schrijft? Lees dan dit artikel over hoe je in 3 stappen SEO-proof webteksten schrijft.
Wordt je tekst ‘nep’ door zoekwoorden?
Een veelgehoord misverstand is dat zoekwoorden de tekst ‘nep’ maken. Dat zoekwoorden in je tekst zetten een vervelend trucje is. Zoekwoorden zouden ook de leesbaarheid van je tekst aantasten.
Dat is absoluut niet zo, mits je de leesbaarheid in acht houdt (daarover zo meer).
Optimaliseren op zoekwoorden is ook niet nep of een slinks trucje. Onthoud dat je met zoekwoorden Google helpt bij het bepalen welke url’s, welke blogs, bovenaan in de zoekresultaten komen op relevante zoektermen.
Met zoekwoorden help je dus de googlebot bij het beter interpreteren van je content. Daarmee help je Google bij het goed plaatsen van jouw website in de zoekresultaten, zodat jouw website op relevante (!) zoektermen hoog rankt en matcht met de zoekintentie van bezoekers.
En hiermee help je je doelgroep!
Jouw doelgroep is op zoek naar informatie, naar antwoorden en oplossingen. En jij biedt die antwoorden en oplossingen, jij kunt ze verder helpen met jouw steengoede content. Door zoekwoorden (op de juiste manier) in je tekst te plaatsen, help je dus jouw doelgroep. Net zoals je ze ook helpt met je product of dienst.
Het is een mindset dingetje.
8. Maak je content goed leesbaar
In de tijd dat keyword stuffing nog heel normaal was en er nog niet zoveel websites waren, was kwaliteit minder belangrijk. We moesten het er als surfers op het wereldwijde web gewoon doen met wat er aan aanbod was.
Die tijd is voorbij. De concurrentie is groot, het internet staat vol met goede content en je wilt dan ook geen bezoekers kwijtraken aan zoiets simpels als leesbaarheid.
Ja simpel, want je kunt de leesbaarheid van je teksten super eenvoudig verbeteren.
Vermijd een overload aan zoektermen
Ik schreef het net al: je hoeft zoektermen maar één keer in je blog te gebruiken. Als je het rustig aandoet met zoektermen, verpesten ze ook niet de leesbaarheid van je blogs.
Gebruik eenvoudige taal
Schrijf alsof je tegen iemand praat. Daarmee bedoel ik niet dat je populaire straattaal moet gebruiken, maar hou je teksten een beetje informeel. Ook al is het zakelijk, dan hoef je nog niet met ingewikkelde vaktermen te slingeren (ook – of juist! – als je in een sector zit waar het gebruikelijk is om dat wel te doen).
Wissel korte en lange zinnen af
Dat maakt je tekst veel fijner om te lezen. Gebruik ook opsommingen als dit relevant is en zorg dat je je alinea’s kort houdt. Druk dus een keertje extra op enter zodat er meer witruimte ontstaat tussen zinnen en alinea’s. Vergeet niet dat veel lezers je tekst scannen in plaats van woord voor woord lezen. Lange alinea’s jagen bezoekers weg, ook al is de inhoud kneitergoed.
Duidelijk lettertype op lichte achtergrond
En wellicht is dit een no brainer, maar ik zie het helaas nog regelmatig: zorg voor een eenvoudig, duidelijk lettertype. Het liefst zwart (of donkergrijs) op een witte achtergrond.
Gebruik visuele ondersteuning
Plaats afbeeldingen in je blogs die de tekst ondersteunen. Gebruik liever geen stockfoto’s, maar eigen materiaal.
Optimaliseer je afbeeldingen ook met zoekwoorden door de alt-text aan te passen. Let er hierbij op dat je in de alt-text beschrijft wat er op de afbeelding staat, zodat iemand met een visuele beperking toch begrijpt wat er op de afbeelding staat.
Denk ook aan andere visuele uitingen, zoals een video of infographic. Geef ook dit materiaal een goede alt-text, zo worden je video’s en infographics beter vindbaar in Google.
Optimaliseer voor featured snippets
Een featured snippet is een speciale plek bovenaan in de zoekresultaten, bijvoorbeeld zoals hier.

Ik heb incognito gegoogled op “piekeren tips” en zoals je ziet staat er bovenaan een stukje – een snippet – uit een blog met een opsomming. Dit stukje staat bovenaan de top 10, dus wordt echt gefeatured, en heel veel bezoekers klikken die bovenste snippet ook aan om verder te lezen. Met een featured snippet is de kans dus velen malen groter dat je meer bezoekers op je website krijgt.
Dus dan is natuurlijk de vraag hoe je zo’n featured snippet krijgt.
Als je zorgt voor een goed leesbare tekst met overzichtelijke, korte alinea’s en opsommingen gebruikt waar dit relevant is, dan verhoog je de kans op het scoren van een featured snippet.
Je kunt ook tussenkoppen in vraagvorm gebruiken, onderaan je tekst als een soort Q&A, maar ook in de tekst. Formuleer korte, duidelijke antwoorden van een paar zinnen, zo kom je sneller met een featured snippet in de zoekresultaten. Ook het goed gebruiken van tussenkoppen (H2 en H3) is hierbij dus belangrijk.
Gebruik een inhoudsopgave
Met name bij een lange blog verhoogt een inhoudsopgave de leesbaarheid. Een bezoeker kan dan door de inhoudsopgave scannen en zo direct doorklikken naar een specifieke alinea. Het voorkomt dus dat de bezoeker weggaat bij het zien van een flinke lap tekst.
Daarnaast maak je hiermee van je tussenkoppen ‘sitelinks’ en ook die worden soms getoond in de Google zoekresultaten. Bezoekers kunnen dan vanuit Google direct doorklikken naar een specifieke tussenkop.
Een inhoudsopgave is dus gebruiksvriendelijk voor je bezoeker, je verhoogt de click through rate (het percentage zoekers dat vanuit Google doorklikt naar jouw url) en je verhoogt de kans dat bezoekers daadwerkelijk je blog lezen.
Een inhoudsopgave stel je gemakkelijk en automatisch in met de plugin ‘Easy Table of Contents’ van Steven A. Zahm.
Leesbaarheid blijft belangrijk
Met deze praktische tips verbeter je de leesbaarheid van je blogs waardoor je indirect je SEO verbetert (dus hoger in Google komt) en direct je bezoekers blij maakt (wat weer zorgt voor meer klanten). Optimaliseren op leesbaarheid is een blijvertje en daarom een effectieve SEO tip voor 2022, maar zeker ook voor de jaren daarna!
9. Maak SEO onderdeel van je gehele marketingstrategie
Je kunt SEO niet los zien van alle andere onderdelen van je business. Je sales en marketingstrategiën, je contentstrategie, alle hangt met elkaar samen en SEO is hier een onderdeel van.
Je kan alleen écht duurzaam resultaat behalen met SEO als je SEO behandelt als een integraal onderdeel van je business. SEO kun je dan ook niet los zien van:
- website design (gebruiksvriendelijke website ontwikkelen),
- klantreis en conversie optimaliseren,
- weggevers en contentstrategie ontwikkelen
- en teksten schrijven (copywriting).
En dit werkt twee kanten op.
Om van SEO een succes te maken, dus om bovenaan in Google te komen en die constante stroom aan geïnteresseerde bezoekers te ontvangen, heb je een gebruiksvriendelijke website nodig. Website design is dan ook belangrijk voor SEO.
Andersom geldt, wat ga je doen met die bezoekers die via Google op je website komen? Je kan wel honderden bezoekers via Google op je website krijgen, maar als ze vervolgens geen blije klant worden, heb je ook niks aan die bezoekers. Dus hoe richt je je conversie in en hoe geef je invulling aan de klantreis van je ideale klant?
Zie je SEO-strategie dus niet als een losstaand onderdeel binnen je business. Zorg dat alle facetten van je onderneming in alignment zijn en alleen dan behaal je de beste resultaten met SEO én je business.
10. Hergebruik SEO-content
Natuurlijk kost het schrijven en updaten van SEO-blogs tijd, maar het mooie is dat je content efficiënt kunt hergebruiken voor bijvoorbeeld social media en e-mailmarketing.
Andersom natuurlijk ook. Een uitgebreide Instagram post of e-mail kun je als basis gebruiken voor een nieuwe SEO-blog.
En zie content als breed begrip. Ik hergebruik content van e-mails en SEO-blogs ook voor weggevers zoals webinars en e-books.
11. Update oude content
Het updaten van bestaande SEO-blogs is een vaak vergeten SEO-techniek. Erg zonde, want het is een eenvoudige, snelle manier om je positie in Google een boost te geven.
Google houdt van nieuwe content, maar daarvoor hoef je niet steeds nieuwe content te publiceren. Door oude content een update te geven, geef je een signaal af naar Google (en je bezoekers!) dat jij een expert bent in je vakgebied en dat je ervoor zorgt dat je content altijd van hoge kwaliteit is.
Ga je een blog updaten, let dan op het volgende:
- Matcht de zoekintentie nog met de inhoud van je blog?
- Kun je zoekwoorden toevoegen/aanpassen? (doe dus opnieuw een kort zoekwoordonderzoek!)
- Kun je interne links updaten/toevoegen? Link je bijvoorbeeld naar de meest relevante content die je recent hebt gepubliceerd?
- Pas verouderde tekst aan. Denk aan nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied. En soms klopt de inhoud nog wel, maar ben jij gegroeid als ondernemer en vind je content achterhaald of niet meer passend bij jou als ondernemer of jouw aanbod. Ook dan pas je je teksten aan.
- Kijk ook of je wellicht afbeeldingen kunt aanpassen/toevoegen, misschien stukken tekst samenvoegen of schrappen.
- Check ook de SEO-titel en meta-beschrijving, herschrijf je intro en conclusie en voeg eventueel een nieuwe CTA toe aan je conclusie.
Zet onderaan je blog een zinnetje over je originele publicatiedatum én de datum van je laatste update. Bijvoorbeeld ‘Dit artikel verscheen voor het eerst op 11 januari 2020 online en heb ik op 16 oktober 2021 voor het laatst geupdate’, of heel simpel ‘Gepubliceerd: 11 januari 2020. Laatste update: 16 oktober 2021’.
Super duidelijk voor je lezers en erg transparant.
Publicatiedatum aanpassen?
Op je website staat de publicatiedatum bovenaan je blog. In de zoekresultaten verschijnt de publicatiedatum onder je SEO-titel voor je beschrijving, maar soms besluit Google om die datum weg te halen, omdat Google het dan niet relevant vindt om de datum te laten zien.
Sommige website eigenaren kiezen ervoor om de datum niet te tonen, dus ook niet op hun blog, maar het is veel transparanter naar je bezoekers toe als er wel een datum staat. Ik raad je dan ook aan om die datum wél te tonen.
Maar pas je de publicatiedatum aan als je je blog hebt geupdate?
Blogs die je een paar jaar geleden hebt gepubliceerd, behouden die publicatiedatum, die date stamp, ook als je wel regelmatig de inhoud aanpast. Dan staat er dus ook een oude publicatiedatum bovenaan je blog en in de zoekresultaten van Google. Dat is niet handig.
Hanteer daarom de volgende richtlijn:
- bij een kleine update (bijvoorbeeld een dt-foutje verbeteren, linkje updaten en een enkel zoekwoord toevoegen) → klik op Update (Bijwerken) en laat de datum staan.
- bij een grote update (dus als je inhoudelijk veel hebt veranderd) → pas de datum aan naar vandaag en klik op Update (Bijwerken). De publicatiedatum wordt dan aangepast.
De grote afwezige: linkbuilding
Dat waren de 11 allerbeste SEO-tips voor ondernemers in 2022, 2023 en verder. Maar als je je al eerder hebt verdiept in SEO, dan ben je vast bekend met de term linkbuilding. Het verzamelen van backlinks, dus links van andere websites naar jouw website, zou dé manier zijn om hoger in Google te komen.
Waarom heb ik linkbuilding dan niet als tip opgenomen in dit lijstje?
Werkt linkbuilding niet meer in 2022?
Ja en nee.
Ja, backlinks van autoritaire websites naar jouw website zijn nog steeds een belangrijke rankingfactor. Sommige SEO-experts beweren zelfs dat het de belangrijkste factor is, maar dat blijft gissen.
Het lastige is alleen dat het verzamelen van relevante backlinks heel lastig is.
Dus nee, linkbuilding als techniek, dus het verzamelen van echt goede backlinks, dat werkt niet meer in 2022.
Dan bevind je je namelijk in een grijs SEO-gebied (grey hat SEO-technieken) en daar kun je beter van weg blijven als je duurzaam resultaat wilt boeken met SEO. Je loopt dan namelijk wel het risico op een penalty van Google.
Wat kun je dan wel doen om aan de befaamde backlinks te komen?
Kneitergoede content schrijven.
Plus alle praktische SEO tips uit dit artikel toepassen.
Hoe frustrerend het ook is, dat is de enige echte legitieme manier (white hat methode) om op natuurlijke wijze aan goede backlinks te komen.
Stop je tijd en energie dus niet in backlinks verzamelen, maar aan het schrijven van goed gestructureerde content, het optimaliseren van je gebruiksvriendelijkheid en zoeken naar mooie long tail keywords. Dan volgen die backlinks vanzelf.
SEO zelf doen of uitbesteden?
Het is een behoorlijke monsterblog geworden, dit artikel over de beste SEO-tips. Ik kan me goed voorstellen dat het je nu duizelt en dat je je overwhelmed voelt.
Overweeg je om je SEO (deels) uit te besteden? Lees dan mijn blog over de voor- en nadelen van SEO zelf doen en uitbesteden.
Benieuwd naar wat ik voor je kan betekenen? Hier vind je meer informatie over SEO uitbesteden (inclusief tarieven).
Overigens ben ik van mening dat jij als ondernemer juist (grotendeels) zelf je SEO kunt toepassen. Jij kent je doelgroep, je business en je vakgebied het beste, dus jij kunt het beste die super goede content schrijven. In mijn SEO-programma leer ik je hoe je dit stap voor stap doet. Na het volgen van mijn traject kun jij zélf je content en website optimaliseren voor dat blijvende resultaat in Google. Je leest er hier meer over.
Conclusie: De beste SEO optimalisatie tips voor ondernemers
Dit waren de 11 SEO-tips voor ondernemers, tips voor blijvend resultaat in Google.
Het moge duidelijk zijn: gebruiksvriendelijkheid is cruciaal.
Daarbij ligt de focus op kwaliteit van je content. Google wil de beste content bovenaan in de zoekresultaten zetten, zodat de gebruikers van Google super tevreden zijn (anders is ook Google haar gebruikers kwijt aan andere zoekmachines). Hou dit in gedachten als je aan je SEO-content en website werkt.
Het gaat niet om trends en algoritme updates; het gaat om keigoede content schrijven waarmee je je bezoekers daadwerkelijk helpt.
Kwaliteit, expertise, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Dat zijn de belangrijkste onderdelen van SEO.
En accepteer dat dit tijd kost. Er zijn geen quick fixes in SEO-land. Bouw gestaag verder aan je SEO-fundering, schrijf die steengoede content, wees volledig en informatief en ontwikkel een super gebruiksvriendelijke website (die goed converteert). Dan zit je in 2022, maar ook jaaaaaren daarna goed.